Kupujete auto z dovozu? Můžete se připravit na jiné podmínky, než byste měli u auta pořízeného v České republice, co se připojištění k povinnému ručení týče? Moje zkušenost je taková: Koupila jsem auto z dovozu, byla jsem prvním majitelem zde, v České republice. Pro povinné ručení jsem si zvolila Kooperativu. Uzavřela jsem klasické povinné ručení. K tomu jsem si chtěla připojistit srážku se zvěří a živelní pojištění. Vše proběhlo standardně.
Druhý den mi však volala paní z pojišťovny, že v případě, že chci připojistit srážku se zvěří a živelní pojištění, musí k tomu být provedena kontrola auta jejich technikem. Odůvodnění bylo takové, že v případě, kdy vlastním auto z dovozu, které není v České republice alespoň dva roky, musí mít tuto kontrolu.
Probíhalo to následovně. Přijel technik, celé auto mi popsal fixem, pořídil „tisíc fotek“ a odjel. Musím říct, že mě to dost rozladilo, protože například pojištění proti živlům – předpokládám – je mi v tuto chvíli k ničemu. Jelikož kdyby například padaly kroupy, už vidím, jak se s pojišťovnou dohaduji, že právě konkrétní ďolíček je od krup spadených v ČR a ne ještě za minulého majitele někde v Německu.
Jsou pro auta z dovozu opravdu jiná pravidla než pro ta, která byla zakoupena například v autobazaru v ČR? Jak je to u konkrétních pojišťoven? Zajímá mě tedy, zda kontrola technikem je nutná vždy, když chceme k povinnému ručení něco připojistit, nebo je to na konkrétních pojišťovnách. A byla by kontrola technikem nutná i v případě, že bych si ojeté auto koupila v ČR?
Co se víc vyplatí a do čeho a kdy musíme investovat?
Co na to Kooperativa?
„Naše metodické postupy jsou nastaveny tak, že při sjednání havarijního pojištění (případně doplňkového havarijního pojištění např. živelní pojištění atp.) musí sjednatel vozidlo vidět, tj. mimo jiné prověřit, že vozidlo v době sjednání pojištění není nijak poškozeno. V některých případech požadujeme prohlídku u naší externí firmy Global Expert s.r.o., kde je provedena odborná prohlídka technikem včetně fotodokumentace nebo i například měření tloušťky laku atp.
Tento postup je důležitý nejen pro pojišťovnu, která se tak brání spekulativnímu sjednávání pojištění nebo dokonce pojistným podvodům, ale i pro klienta, který má prokazatelně zaznamenáno jak vozidlo vypadalo pří přijetí do pojištění.
Povinnost provést prohlídku je uvedena v pojistné smlouvě, ale pro klienta není v žádném případě obtěžující, protože naši technici se dovedou jak časově tak lokalitou domluvit s klienty. Klient si vybere, zda se zastaví na jednom z našich míst či ho navštíví technik osobně. Po počáteční nedůvěře klientů dnes musíme konstatovat, že naši klienti tuto službu vítají a nemají s ní problém,“ vysvětluje Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny.
Pěšky bude chodit naopak ten, kdo dlužil na daních.
Podobné by to bylo i u České podnikatelské pojišťovny. I zde v případě, že máte automobil ze zahraničí dovezený před méně než dvěma lety a chcete sjednat havarijní pojištění, vyžaduje pojišťovna vstupní prohlídku u smluvního partnera.
Česká pojišťovna
I v této pojišťovně se musíte připravit na prohlídku technika včetně fotodokumentace v případě, že chcete sjednat havarijní pojištění. Je jedno, zda máte auto ze zahraničí nebo tuzemské. To samé platí i u doplňkového pojištění, jako je střet se zvěří a živel.
ČSOB Pojišťovna
Ani u ČSOB Pojišťovny se kontrolám kromě povinného ručení nevyhnete. Pojišťovny chtějí mít logicky jistotu, že auto do pojištění přijímají nepoškozené. Rada na závěr může znít, že než nějaké připojištění zaplatíte, dopředu si raději připravte seznam otázek a ptejte se, protože není záruka, že vás pracovník pojišťovny informuje o všech detailech.
Abyste pak zbytečně neplatili například pojištění skla, na kterém máte prasklinku. Těžko říct, zda byste u pojišťovny uspěli, kdyby se vám sklo poškodilo na dalším místě a vy byste žádali vyplacení pojistného.