Česká plynárenská unie (ČPÚ) oficiálně požádala hejtmany o podporu rozšíření užití zemního plynu jako alternativního paliva v hromadné dopravě. Plynaři chtějí, aby zastupitelé krajů spolupracovali s primátory, resp. se starosty při vytipování měst a obcí vhodných pro převod MHD nebo jejich částí na využívání zemního plynu, posouzení využití v příměstské dopravě a případně o finanční podporu nad rámec podpory ze strany státu a od plynárenských společností.
Provoz na CNG je levnější
CNG autobus totiž může být pro provozovatele levnější o 3,3 milionu Kč. Stát poskytuje dotaci 800 tisíc Kč na jeden CNG autobus, 200 tisíc Kč přispívají plynárenské společnosti a navíc je možno využít dotace 2,3 milionu Kč na nízkopodlažní verzi. Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou a celková spočtená úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně za 12 let by činila až 170 milionů Kč. A to vycházel z platné spotřební daně na CNG, pokud vezmeme v úvahu současnou nulovou daň, skutečné úspory by byly ještě o 20 % vyšší. Na základě těchto skutečností Brněnská radnice začala vážně uvažovat o širším využívání vozů na stlačený zemní plyn.
Praha se vyjádřila, že se v hromadné dopravě bude orientovat na vozidla splňující normu Euro IV a V a ty obě již dnes bohatě splňují právě CNG vozidla. Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 navíc konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu.
Autobusů na CNG jezdí stále málo
V České republice bude do konce roku 2007 zavedeno 20 plnicích stanic CNG a během 12-ti let se očekává zvýšení jejich počtu až na 400. Stovku z nich se zavázaly za určitých podmínek vybudovat plynárenské společnosti. V současné době jezdí v ČR asi 630 vozů na zemní plyn. Celkem je ale bohužel jen cca 200 autobusů v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě (v severních Čechách 90 autobusů, v Havířově 42, v Prostějově 22, ve Frýdku–Místku 5, atd.).
Pomůže zemní plyn k čistšímu ovzduší ve městech?
Stlačený zemní plyn je nadějí mnoha měst o obcí, které jsou v současné době plné zplodin z výfuků benzinových a dieselových motorů. V ČR je doprava spolu s domácnostmi největším znečišťovatelem ovzduší. Podle zprávy IEA z roku 2005 na jednotku HDP máme mezi 26 členskými zeměmi IEA nejvyšší znečištění CO2. Ovšem při spalování zemního plynu nevznikají žádné emise pevných částic, uhlovodíků ani oxidu siřičitého. Emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého jsou minimální. Co se týče emisí oxidu uhličitého, vozidlo na zemní plyn jich produkuje až o čtvrtinu méně, než vozidlo na benzin.
EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 cca 20 % klasických ropných produktů v dopravě, z čehož zemní plyn by měl tvořit celou polovinu. Pro Českou republiku, by to mohlo znamenat asi 400 tisíc vozů na zemní plyn. V Evropě jen za poslední rok vzrostl počet aut na zemní plyn o 22 %, u nás dokonce o téměř 30 %. 100 tisíc vozů už dnes jezdí např. na Ukrajině, 400 tisíc vozů v Itálii, 55 tisíc vozů v Německu atd. Celkem bylo dosud ve více než 60-ti zemích světa prodáno 5,5 milionu CNG vozidel.