Je mnoho odvětví, ve kterých panuje tvrdá konkurence. Jen ve finančním sektoru jich najdeme hned několik. Byznys se správou pohledávek patří mezi ně. A protože tam, kde je dlužník, existuje zákonitě i věřitel, který se chce svých peněz domoci, bylo období finanční nestability prezentováno jako zlaté časy společností zabývajících se inkasem a správou pohledávek.
Jenže to není tak jednostranné, jak nám potvrdil Petr Tecl, ředitel inovací M.B.A. Group, tedy společnosti, která se touto problematikou zabývá. „Skutečně jde o hodně zjednodušený pohled. S poklesem finanční síly dlužníků současně také došlo k horší vymahatelnosti pohledávek, což znamená, že k inkasu každé jednotlivé pohledávky musíme vynaložit více nákladů.“
Aby firmy toto období přežily, bylo nutné zacílit nejen na boj o klienty, ale i do vlastních řad a optimalizovat fungování všech oddělení v podniku. „Pro nás to bylo období extrémního tlaku na zvyšování efektivity vlastních procesů a hledání nových efektivnějších modelů řízení a správy pohledávek,“ potvrzuje Tecl.
Díky tlaku posun v kvalitě
S postupem času běh skutečností hodnotí pozitivně, neboť se ukázalo, že tlak měl pozitivní odezvu. A z té může firma profitovat dlouhodobě. „Pod tlakem jsme se díky vlastním inovacím dokázali posunout v kvalitě i efektivitě našich služeb,“ vysvětluje Tecl.
O něco podobného se však během krize snažili všichni, což hráči v odvětví pocítili na vlastní kůži, a M.B.A. Finance nebyla výjimkou. Řada potenciálních klientů, především bank, se rozhodla investovat do vlastních oddělení, která se problematikou pohledávek začala zabývat. Matkou těchto rozhodnutí byly především odhady, že krize bude v roce 2011 stále doznívat a počet problematických pohledávek tak přibývat. Zdá se vám to jako racionální rozhodnutí? Pak s vámi Petr Tecl tento názor nesdílí.
„Jsem přesvědčen, že je jenom otázka času, kdy se prokáže, že takováto investice není pro banku výhodná, externí subjekty budou v této oblasti vždy efektivnější. A to jak z pohledu úspěšnosti inkasa, tak z pohledu reálných nákladů.“
Jak bylo řečeno, v odvětví panuje maximální konkurence. „Právě díky tomu víme, že chceme-li uspět, musíme být minimálně o krok před ostatními,“ hledá souvislosti Tecl. Se svými klienty se přitom v M.B.A. ovlivňují navzájem. „U klientů se potkáváme se spoustou zkušených a schopných manažerů, my konsolidujeme to nejlepší z jejich praxe, tak vytváříme naši službu,“ říká Petr Tecl.
A co v odvětví očekávat v roce 2011?
„Očekáváme, že počet pohledávek i nadále poroste. Dojde ke zvýšení dlužných částek, hodně se hovoří o hypotékách. Inkasní proces bude komplexnější a zároveň flexibilnější reálným možnostem jednotlivých dlužníků,“ předpokládá Tecl a dodává, že outsourcing služeb kolem pohledávek bude hrát i nadále prim.
„Tlak na efektivitu povede k individuálnímu rozhodování o strategii každé pohledávky dle reálných možností jejího inkasa.“
Rozhovor s Petrem Teclem si přečtěte na www.bankovnipoplatky.com.