FinExpert.e15.cz

ČD: Prohlášení k tragickému úmrtí Matěje

Každé neoprávněné otevírání dveří během jízdy vlaku je porušením bezpečnosti železničního provozu

České dráhy již zaznamenaly signály o tom, že informace týkající se úmrtí pětiletého Matěje na Olomoucku by mohly vést ke zvýšenému počtu neoprávněných pokusů otevírat dveře během jízdy vlaků.

Dokonce ze strany některých neautorizovaných subjektů, které se danou problematikou zabývají, byl zaznamenán požadavek na možnost testovat možnost otevírání dveří za přítomnosti malého dítěte.

České dráhy považují takovéto jednání za nehorázné a při nejmenším nemorální a nezodpovědné. Zároveň jakékoli neoprávněné pokusy o otevírání dveří během jízdy vlaku jsou zásadním porušením bezpečnosti provozu, chováním proti znění přepravních podmínek a takovéto jednání bude pokutováno a řešeno ve spolupráci s Policií České republiky. Současně České dráhy přijmou odpovídající opatření ke zvýšení monitorování toho, zda k podobnému jednání nedochází.

Spoj, kterým cestoval pětiletý Matěj, jel zcela v souladu s pravidly bezpečné železniční dopravy. Nebylo zatím zaznamenáno jakékoli porušení provozních či jiných předpisů. Celou věcí se samozřejmě zabývá policie, nicméně v tuto chvíli není jakýkoli důvod zpochybňovat bezpečnost provozu daného vlaku a Českých drah.
   
České dráhy čekají na výsledky šetření Policie České republiky v případě úmrtí pětiletého Matěje na Olomoucku

Nelze v tuto chvíli jakkoli předjímat, že příčinou smrti byl pád dítěte z jedoucího vlaku – toto zatím nebylo nikým potvrzeno.

České dráhy v tuto chvíli čekají na výsledky šetření okolnosti úmrtí pětiletého Matěje, jehož tělo bylo včera nalezeno ve Střeni na Olomoucku. Zatím nic nepotvrdilo to, že by příčinou smrti byl pád dítěte z jedoucího vlaku. Naopak v celém případu je řada nejasných okolností, které šetření Policie České republiky musí zodpovědět a České dráhy jsou připraveny jí v tomto poskytnou maximální součinnost.

Bezpečnost provozu vlaků Českých drah je zajištěna následovně:


  • Nástupní a výstupní dveře vlaků Českých drah jsou proti neoprávněnému otevření jištěny buď automatickým blokováním – a to od rychlostí vyšší než 5 km/hod nebo standardně uzavíracím mechanismem a nášlapnou představkou, která osobě stojící u dveří brání v jejich otevření. Podobně jsou zabezpečeny nástupní a výstupní dveře vlaků dopravců v okolních zemích – například na Slovensku, v Polsku, Rakousku či v Maďarsku.
  • Všechny provozované vozy Českých drah jsou schváleny pro provoz na území České republiky a zcela odpovídají bezpečnostním požadavkům na provoz drážních vozidel.
  • České dráhy dnes nepořizují jiná vozidla než tak, která jsou standardně vybavena blokováním dveří za jízdy a jejich centrálním automatickým uzavíráním.
  • Staniční a vlakový personál Českých drah nemůže podle předpisů vypravit k odjezdu vlak, pakliže nejsou u soupravy řádně zavřené dveře. Stejně tak během jízdy vlaku personál kontroluje, zda nedošlo k jakémukoli narušení bezpečnosti. Manipulace s dveřmi ze strany civilistů po odjezdu vlaku či během jízdy je protizákonné jednání, které ohrožuje bezpečnost a plynulost železniční dopravy.
  • Cestování osob ve věku mladších 6 let je podle přepravních podmínek možné pouze v doprovodu osoby starší 10 let, která má jasně stanovenou roli průvodce a z toho vyplývajících povinností. Toto se odvíjí od specifičnosti železničního provozu a z bezpečnostního hlediska je dohled průvodce nad cestujícím mladším 6 let extrémně důležitý.
Případ úmrtí pětiletého Matěje je smutnou událostí a České dráhy požadují její detailní vyšetření. A to i z důvodu, že v celé události existuje řada rozporných okolností. Především pro pětileté dítě je z důvodů jeho fyzických a vzrůstových předpokladů je velmi náročné a téměř nereálné, aby během jízdy otevřelo dveře vlaku. Stejně tak je nepravděpodobné, aby si dítě například samo způsobilo pád z vlaku otevřeným oknem.

Dále je třeba prošetřit to, proč například podle svědecké výpovědi byl malý Matěj ve vlaku ještě ve stanici Štěpánov, když jeho tělo bylo nalezeno u zastávky, která leží před stanicí Štěpánov. Další zvláštní okolností je také to, proč o zmizení pětiletého dítěte byl personál vyrozuměn až po odjezdu vlaku z frekventované stanice Olomouc hlavní nádraží, stejně tak cokoli, co vypadne z jedoucího vlaku je většinou vtaženo vírem vzduchu pod vlak a ne několik metrů od kolejiště a další.

Nehledě na výsledky šetření a prozatímní nevyjasněnost celé události, České dráhy vyjadřují lítost nad touto nešťastnou událostí, kterou umocňuje fakt, že se jednalo o pětiletého chlapce, jehož život takto náhle skončil.
Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více