Na internetu Čechům nejvíce chybí e-shopy, které prodávají potraviny a vybavení pro hobby a zahradu. Vyplývá to z výzkumu společnosti Acomware. Podle jeho výsledků postupně ubývá počet lidí v kamenných prodejnách. Téměř 84 % respondentů také potvrdilo, že na internetu nakupuje častěji než dříve.
V roce 2016 byly kamenné obchody převažujícím místem k nákupu pro 40 % zákazníků. Celkem 31 % dotázaných naopak uvedlo, že nakupuje zejména na internetu. Zbytek respondentů dělí své nákupy rovnoměrně mezi oba typy obchodů. Je pravděpodobné, že toto číslo dále poroste právě ve prospěch internetu. Důvodem, proč lidé v posledních letech více preferují e-shopy, je zejména rozvoj internetového obchodování v nových segmentech. Jde hlavně o potraviny, drogerii nebo hobby.
U zákazníků přitom primárně rozhoduje cena, kterou za klíčové kritérium označilo 67 % respondentů. Toto číslo ale od posledního výzkumu o 6 % pokleslo. Naopak roste význam dalších služeb, jako jsou rychlost a způsob dopravy nebo pohodlí při nákupu.
Pokud jde o kategorie, v nichž internet převažuje nad kamennými prodejnami, rekordmanem je elektronika s 62 % domácností. Podobně mají navrch internetové nákupy u knih, hudby, filmu, sportovních potřeb nebo dětského zboží. Z průzkumu dále vyplynulo, že ze značek, které nám na internetu chybí, jde zejména o řetězce Ikea, Lidl a Kaufland.