FinExpert.e15.cz

Benzín, cena a daně za něj

Vlastnit auto je v dnešní hektické době nezbytné a toho využívají vlády k vybírání daní. Jezdit se prostě musí, a tak proč nezdražit.
Benzín, cena a daně za něj

Kdo nemá řidičák, má oproti ostatním občanům veliký handicap při svém uplatnění na evropském trhu práce. Umět řídit patří dle evropských zaměstnavatelů k druhotné gramotnosti zaměstnanců. Automobilová doprava je pořád na vzestupu a počet aut v zemích Evropské unii neustále roste. Jaká je cena benzínu v jednotlivých zemích a kde je spotřební daň a DPH nejnižší? Jaká je minimální sazba spotřební daně u benzínu v EU?

Pohonné hmoty mají stanovenou minimální výši daně

Evropská unie přijala na konci roku 2003 nařízení (Dir. 2003/96/EEC), kde jsou stanoveny minimální sazby spotřební daně alespoň v minimální sazbě v rámci celé Evropské unie. Důvodem byla harmonizace sazeb tak, aby nenarušovaly hospodářskou soutěž v rámci Evropské unie a vytvoření tlaku na snižování spotřeby fosilních paliv. V přiložené tabulce máme uvedeny minimální sazby u jednotlivých pohonných hmot. V některých zemích je spotřební daň nižší než je stanoveno, v některých zemích je důvodem zvláštní ujednání, v některých zemích (např. příklad Česka) je důvodem posílení domácí měny v mezidobí a následný přepočet v současné době je nižší než byl v roce 2003.

Pohonná hmota Minimální výše daně (euro za 1 000 litrů)
Benzín 421
Bezolovnatý benzín 359
Nafta 302
Petrolej 302
LPG 125

Pro levný benzín musíte na východ

Cena benzínu se během roku liší a její cena je značně ovlivněna situací na světovém trhu. Přesto však můžeme říci, že přiložená tabulka dobře vystihuje cenovou politiku v jednotlivých zemích. V případě zvýšení ceny za barel ropy na světových trzích následně dochází ke zdražení benzínu ve všech členských zemích. Nejlevnější je litr benzínu v Pobaltských zemích (Estonsko, Litva a Lotyšsko), kde se cena pohybuje okolo 0,70 euro za litr benzínu a na Kypru a v Řecku, kde se cena pohybuje okolo 0,75 euro za litr. Naopak nejdražší je benzín v Dánsku, Švédsku, Německu, Finsku, Velké Británii a Nizozemí (všude přes 1,10 euro za litr). Cena litru benzínu je do značné míry rovněž omezena výši nepřímých daní (spotřební či DPH), výše souhrnné daňové sazby u litru benzínu přitom činí ve všech zemích více než 50 %. Nejmenší je v Litvě 50,1 %, Kypru 52,7 %, největší ve Velké Británii 74,6 % a Francii 73,1 %.

Spotřební daň je jistým příjmem

Souhrnně můžeme uvést, že v současné době  nadále trvají významné rozdíly v míře pohonných hmot a paliv mezi členskými státy Evropské unie. Přetrvává mezi nimi daňová konkurence, ale rozdíly se oproti minulým letům značně zmenšily. Pro některé státy je v současné době lákavé počkat si, až si ostatní určí výši spotřebních daní, a potom nastavit vlastní výši spotřebních daní o něco menší ve snaze na jednu stranu zatraktivnit vlastní zemi, a na straně druhé zajistit podmínky, aby jí to zase tak moc nestálo. Jak vidíme z přiložené tabulky je nejvyšší spotřební daň u benzínu v Nizozemí, Německu. Naopak nejnižší je v Řecku a Španělsku.

Spotřební daň u benzínu v Česku

Ve všech členských zemích Evropské unie se výše spotřební daně liší dle typu benzínu. V Česku činí spotřební daň u motorových benzínů, ostatních benzínů a leteckých pohonných hmot s obsahem olova do 0,013 g/litr celkem 11 840 Kč za 1000 litrů – což představuje motorové benziny uvedené pod kódy nomenklatury 2710 11 41 až 2710 11 59, benziny jiné než motorové uvedené pod kódy nomenklatury 2710 11 11 až 2710 11 25 a 2710 11 90 (dále jen "ostatní benzin") a letecké pohonné hmoty benzinového typu uvedené pod kódy nomenklatury 2710 11 31 a 2710 11 70. Po přepočtení činí částku 11 840 Kč cca 419 euro, což je hodnota uvedena ve třetím sloupečku přiložené tabulky. U stejných typů benzínů, ale s obsahem olova nad 0,013 g/litr je v Česku sazba daně 13 710 Kč za 1 000 litrů, což je v přepočtu cca 485 euro, a je to hodnota uvedena v druhém sloupečku přiložené tabulky. Na uhlí v Česku v současné době není mimo DPH uvalena žádná další daň, u LPG činí spotřební daň 3 933 Kč za tunu a u těžkých 472 Kč za tunu.

Vliv spotřebních daní na úspornost je vysoký

Ve většině členských zemí Evropské unie se postupně přesouvá daňové zatížení z přímých daní na nepřímé daně. V rámci ekologické politiky státu dochází ke zvyšování spotřebních daní u paliv a materiálů. Zvyšováním spotřebních daní jsou společnosti a občané nuceni i z ekonomických důvodů co nejefektivněji nakládat s přírodními zdroji a chovat  se ohleduplně k životnímu prostředí. Jednotlivé politické strany mají ve svém ekologickém programu současně snižování přímých daní a podporu výzkumu, inovace a tvorbu kapitálu. Vyšším zpoplatněním přírodních zdrojů, jejichž využívání se považuje za škodlivé pro životní prostředí (např. zmiňované spalování) má docházet k šetrnosti při nakládání s přírodními zdroji. Díky spotřebním a ekologickým daním je následně dražší uhlí, ropa, zemní plyn a další suroviny, spotřeba díky vyšší ceně klesá. 

Výhled do budoucnosti

V nejbližších letech se dá očekávat další mírné zvyšování spotřební daně u pohonných hmot (tj. minerálních olejů mezi které patří benzín, nafta, lehké či těžké topné oleje), jedním z důvodů je zvýšení minimální sazby daně v rámci Evropské unie. Velkým ekonomickým problémem pohonných hmot je skutečnost, že jejich cena značně ovlivňuje chod celé domácí ekonomiky každého státu. Přílišné zvýšení cen pohonných hmot vede k růstu cen nákladů a poklesu kupní síly obyvatel a výši pohonných hmot neovlivňuje pouze cena ropy na světových trzích, ale i výše spotřební daně a DPH. Zvyšování spotřební daně u pohonných hmot je současně tlakem na výrobce automobilů vyrábět auta s motory s nižší spotřebou a tím zabránit nadměrnému užívání fosilních paliv.

Výše spotřební daně u benzínu a DPH, stav k lednu 2007 zaokrouhleno vždy na celé euro

Země Olovnatý benzín CN 2710 1131, CN 2710 1151, CN 2710 1159 (v EUR) Bezolovnatý benzín CN 2710 1131, CN 2710 1141, CN 2710 1145, CN 2710 1149 (v EUR) DPH (v %)
Belgie 552 592 21
Bulharsko 424 322 20
Česko 485 419 19
Dánsko 624 538 25
Německo 721 670 19
Estonsko 422 288 18
Řecko 384 331 19
Španělsko 429 396 16
Francie 640 607 19,6
Irsko 553 443 19,6
Itálie 564 564 21
Kypr 420 303 20
Lotyšsko 422 300 15
Litva 421 287 18
Lucembursko 517 465 15
Malta 485 474 18
Nizozemí 756 679 19
Rakousko 489 417 20
Polsko 504 416 20
Portugalsko 462 583 22
Rumunsko 650 327 21
Slovinsko 421 400 19
Slovensko 422 415 20
Finsko 481 588 19
Švédsko 614 371 22
Velká Británie 618 425 25

Zdroj: European Commission, Taxation and Customs Union, REF 1.024 rev.1, January 2007, Part II – Energy products and Electricity

Další článek


 

celkem 25 komentářů

Nejnovější komentáře

cele je to blbo
 Markoff
14. 7. 2007, 13:45
Re: NEPOKRADEŠ
Pepik27
27. 6. 2007, 09:28
Re: NEPOKRADEŠ
Jirka
26. 6. 2007, 11:54
Re: NEPOKRADEŠ
Jirka
26. 6. 2007, 11:39
Re: NEPOKRADEŠ
Michal Kára
26. 6. 2007, 11:23

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená