FinExpert.e15.cz

Češi už se při nákupu nerozhodují jen podle ceny

Praha, 28. ledna 2015

O tom, jak se čeští spotřebitelé při nakupování chovají, už podle studie společnosti EY Consumers on Board: How to Copilot the Multichannel Journey, nerozhoduje pouze cena určitého zboží, byť je nadále hlavním kritériem. Stále důležitější je při rozhodování o nákupu také kvalita nabízeného zboží, recenze a doporučení jiných uživatelů nebo délka a rozsah záruky. Český spotřebitel rovněž začíná nakupovat konkrétní značky, koeficient věrnosti ke značce vzrostl u všech sledovaných kategorií, nejvíce u telekomunikačních technologií, potravin, utilit a oblečení. Dva ze tří Čechů také pro svůj nákup využívají služeb internetu, buďto přímo k pořízení zboží, nebo alespoň k vyhledání recenzí, doporučení či srovnání cen. Nástup technologií a nových možností pro spotřebitele tak v posledních letech výrazně přispívá k proměně spotřebitelského chování a českého spotřebitele vůbec. V rámci globální studie Consumers on Board bylo dotazováno 500 českých spotřebitelů.

Cena stále zůstává pro Čechy rozhodujícím faktorem pro výběr a následnou koupi zboží, v některých kategoriích její význam za poslední dva roky dokonce vzrostl. Platí to například pro oblečení, spotřebitelské půjčky a utility. U většiny sledovaných oblastí pak cenu jako důležitý faktor pro rozhodnutí o koupi uvádí alespoň devět z deseti lidí. 

„Není to o tom, že by Češi za poslední dva roky přestali sledovat cenu zboží. Právě naopak, jde stále o klíčovou informaci. Pozitivním trendem ale je, že k ceně pro konečné rozhodnutí přidávají také informace o záruce, kvalitě a původu zboží, stále důležitější jsou také recenze zboží od dalších uživatelů. Tyto faktory u aut, spotřební elektroniky nebo u potravin dokonce jako důležité uvádí víc lidí než cenu,“ vysvětluje Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství, EY v České republice. Cena je pak klíčovým faktorem při pořízení finančních produktů nebo služeb mobilních operátorů.

Různé kategorie zboží nakupujeme rozličnými způsoby. Výběr mobilních telefonů a operátorů je výrazně ovlivněn cenou, kde jsme značně nad světovým průměrem, dále pak roste význam kvality, doporučení a věrnosti značce. Jiná je situace při nákupu potravin, kde je klíčovým parametrem kvalita a doporučení, dále pak s mírně klesajícím trendem cena a naopak zvyšující se váhu má povědomí a loajalita ke značce. 

Zajímavé srovnání se světem nabízí i věrnost ke značce. V předešlém průzkumu byli Češi o něco méně loajální ke značkám zboží, které nakupují, dnes jsou na světovém průměru, větší věrnost značce vykazují dokonce při nákupu aut, spotřební elektroniky, telekomunikací a potravin. Obdobnou míru loajality z okolních států vykazují například Němci, menší Maďaři, větší pak Poláci. Nejméně pak čeští spotřebitelé, podobně jako ti polští, ctí loajalitu k institucím poskytujícím spotřební půjčky (4,9 Češi a 5,1 bodu Poláci).

Stále více nakupujeme na internetu

Zhruba 66% obyvatel Česka lze podle studie EY již považovat za takzvané digitální spotřebitele. Tedy za uživatele internetu, kteří digitální technologie používají především jako zdroj informací o zboží, využívají možnost porovnání cen, hledají doporučení na sociálních sítích, sdílejí své názory a někdy on-line i nakupují. Ve srovnání se sousedními zeměmi jsou Češi ve využívání digitálních technologií progresivní. V Německu je podíl digitálních spotřebitelů 59 %, v Rakousku dokonce jen 47 %, u Poláků je to 62 %. Nejvíce digitálních spotřebitelů je v Indii (75 %), Číně (70 %) a Nizozemsku (70 %).

„Během uplynulých dvou let, tedy od publikování výsledků předchozí studie v roce 2012, se změnily některé nákupní zvyklosti Čechů na internetu. Roste například počet Čechů, kteří nakupují přes internet potraviny. Je jich 16 %, o 5 procentních bodů víc než před dvěma lety. Prodej potravin po internetu je ale v České republice stále pozadu proti světovému průměru, kde na internetu nakupuje každý pátý člověk,“ poznamenal k výsledkům studie Ondřej Žák, senior manažer oddělení podnikového poradenství, EY v České republice.

„Češi jsou v on-line nákupech porovnatelní například s Poláky, Němci, Brity a poměrně významně v on-line nákupech převyšují Maďary a Rakušany, v nejvíce a nejméně nakupovaných kategoriích jsou srovnatelní s celosvětovým průměrem,“ dodává Ondřej Žák.

Češi na internetu nejčastěji nakupují spotřební elektroniku (49 %), i když zde podíl za dva roky mírně klesl o 3 procentní body. „Jak ale ukazují pravidelně publikovaná data e-shopů, ti, co u nakupování elektroniky na internetu zůstali, ji tam nakupují stále ve vyšším a vyšším objemu,“ dodává Petr Knap. Populární je také online nákup oblečení a mobilních telefonů (37 % a 35 %). A právě mobilní telefony a tarify Češi nakupují častěji přes internet než v kamenných obchodech (35 % oproti 27 %). Digitální prodeje oblečení pak mají zásadní dopad na kamenné obchody, za poslední dva roky se snížil počet lidí, kteří v nich nakupují o 15 procentních bodů na 75 %. Internet ale stále nepronikl do všech součástí našeho života. Nejmenší podíl spotřebitelů totiž nakupuje na internetu auta (11 %) a uzavírá spotřební půjčky (12 %).

Češi jsou rezervovanější k sociálním sítím

I když jsou Češi často považovaní za digitální populaci, výsledky průzkumu EY poukazují na to, že jsme jako národ k aktuálnímu boomu sociálních sítí více rezervovaní, než je světový průměr. Ukazuje se, že český uživatel sociální sítě nevnímá tak silně jako náhradu osobního kontaktu a více vnímá rizika, která jsou s jejich užívání spojená. Naopak z pohledu spotřebitele ale nejsme schopni využít jejich potenciál. Jednak si zde méně stěžujeme, když nejsme spokojeni s produktem nebo službou a také sítě nepovažujeme v takové míře za dobrý zdroj získávání informací pro nákup.    

Další článek



Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

NN | Živnostníci | Daně | Podnikání | Sociální pojištění | OSVČ | Vyděláváme

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více