FinExpert.e15.cz

Budeme platit povinné ručení i na sekačky?

Co je na tom pravdy? Co si o tom myslí pojišťovny?
Budeme platit povinné ručení i na sekačky?

Před nedávnem některými sdělovacími prostředky proběhla informace, že by se v blízké době mělo platit povinné ručení i na zahradní traktůrky, na minibiky, „krosky“, atd. Co je na tom pravdy? Co si o tom myslí pojišťovny? Z jakého důvodu to vůbec vzniklo?

Podle Ministerstva financí se návrh novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nebude v nejbližší době vládou projednáván. Vše je teda zatím v rovině spekulací.

Jakých sekaček by se pojištění mohlo týkat?

Z poslední podoby novely jde odvodit, že každý, kdo chce provozovat vozidlo kdekoliv (i mimo pozemní komunikaci), bude muset být pojištěn. „Určitě by se jednalo přinejmenším o samojízdné travní sekačky se sedadlem pro řidiče, malotraktory TERA, VARI apod. Pokud máte dnes malotraktor, se kterým se nepohybujete po pozemních komunikacích, tak nyní žádné povinné ručení mít nemusíte, což by se tedy zřejmě změnilo. Tato problematika však není tak jednoduchá, jak vypadá, existuje zcela jistě mnoho „vozítek“ které jsou výsledkem vlastní výroby, nemají žádné homologace či technická osvědčení. Budou  muset být také pojištěna? Jak je budeme evidovat? Otázek se samozřejmě nabízí víc,“ uvádí Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.

Co když majitel traktůrek nepojistí? Bude vůbec tento fakt zjistitelný? 

I když je vlastník takového vozidla povinen v případě nepojištění provést nezbytná opatření k zabránění jeho provozu, budu podle pojišťoven fakt pojištěnosti v podstatě nezjistitelný. Tedy do té doby, než se něco přihodí.

Kolik bude stát takové povinné ručení? 

„Rizikovost je velice individuální, protože velice záleží na způsobu využití. Například lesnický stroj denně používaný k práci bude mít jiné riziko než malý traktůrek majitele zahrady. Konečnou cenu zatím kalkulujeme, ale zveřejnit se samozřejmě dá až v okamžiku schválení legislativy,“ řekl nám Milan Káňa, tiskový mluvčí Kooperativa pojišťovny. Mělo by to ale být v řádu stokorun ročně.

Pojištění | Smlouvy

Povinné ručení: Jak smlouvu ukončit?

Jak zrušit smlouvu povinného ručení, aby nedošlo ke komplikacím. Poradíme vám jak smlouvu ukončit.

Jak to bude se závodními motorkami?

Zatím nelze na tuto otázku odpověď. V principu by se mělo pojištění týkat i jich, ale například Česká podnikatelská pojišťovna spekuluje, že se jich změna týkat nebude. „Zde se jedná o speciální vozidla, která se mohou pohybovat pouze na uzavřených závodních tratích, tudíž nejsou předmětem zákona ani pojištění, resp. jsou dnes vyloučena z pojištění (jedná se o motoristické závody),“ doplňuje Renata Čapková.

Z čeho to vše vzniklo?

„Celý proces s dopadem na všechny evropské země začal soudní spor ve Slovinsku s pojišťovnou Triglav. Damijan Vnuk se soudil o náhradu škody ve výši 15 944,10 EUR, která vznikla při nehodě traktůrku na dvoře jeho statku nárazem do žebříku, na kterém stál a při pádu z něj se poranil.

Pojišťovna nechtěla vzniklou škodu proplatit a tak vznikl spor, zda povinné ručení motorových vozidel se vztahuje na škody způsobené použitím stroje jako dopravního prostředku a také současně při použití stroje jako například pohonu, což by byl tento případ. Škoda totiž vznikla při ukládání balíků sena ve stodole. 

Pojišťovna však ve svém výkladu zaplacení vzniklé škody ve výši 15 944 EUR odmítla, protože dle jejího názoru pojištění motorového vozidla se netýkalo použití traktoru jako pracovního stroje na dvoře před stodolou, tj. mimo silnici. Následně začal celý konflikt řešit Evropský soudní dvůr. 

Nejprve soudní dvůr řešil, zda se povinné ručení týká pouze škod způsobené motorovým vozidlem v rámci silničního provozu nebo se vztahuje na všechny škody, jež souvisí s použitím vozidla, aniž by bylo nutné řešit, zda se nehoda stala při silničním provozu.  

Výsledkem stanoveným evropským soudním dvorem bylo, že povinné ručení se vztahuje na všechny škody, které se týkají používání či fungování vozidla, nezávisle na silničním provozu nebo třeba na soukromém pozemku. Tento judikát je potřeba promítnout do právního řádu České republiky, novelizací zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla,“ uzavírá Milan Káňa.

Další článek


 

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

NN | Živnostníci | Daně | Podnikání | Sociální pojištění | OSVČ | Vyděláváme

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více