Nehledě na zvažovanou výstavbu moderních vysokorychlostních tratí nabízejí už dnes České dráhy nejrychlejší spojení řady center ČR s Prahou i navzájem – navíc mnohdy jako nejrychlejší variantu pozemního spojení. Týká se to například relací Praha – Pardubice, Praha - Olomouc, Praha – Ostrava, Praha – Ústí nad Labem – Děčín a další. Současně České dráhy dnes disponují železniční technikou, která již dnes umožňuje provoz vlaků rychlostí až 230 km / hodinu a například na německých tratích je provoz českých souprav rychlostí 200 km / hodinu dnes každodenní realitou. Další zrychlení provozu na některých relacích se předpokládá ještě v průběhu letošního roku – například po napřímení a modernizaci některých zbývajících traťových úseků na trati Olomouc - Zábřeh na Moravě – Česká Třebová.
Rychlého spojení ČD využil před několika dny také prezident republiky Václav Klaus, který dal při cestě na návštěvu Moravskoslezského kraje přednost nejrychlejší a nejpohodlnější variantě pozemního spojení Prahy s Ostravou vlaky SC Pedolino trvající 3 hodiny 20 minut.
Příklady relací, kde České dráhy dnes nabízejí velmi krátké jízdní doby a cestování vlakem představuje nejrychlejší pozemní alternativu cestování:
Praha – Ostrava
Současná jízdní doba 3 hodiny 20 minut (spoje SC Pendolino). Tato jízdní doba by měla být ještě v průběhu letošního roku zkrácena na přibližně tři hodiny. Jízdní doba například autobusem je dle jízdních řádů dopravců 4 hodiny 30 minut u nejkratších spojů. Pro osobní automobil vyhledávač tras na serveru www.mapy.cz uvádí 4 hodiny 18 minut.
Praha – Olomouc
Současná jízdní doba 2 hodiny 25 minut (spoje SC Pendolino). Tato jízdní doba by měla být ještě v průběhu letošního roku zkrácena na přibližně 2 hodiny. Jízdní doba například autobusem je dle jízdních řádů dopravců 3 hodiny 30 minut u nejkratších spojů. Pro osobní automobil vyhledávač tras na serveru www.mapy.cz uvádí 2 hodiny 46 minut (zde je celá trasa například po dálnici).
Praha – Ústí nad Labem
Současná jízdní doba spojů kategorie EuroCity vedených v tzv. klasických soupravách (bez naklápěcí skříně) – 1 hodina 4 minuty. Pro osobní automobil vyhledávač tras na serveru www.mapy.cz uvádí 1 hodina 10 minut.
Praha – Děčín
Současná jízdní doba spojů kategorie EuroCity vedených v tzv. klasických soupravách (bez naklápěcí skříně) – 1 hodiny 22 minut. Pro osobní automobil vyhledávač tras na serveru www.mapy.cz uvádí 1 hodina 34 minut
Zajímavostí také je například skutečnost, kdy vlaky jedoucí na trase Praha – Berlín dnes po území České republiky projedou celou trasu až po státní hranici po modernizovaném železničním koridoru s rychlostí až 160 km za hodinu, zatímco ve Spolkové republice Německo v úseku Drážďany – Berlíny jedou tyto vlaky rychlostí vyšší než 120 km / hodinu jen v několika úsecích. Obdobně to platí také při spojení Praha – Břeclav – Vídeň / Bratislava.
Dnes průměrná rychlost vybraných vlaků v CR včetně úseků s omezenou rychlostí (výstavba koridorů, apod.) je více než 100 km / hodině. Maximální rychlost spojů ČD na velké části úseků modernizovaných koridorových tratích je dnes 160 km / hodinu. V tom je ČR výrazně vepředu oproti dalším novým členským zemím EU, kde tyto modernizace teprve začínají.
V případě výstavby vysokorychlostní trati pro rychlosti 200 – 300 km / hod. například na trase Praha – Plzeň – Norimberk by již dnes ČD byly schopny nasadit na takovou trať odpovídající vozidla. Jízdní doba na trase Praha – Plzeň by se tak pohybovala v rádu několika málo desítek minut – stejně jako na trasách Praha – Brno či Praha – Ústí nad Labem.
České dráhy již dnes disponují několika desítkami vozidel, které jsou schopny provozu při rychlostech 200 km/hod. a vyšších. Je to nejen sedm souprav rychlovlaků pendolino pro rychlost až 230 km/hod., ale také několik desítek vozů první a druhé třídy a také restauračních vozů pro rychlost 200 km / hod. V průběhu roku 2006 dodá společnost Siemens dalších 26 osobních vozů dálkové dopravy (11 vozů 1. třídy Ampz a 15 vozů druhé třídy Bmz) pro vlaky kategorie EuroCity. Současně dodá společnost Siemens do konce roku 2006 12 nových klimatizovaných lůžkových vozů – rovněž pro rychlost 200 km / hod.