Patříte mezi „prozíravé“ jedince, kteří pro případ, že by zapomněli PIN, nosí jej napsaný v peněžence? Podle společnosti Home Credit je takto neopatrných majitelů karet stále dost. Někteří z nás také podle průzkumu zmíněné společnosti nechávají kartu bez dozoru nebo s ní platí na rizikových webech.
Úvěrová společnost Home Credit loni odhalila 39 případů zneužití, což je o 11 více než v roce 2009. Jejich celková hodnota byla bezmála 300 000 Kč. Zajímavé je, že nejčastěji se prokázalo, že kartu použil někdo z rodiny.
„Klienti nejčastěji reklamují výběry z bankomatu, loni to bylo 30 případů. Ve všech byl ale zadán správný PIN, proto jsme stížnosti zamítli. Je povinností každého majitele karty nosit PIN odděleně a nikomu ho neříkat,“ upozorňuje Aleš Nejezchleb, vedoucí kartového centra Home Creditu. „Stále častěji se setkáváme s případy, kdy klient protestuje, že kartu nepoužil. Posléze se však ukáže, že si kartu půjčil někdo z rodiny,“ doplňuje Nejezchleb.
S kopií vaší karty zaplatí podvodník na druhém konci světa
Skimming, neboli zkopírování údajů z magnetického proužku a následné padělání karty, odhalil Home Credit v roce 2010 dvakrát. Podvodníci byli úspěšní pouze v případě klienta, který předložil kartu jako zástavu v hotelu. Tam ji pravděpodobně někdo naskimmoval a padělkem zaplatil ve Spojených státech. Protože klient neporušil podmínky pro užívání karty a nemohl zneužití zabránit, škodu mu společnost uhradila.
Doporučujeme dodržovat tyto zásady:
- Nikomu neříkejte PIN Vaší karty, ani příbuzným
- Údaje o kartě neposílejte nikomu emailem, ani je nediktujte do telefonu
- Kartu nikomu nepůjčujte
- Pokud kartou platíte v obchodě nebo restauraci, mějte ji neustále na očích
- Nenoste opsaný PIN kód v peněžence nebo kabelce společně s kartou
- Kartou plaťte jen na důvěryhodných internetových serverech zabezpečených 3D Secure
- Při zadávání PIN kódu v bankomatu nebo u pokladny zakryjte číselník tělem i rukou
- Pokud kartu ztratíte, okamžitě ji zablokujte, tato služba je zdarma