Česká národní banka má v úmyslu zvýšit garanci komerčních bank za peněžní ztráty svých klientů v souvislosti s krádežemi platebních karet. ČNB chce dosáhnout toho, aby banky zaplatily klientům veškeré škody, které jim vzniknou od okamžiku, kdy bankám oznámí ztrátu karty. Ze škody, která držiteli karty vznikla ještě před oznámením ztráty bance, by vydavatelé karet měli hradit ztráty do výše 4 500 korun.
Požadavek na vyšší garance bank za ztráty platebních karet se v zemi neobjevuje náhodně. Nová pravidla vycházejí z doporučení Evropské komise, která stejná opatření požaduje od všech členů unie. Komise podle ČNB na Česko naléhá, aby tato pravidla zavedla co nejrychleji. ČNB vypracovala vzorové obchodní podmínky, v nichž jsou tyto novinky zakotveny; oficiálně je však zveřejní až koncem týdne.
Dnes panují mezi tuzemskými bankami při řešení zneužití karet a následných ztrát značné rozdíly. Největší tuzemské banky se liší nejen v poplatcích za blokaci ztracených či ukradených karet, ale i v rychlosti, s níž na sebe přebírají riziko za jejich zneužití. V některých případech to trvá i několik dnů a za blokaci a vydání nové karty může klient platit i několik tisíc korun.
Problém ale je, že lepší ochrana majitelů karet nebude pro bankovní domy povinná. Šéf odboru platebního styku ČNB Tomáš Hládek tvrdí, že Česká republika postupuje stejně jako země Evropské unie. Ani tam zákon v tomto případě direktivně neurčuje postoj bank vůči zákazníkům.
Už nyní však někteří vydavatelé karet okamžikem nahlášení ztráty přebírají všechny případné finanční škody na sebe. Takovou službu nabízí například Citibank. ČSOB zase od srpna zavedla pojištění, kdy například za 150 korun ročně garantuje proplacení ztráty do 15 tisíc korun.
Česká spořitelna ústy její mluvčí Kláry Gajduškové už nyní slibuje: „Pokud to centrální banka požaduje, měli bychom se tím řídit. Česká spořitelna se bude snažit vyhovět v co největší míře.“
Zdroj: HN