Proč jsou benefity dnes tak populární? Znáte snad lepší způsob, jak snížit firemní náklady a současně zvýšit motivaci i čistý příjem zaměstnanců?
Politika odměňování zaměstnanců se už dávno neomezuje na pouhou výši platu či mzdy jako v minulosti. Dnes je tato problematika velice komplexní záležitostí, procházející velmi dynamickým vývojem, stejně jako v mnoha jiných oborech. Současně jde o nanejvýš citlivý problém, protože z hlediska řízení lidských zdrojů patří schopnost motivovat a udržet spokojené a loajální zaměstnance mezi základní předpoklady úspěšného podnikání.
Zaměstnanecké benefity se již etablovaly jako mimořádně účinný nástroj motivace zaměstnanců, který má ve vztazích mezi zaměstnavateli a zaměstnanci své pevné místo, jak dokazuje například nedávný průzkum společnosti Factum Invenio, podle něhož dostává další benefity kromě mzdy celkem 45 procent zaměstnanců. Tento údaj však také znamená, že benefity mají stále silný potenciál do budoucna.
Benefity z finančního pohledu
Pokud na benefity pohlížíte jako na zbytečné "rozmazlování" zaměstnanců a vyhazování prostředků oknem, zkuste se na celou věc podívat jinou optikou. Zaměstnanecké benefity pro firmy nejsou přítěží, ale právě naopak - jsou výhodné hned z několika důvodů. Kromě již zmíněné motivace zaměstnanců a posílení jejich loajality vůči firmě, přinášejí zaměstnavateli také finanční úsporu v podobě nižších nákladů. Srovnatelné navýšení platů by totiž znamenalo vyšší odvody na zdravotním a sociálním pojištění, což u benefitů neplatí. Zákon totiž umožňuje ve vymezených oblastech poskytnout benefity, které nepodléhají klasickému zdanění. Podmínkou je, aby takový benefit měl nepeněžitou formu, může se tedy například jednat o velmi populární poukázky. Příspěvek ve formě poukázek je dokonce osvobozen i od odvodů na sociální a zdravotní pojištění, a to jak na straně zaměstnance, tak i zaměstnavatele. Oproti jiným formám poskytovaných benefitů tak firma dosahuje výrazných úspor jak finančních, tak organizačních. Další příjemnou stránkou u benefitů je fakt, že například poukázky na zdravotní péči mohou snížit nemocnost pracovníků a jazykový kurz či školení zase zvýší jejich přínos pro firmu. Výhody poskytování benefitů tedy v žádném případě nejsou jednostranné, ale zájmy obou stran jsou v tomto případě v symbióze.
Příklad výhodnosti poukázek:
Příspěvek zaměstnavatele umožňuje daňové zvýhodnění v podobě úspory 11,6 % na sociálním a zdravotním pojištění.
Případová studie pro společnosti se 100 zaměstnanci:

Není benefit jako benefit
Pokud firma dospěje k závěru, že by poskytování zaměstnaneckých benefitů bylo přínosným řešením, musí si položit také otázku, co nabídkou benefitů sleduje. O finančním efektu již byla řeč, ale pokud by se vynaložené prostředky minuly účinkem v podobě zvýšené spokojenosti zaměstnanců, do značné míry ztrácejí smysl. Firma by měla mezi svými zaměstanci provést průzkum, jakou formu odměny by uvítali. Díky dramatickému vývoji benefitů je dnes nabídka mnohem širší než nejznámější stravenky. K nejpopulárnějším patří poukázky na dovolenou nebo poukázky na sport a vzdělávání. Dalšími oblíbenými benefity jsou nejrůznější volnočasové poukázky, které zaměstnanci umožní aktivní či pasivní odpočinek.
Každému podle chuti
Jenže stejně jako se vyvíjí nabídka benefitů, mění se i vnímání benefitů zaměstnanci. Aktuálním trendem je v současnosti odměňování s možností svobodné volby. Velké oblibě se mezi zaměstnanci těší tématické poukázky, které představují vítanou formu nepeněžního plnění. Oblíbený je tento druh zaměstnaneckých odměn především z toho důvodu, že kromě možnosti vlastního výběru má zaměstnaneck mání atraktivní oblasti, v nichž se dají tyto poukázky uplatnit – například kulturní akce, sportovní aktivity, vzdělání, zdravotní péče, dovolená nebo například pomoc v péči o dítě. Důkazem rozmanitosti nabídky poukázek je například systém Ticket Benefits jednoho největších hráčů na trhu, společnosti Accor Services.
Optimálním řešením je pak flexibilní způsob čerpání benefitů, umožňující zaměstnancům svobodnou volbu výběru pomocí vlastních virtuálních účtů, kde si mohou vybrat takovou oblast odměn, která jim vyhovuje nejlépe. Pro zaměstnavatele je v tomto případě klíčové, že nemůže minout uspokojení přání a potřeb jednotlivých zaměstnanců.
Pokud si chcete udělat bližší představu o možnostech, jak efektivně odměňovat zaměstnance za současně finančně výhodných podmínek pro firmu, stačí zavítat například na stránky zmíněné společnosti Accor Services.