FinExpert.e15.cz

Červená, oranžová, internet

O současné a budoucí roli internetu při obchodování na burze jsme hovořili s šéfem marketingu společnosti Brokerjet České spořitelny Liborem Janouškem.
Červená, oranžová, internet

Jsem naprostý laik v oblasti investic a internet je pro mě neznámé slovo. Máte třicet vteřin na to, abyste mě získal pro Brokerjet. Jak to uděláte?

Pokusím se to ukázat ve dvou úrovních – technické a investiční. Po stránce technické je investování s využitím internetu velmi jednoduché, velmi rychlé a samozřejmě levnější. Po stránce investiční je to otázka nabízených služeb – zde vám Brokerjet umožní investovat přesně podle vašich potřeb. Z našich produktů si vyberou jak začátečníci, tak pokročilí investoři. Pokud jste začátečník, tak ideální varianta je nakoupit nějaké garantované produkty, kdy máte garantován nějaký výnos. Dobře vydělat s nízkým rizikem můžete i na nákupu a následném prodeji indexových certifikátů. A co musíte udělat abyste mohli investovat? Stačí zajít na pobočku České spořitelny a tam vám všechno vysvětlí.

Nepochybuji o tom, že se na burze dají vydělat velké peníze. Jak je to ale s riziky?

Pokud si nakoupíte garantované certifikáty, máte téměř jistotu, že neproděláte, případně máte garantován nějaký minimální výnos. Tím je samozřejmě také naopak omezen výnos pozitivním směrem. Záleží jenom na vás, jak moc jste ochoten akceptovat riziko. Jestliže jste velmi agresivní investor, můžete například investovat do warrantů a využít pákového efektu. Pokud budete úspěšný, vyděláte více, než kdybyste investoval přímo do akcií. Ale je korektní dodat, že v porovnání s přímou investicí do akcií můžete s využitím pákového efektu výrazně více prodělat.

Warant
Jedná se o kontrakt, který umožňuje svému držiteli zakoupit akciový kapitál; obsahem se podobá dlouhodobé opci.



Moje finanční možnosti nejsou neomezené. Jaký obnos si musím obstarat, abych se s vámi mohl vydat na burzu?

Brokerjet nijak své zákazníky nelimituje. Je to otázka poplatků, které zaplatíte za zprostředkování obchodu. Jestliže je minimální poplatek za obchod například s certifikáty stanoven na 9,95 EUR, musí investor počítat s náklady spojenými s investicí ve výši přibližně dvaceti eur, tedy asi 620 Kč, takže tisícikorunová investice nemá velký význam. Pokud však investujete například padesát tisíc korun, budou náklady za nákup a prodej tvořit přibližně 1,2 %, a to už je, myslím, akceptovatelné. Proto bych právě padesát tisíc korun považoval za minimální startovní kapitál.

Kolik je potřeba mít jako základ, aby člověk mohl výnosy z investic považovat za plnohodnotný příjem?

Snažím se rychle počítat… Obávám se, že na garantovaný výnos bez rizika by byla potřeba ohromná částka. V případě velmi agresivního obchodování s vysokou mírou rizika považuji za minimum půl milionu korun. V případě garantovaných produktů by to byla mnohonásobně vyšší částka.

Do jakého produktu vaši klienti nejčastěji investují, popřípadě do kterého z vámi nabízených trhů?

My v tuhle chvíli nabízíme našim klientům obchodování s akciemi, s warranty a s certifikáty. Obchodujeme na několika trzích, nejen na akciových, ale i na mimoburzovních. Nabízíme možnost investovat ve Spojených státech, v Německu, v Rakousku a v dalších asi osmnácti zemích. Do konce roku zařadíme do naší nabídky také pražskou burzu. V současnosti investují naši klienti nejvíce do akcií, a sice do akcií amerických. Očekáváme, že velký zájem budou mít naši zákazníci také o tuzemské tituly.

V září to bude rok od okamžiku, kdy Brokerjet zahájil svoji činnost. Kolik máte v současné době klientů a jakým způsobem je vyhledáváte?

Klientů máme několik set a nové se snažíme oslovovat různými direct marketingovými nástroji. Sázíme především na vzdělávací činnost. Pořádáme pravidelně několik typů seminářů. Tím základním je takzvaný online trading training pro začínající investory, kteří mají malé zkušenosti s internetem. Kromě toho pak přibližně jednou měsíčně pořádáme semináře o warrantech (pákové produkty) a o základech investování. Připravujeme také seminář, jehož obsahem budou možné obchodní strategie. Registrace přijímáme s měsíčním předstihem na našich internetových stránkách.

Dokázal byste popsat zajímavého a perspektivního, a naopak krajně nevhodného klienta?

Perspektivní klient, to je podle mne člověk, který se chce starat o své peníze. Není až tak důležité, jestli těch peněz má hodně nebo málo, ale to, jestli má zájem své peníze zhodnocovat. V ideálním případě si je vědom toho, že výše zisků bude úměrná jeho odvaze riskovat.
Naopak o nikom bych si nedovolil říct, že je pro naši společnost krajně nevhodným klientem. Je to dáno tím, že máme produkty jak pro konzervativní, tak pro agresivní investory. Takže i klient, který chce investovat konzervativně a dlouhodobě, je u nás vítán a jsme schopni mu nabídnout produkt, který bude odpovídat jeho potřebám.

Zjišťujete, z jakých zemí vaši klienti pocházejí? Může mít investování s českou společností nějaký zvláštní půvab pro cizince?

Sledujeme, kde má zákazník daňový domicil, protože pod hrozbou sankcí například nepřijímáme objednávky od investorů ze Spojených států.
Nejvíce klientů máme z České republiky a ze Slovenska. Nabízíme stejný produkt jako naše mateřská společnost Ecetra v Rakousku, takže například pro rakouské klienty nemá investování s Brokerjetem žádný zvláštní význam. Jistý půvab mohou mít naše služby pro lidi ze zemí, kde podobnou službu nikdo nenabízí. To je právě případ Slovenska.

Z jakých prostředků se hradí vaše služby? Jaký je poměr mezi poplatky a provizí z výnosů?

Dominantní částí našich příjmů jsou samozřejmě poplatky za zprostředkování obchodů. Hlavní službou, kterou nabízíme, je doručení pokynu z počítače klienta například na americkou burzu. A právě za tuto službu si účtujeme poplatky.
 
Obchodník s cennými papíry, se kterým se mohu potkat tak říkajíc tváří v tvář nebo mu zatelefonovat, se mi stává rádcem, ne-li dokonce přítelem. Jak je to s komunikací v případě elektronické burzy?

Také my dáváme našim klientům možnost stávat se přímými účastníky. Rozhodně je nezbavujeme možnosti zavolat, podat příkaz telefonicky, případně vznášet pouze dotazy. Věřte mi, že se s námi může klient kdykoli spojit a popovídat si s námi prakticky o čemkoli, co se týká akciových trhů.

Kdo jsou online brokeři? Kde se vzali? Shání se podobní odborníci obtížně?

Řekl bych, že dnes už v této oblasti existuje určitý přetlak. Nastupují u nás lidé, kteří mají vystudované příslušné školy, případně lidé s předešlou praxí. Kapitálový trh u nás funguje zhruba od roku 1993 a mnozí z našich zaměstnanců si ještě pamatují jeho úplné začátky. Proto mohou svým klientům podávat profesionální servis.

Představují obchodníci vašeho typu vážnou konkurenci pro „klasické“ makléře? Jaký je v současné době tržní podíl online brokerství, a jak by se podle vás měl vyvíjet v budoucnu?

Jistě jsme už dnes vážnou konkurencí klasických makléřských společností. A jsem přesvědčen o tom, že do budoucna náš význam ještě poroste. Této levné a rychlé formy, jak investovat a jak se stát účastníkem akciových trhů, bude využívat stále víc lidí. Už dnes se tento trend projevuje například v Americe, kde online brokeři získávají čím dál větší tržní podíl. To samé ale platí i v Evropě. Jasně to vidíme například v Rakousku. Přesné údaje neznám, ale hrubým odhadem nám v současnosti patří dvacet až třicet procent trhu.

Setkal jsem se s názorem, že životnost klasického burzovního makléře se pohybuje okolo pěti let. Jak je tomu u vás?

Moje zkušenost, i zkušenost mých kolegů je taková, že na trhu můžeme pracovat mnohem déle. Životnost, o které mluvíte, může platit pro makléře, který obchoduje na vlastní účet a chodí sám do rizika, což je určitě psychicky náročná činnost. Servis klientům určitě není tolik namáhavý. Každopádně my fungujeme teprve necelý rok, takže u nás zatím rozhodně k žádnému vyhoření nedochází.

Co považujete za největší slabinu systému investování prostřednictvím internetu?

Musím říct, že já tam žádnou slabinu nevidím. Klient má stejné možnosti, jako když investuje po telefonu, ale s námi se dostane na trh mnohem rychleji a za mnohem nižší cenu. Mrzí mě snad pouze to, že internet ještě není tolik rozšířen. Starší lidé také mohou mít problémy s jeho ovládáním, které je přece jen složitější, než manipulace s telefonem.

K jakému účelu dnes využíváte vy sám služeb internetu?

Používám ho skutečně téměř ke všemu: jak co se týká bankovnictví, investování, tak k dohledávání informací, k nákupu spotřebního zboží… Natolik jsem si ho oblíbil, že kdykoli něco potřebuji, vede moje první cesta právě k internetu.


Libor Janoušek (31)
Marketingový ředitel společnosti Brokerjet České spořitelny se na akciovém trhu pohybuje od roku 1996, kdy v burzovní společnosti Fio začínal jako makléř. Svou činnost ve Fiu ukončil v říjnu 2002 na pozici vedoucího obchodní divize. Od dubna 2003 začal pracovat na projektu Brokerjet. Je držitelem makléřské licence a makléřské licence pro deriváty. V roce 1999 získal v prestižní anketě Big Expert ocenění za nejúspěšnější odhady budoucího vývoje akcií, a v roce 2000 za odhady úrokových sazeb a devizových kurzů. Je ženatý, jako své zájmy uvádí rybaření, fotbal, squash a horskou cyklistiku.

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená