FinExpert.e15.cz

ČD: Jednotka CityElefant vyjela na trase Ostrava-Opava (+foto)

České dráhy předaly do provozu na Ostravsku první příměstské jednotky řady 471 CityElefant a Spolu s platností nového jízdního řádu zahajuje oficiálně provoz vlaků v elektrické trakci na trati Ostrava-Svinov – Opava-východ.

Za přítomnosti primátorů měst Ostravy a Opavy a zástupců Moravskoslezského kraje předaly dnes České dráhy oficiálně do provozu na území Moravskoslezského kraje dvě nové příměstské jednotky řady 471 CityElefant. Ty jsou výrobkem ostravské vagónky Škoda Transportation a doplní ve vozovém parku Českých drah již více než dvacítku těchto moderních dvoupodlažních jednotek. Ty dnes jezdí především na vytížených příměstských spojích v okolí Prahy – a to v intervalu až 15 minut.

Obě jednotky 471 byly pokřtěny jmény měst Ostrava a Opava; jednotka nesoucí jméno města Opavy pak vykonala inaugurační jízdu z Ostravy-Svinova do stanice Opava východ a zpět. Tím byl současně oficiálně zahájen provoz v elektrické trakci na této trati a počínaje novým jízdním řádem, který vstupuje v platnost tuto neděli 10. prosince 2006 tak bude většina vlaků po této trati vedena elektrickými hnacími vozidly. 

Klimatizace s první třídou

Jednoty řady 471 CityElefant budou jezdit v téměř pravidelném dvouhodinovém intervalu na osobních vlacích mezi Opavou východ a Českým Těšínem (přes Ostravu-Svinov a Havířov). Nasazení těchto jednotek na tyto spoje se zvýší i cestovní komfort, a to nejen díky tomu, že jednotky obsahují také oddíl 1. vozové třídy. Vlak je plně klimatizován.

Nástupní prostor je řešen jako nízkopodlažní se snadným vstupem pro osoby se zdravotním postižením, staré lidi, maminky s kočárky nebo vozíčkáře. Těm slouží i speciální nástupní plošiny a bezbariérové toalety. V oddílech jsou moderní pohodlné sedačky s textilním potahem. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly.

Technické informace o jednotce řady 471 CityElefant

Konstrukční rychlost vozu je 160 km/h, stávající provedení je dodáváno pro rychlost 140 km/h. Jsou určeny pro provoz ve středoevropských klimatických podmínkách -30°C ÷ +40°C.

Na čelech elektrického a řídícího vozu jsou stanoviště strojvedoucího, přední nástupní prostor je vybaven plošinou pro nástup tělesně postižených cestujících na vozíčcích – jsou pro ně upraveny WC a oddíl s podélnými sedadly. Základní jednotky jsou dvouvozové a třívozové, vybavené na čelech automatickými spřáhly, která umožňují podle potřeby rychlé spojování jednotek, přičemž z jednoho stanoviště lze řídit ještě další tři základní jednotky, tj. max. 8 ÷ 12 vozidel.

Skříň vozu je z hliníkových velkoplošných profilů. Pojezdová část motorového vozu jednotky je tvořena dvěma dvounápravovými podvozky s individuálním pohonem náprav zcela odpruženými asynchronními trakčními motory. K tomuto trakčnímu motoru s vinutím zapojeným do „dvojité hvězdy“, je přes přírubu pevně připojena převodovka a tento integrovaný celek je pružně zavěšen do rámu podvozku. Otáčivý moment z převodovky je na nápravu přenášen pomocí dutého hřídele objímajícího nápravu. Primární vypružení podvozku je tvořeno čtyřmi dvojicemi ocelových šroubových pružin. Vypružení skříně tvoří čtyři vzduchové pružiny membránového typu, uložené na pryžokovových přídavných pružinách.

Motorový vůz má jeden sběrač polopantografové konstrukce, kterým jsou napájeny vysokonapěťové obvody vozidla. Provozní ochranné vypínání těchto obvodů pod výkonem, zabezpečuje hlavní vypínač. Vstupní obvod tvoří LC filtr, přičemž kondenzátory tvoří kapacitně dělič pro napájení dvou napěťových meziobvodů. V každém z dělících meziobvodů je zařazen brzdový odporník řízený pulsním měničem. Pro trakční měniče jsou použity moduly IGBT s kapalinovým chlazením, přičemž vždy dvojice střídačů napájí dva paralelně zapojené asynchronní motory s vinutím spojeným do „dvojité hvězdy“ pro jeden podvozek. Pomocné pohony jsou osazeny standardními třífázovými motory 3 x 400 V napájenými tranzistorovými střídači.

Řízení zajišťuje mikroprocesorový systém, který řídí a kontroluje podle povelů ze stanoviště činnost trakčních a pomocných měničů včetně dalších zařízení. Zajišťuje přímé řízení při jízdě i brzdě, rychlostní regulaci, protiskluzovou ochranu, diagnostiku a řízení dalších motorových vozů. Přenos řídících signálů soupravy je zabezpečen vlakovou komunikací WTB podle normy IEC.

Fotogalerie pro fandy železnice

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Autor: FinExpert.cz (foceno SonyEricsson K750i)

 

Další článek


 

celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Pracoviště strojvedoucího
Stanislav
10. 12. 2006, 12:58
Opava-Ostrava
Péťa
10. 12. 2006, 12:38
Re:barvy sedaček
Diurte
10. 12. 2006, 12:25
super
ostravak
9. 12. 2006, 22:58
barvy sedaček
Prdek
8. 12. 2006, 23:22

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená