Jak jsme vás informovali v bleskovce, minulý týden oficiálně představila GE Money Bank (dále jen „GE“) novinku v podobě konta tzv. Genius Active. Nejedná se však o jedinou novinku, současně s novým pojetím účtu v bance nabízí GE i zařízení převodu vašeho stávajícího konta v jiné bance do GE. K tomu i přizpůsobila marketingovou a reklamní kampaň. Nejprve se zaměříme na novinku v podobě zařízení změny banky.
Etika až na druhém místě
Přestože se v médiích někteří oslovení profesionálové z bank a finanční analytici vyjadřují k současně probíhající kampani GE různě, zastávám názor, že GE nekoná nic neetického. Nejen ve finanční oblasti konkurenční boj vyzývá k čím dál tvrdším, snad i rafinovanějším taktikám. Je to přirozená odpověď na téměř nasycený trh. Jsme malá země, proto můžeme pozorovat podobný boj i např. mezi telekomunikačními operátory. Snahou již není získat nového zákazníka a udržet si ho co nejdéle, ale přichází období, kdy budeme často svědky reklamních kampaní, které mají jen jediný účel: přivést zákazníka konkurence. Je to přirozené a je to správné. Podporuje to zdravé konkurenční prostředí, zákazník/klient si má z čeho vybírat a nutí to zároveň konkurenci vymýšlet nové služby, produkty i finty, jak takovéto „nekalé“ činnosti naopak může překazit.
Nemusíme chodit daleko: není to tak dávno, co Poštovní spořitelna vtipně spustila guerillovou kampaň proti svému hlavnímu konkurentovi České spořitelně. Na její vytipovaná obchodní místa v době polední přestávky rozvěsila reklamní stojany informující o otevřených pobočkách Poštovní spořitelny.
GE tvrdí, že touto cestou jít nechce, ale svůj „program pro změnu“ podpoří svými mobilními hlídkami, které budou často vidět na náměstích a frekventovaných místech. Na nich jsou většinou i pobočky dalších bank :-)
Než vypijete kafe, máte novou banku
Musím, uznat, že tiskovou konferenci pojala GE opravdu velkolepě a vtipně. Byla svolána do prostor pražské nemocnice Na Františku a představitelé GE byli oděni do doktorských plášťů. Kolem nich byl zdravotnický personál (zaměstnanci GE a pořádající agentura) a mnoho pochodujících bankovek (studenti).
O co jde GE? Podle GE trpí české bankovnictví poplatkovou nemocí a strachem ze změny banky. Proto GE našla lék, jak ozdravit české bankovnictví. A tímto lékem je konto Genius Active a unikátní služba, která vám pomůže se změnou banky. Že to GE myslí vážně potvrzuje i nový web s názvem změnabanky.cz, který spustila.
Ke stažení: Televizní reklamní klip na novou službu GE.
Celý princip změny banky spočívá v tom, že si na pobočku GE s sebou donesete poslední tři výpisy z účtu vaší stávající banky. To je však jen doporučené, ne povinné. Z těchto výpisů pracovník GE snadněji rozpozná opakující se platby a lehce zajistí jejich navedení na nový účet u GE. Poté podepíšete žádosti o nastavení pravidelných plateb a GE za vás zajistí všechny potřebné převody a změny, tj. změnu účtu u vašich dodavatelů služeb (elektřina, plyn apod.), požádá o zrušení účtu vaši stávající banku i s převedením zůstatku do GE a informuje vašeho zaměstnavatele o novém bankovním spojení pro zasílání mzdy. S bankéřem GE si rovněž stanovíte časový průběh změn a za půl hodiny jste se vším hotovi.
Ke změnám neudělujete GE Money Bank žádnou plnou moc, veškeré písemné právní úkony činíte osobně, vlastním jménem. GE nejedná vaším jménem ani s vaší původní bankou či jinou institucí. V případě, že si přejete odeslat jakoukoli listinu prostřednictvím GE Money Bank, banka zde vystupuje pouze jako poradce a „podatelna“, která vám ušetří čas, peníze a poštovné. To je právě výhodou této služby, protože čas a peníze byste jinak museli sami obětovat individuálním vyřizováním. Mezi výhody rovněž patří rychlost, GE tuto službu neprovádí „na koleně“, ale má pro ni zajištěné automatické zpracování.
První? Jak v čem
GE není první bankou, která s touto možností přišla. Je to už pár let, kdy podobou službu nabízela Živnostenská banka s příchodem UniCredit Group. Nešlo však i o převedení pravidelných plateb, ale banka nabízela, že zařídí zrušení účtu v původní bance zájemce. Nakolik se osvědčila, nelze posoudit. Přestože tehdy Živnobanka slibovala přefinancování i stávajících úvěrů a kreditních karet, v praxi musel nový potencionální klient projít přísným skóringem, takže nové dokládání příjmů a opětovné posuzování odradilo hodně zájemců a raději zůstali u své banky, kde již měli svoje jisté.
Podobnou službu umožňuje i Waldviertker Sparkasse von 1842. Ta naopak neumí zrušit účet v jiné bance, ale zajistí převody stálých plateb. Nejde však o automatizovaný systém, vše se řeší individuálně s pracovníkem banky na pobočce.
Přestože GE slibuje hladký průběh změny, je možné, že konkurenční banky ponesou tuto akci nelibě a mohou svému stávajícímu klientovi tuto změnu znepříjemnit. Problém je v podpisovém vzoru, který musíte GE sdělit k účtu ve vaší stávající bance. „Poškozená“ banka se může bránit tím, že podpisový vzor z nějakého důvodu nesouhlasí, a bude vás nutit k návštěvě vaší pobočky. To už GE ovlivnit nemůže a je to opět legální odpověď konkurence na novou nabídku na trhu.