V posledním týdnu můžeme pozorovat mediální vyostřování sporu mezi GE Money Bank a některými bankami. Drápky vytahuje hlavně Poštovní spořitelna, které se akce GE Money Bank pochopitelně nelíbí. K tomu vydala i tiskovou zprávu, konečně posuďte sami:
Zavádějící reklama?
Paní Jana se rozhodla změnit účet. Zaujala ji nabídka jedné z bank, kterou viděla v televizi. Zjistila si k ní více informací z internetových stránek a rozhodla se jí využít se vším všudy – tedy i s přestupním servisem. Byla trochu nesvá, když dávala své citlivé osobní údaje třetí straně, ale nakonec dala své nové bance podpisový vzor i vše, co po ní požadovala. Vše se zdálo být v pořádku.
Příští měsíc ji ale čekalo hned několik překvapení. Kontaktoval ji telefonní operátor, že mu nedošla platba. Janiny děti nedostaly ve škole obědy – jejich platbu měla totiž Jana navázánu na svůj původní účet. Dostala strohý dopis od své leasingové společnosti, že neobdrželi splátku za Janino auto.
A co víc, Janě přišel první výpis z nové banky. A zjistila, že nabídka, kterou banka inzeruje, rozhodně nebyla úplná. V uplynulém měsíci jednou vybrala hotovost z bankomatu jiné banky, protože prostě bankomat její nové banky nebyl po ruce. Jednou si byla vybrat na přepážce. A při zřizování platební karty se pojistila proti ztrátě nebo odcizení – jistota je jistota. Celkové náklady dosáhly pro Janu poměrně astronomických 233 korun, skoro dvojnásobku toho, co platila ve své předchozí bance.
Když si v nové bance stěžovala, že na internetových stránkách není nikde ani zmínka o tom, že třeba pojištění ke kartě není v ceně, stálo ji to další čas a několik nepříjemných telefonátů. Stejně nepříjemná byla diskuse o náhradě za škody vzniklé tím, že se jí neprovedly některé trvalé příkazy a inkasa. Její nová banka odmítla cokoli kompenzovat.xy
Tento fiktivní příběh je postaven na faktech a okolnostech, k nimž může dojít při změně účtu. Nepopisuje přitom zdaleka všechny možnosti – např. nebezpečí předání velmi citlivých údajů o svém bankovním účtu třetí straně nebo skrývání některých poplatků nebo podmínek služby.
Nic se nejí tak horké
Předchozí, až dramaticky popisovaný děj Poštovní spořitelnou je rovněž zavádějící. Pochopitelně, že popisovaný fiktivní příběh se může odehrát i v realitě, ale je nutné vnímat potřeby klienta banky. A ty má každý klient jiné. Zatímco jednomu nabídka GE Money Bank připadá výhodná, protože ví, že má v okolí její bankomat, pojištění zneužití karty ho nezajímá a Poštovní spořitelnu "nemusí", druhému zase vyhovuje síť poboček Poštovní spořitelny.
Při každém rozhodování je potřeba vnímat všechny souvislosti, výhody i nevýhody. Je jasné, že nabídka GE neosloví klienty menších měst, vesnic, případně ty, kteří preferují flexibilitu obchodních míst. Na druhé straně, hodně klientů Poštovní spořitelny zná přinejmenším pomalejší procesy při řešení nejrůznějších bankovních potřeb a ne každému to vyhovuje. Poštovní spořitelna má sice v ceně maxkarty pojištění proti zneužití, ale to je téměř nutností, protože při ztrátě její maxkarty Visa Electron ji nepoctivý nálezce může snadno použít na internetu k placení. To například u karet Maestro od GE nehrozí. Poštovní spořitelna už rovněž zapomněla, že součástí karet GE je i cestovní pojištění, které se musí ke kartám Poštovní spořitelny dokupovat. Rovněž i rozsah doplňkových asistenčních služeb je u GE větší, byť za úhradu.
Není to jen o penězích, ani nebráním nabídku GE Money Bank. Jako všechno, i nabídky bank jsou o vzájemném konsenzu, o volbě. Je to pro mě výhodné, ušetřím nebo získám lepší služby? Tak to beru. Není to výhodné? Pryč od toho.
Průměrný klient průměrně neexistuje
Z nezávislé analýzy společnosti Scott & Rose vyplývá, že průměrně aktivního klienta může vedení účtu v GE Money Bank stát nikoli 119 korun, ale i 252 korun. To je například o více než sto korun měsíčně více, než kolik stojí účet klienta provádějícího stejné aktivity u Poštovní spořitelny. „Předpokládáme, že klienti, kteří umějí počítat, budou častěji přecházet z GE Money Bank k nám než opačným směrem. Pokud by totiž náš klient přešel k GE Money Bank, zaplatí za tytéž operace o 1 200 korun ročně víc,“ doplnil Miroslav Seidl. ¨
Kdo je to průměrný klient? Jsem i já průměrným klientem, když mám na účtu nastaveno 11 inkasních plateb, 6 trvalých příkazů, 6 jednorázových příkazů, přijdou mi 4 příchozí platby provedu 8 výběrů z bankomatu a mám kontokorent? Ne, jsem jen klientem, který tímto způsobem využívá bankovní služby. A může být pro mě výhodná nabídka té, nebo oné banky. A taky nemusí. A o tom to je. Až žije konkurence.
Návrh Poštovní spořitelny na pravidla pro zajištění bezpečného a transparentního přechodu klientů do GE Money Bank |
GE Money Bank, která za klienta bude vyřizovat přestup: |
· na sebe přímo a bez protestu převezme kompenzaci všech eventuálních rizik spojených s případným neoprávněným odsátím prostředků během zprostředkovaného transferu |
· nahradí jakékoliv jiné škody, spojené s tím, že klient nebude mít kontrolu nad použitím svého podpisového vzoru |
· uhradí veškeré náklady na reklamace klientů s přechodem spojenými |
· poskytne klientovi informace o všech nákladech spojených s přechodem |
· poskytne klientovi informace o všech nákladech spojených s běžným účtem a nebude klientům žádné informace týkající se poplatků zatajovat – klient tedy dostane informace i o cenách služeb, které do inzerovaných balíčků nejsou zahrnuty a které kli |
· poskytne klientovi plné informace o rizicích spojených s předáním podpisového vzoru jiné osobě a o rizicích spojených s neprovedením pokynů |
Zdroj: Poštovní spořitelna