I když leasingem je možné financovat také pořízení výrobních strojů, zemědělské techniky nebo jiných investic, pro nepodnikatele je to většinou pouze automobil, o jehož leasingové financování se zajímá.
Většina leasingových společností dnes nabízí nejen finanční leasing, ale i spotřebitelský úvěr. Zákazník tak má možnost si přímo u obchodníka prověřit, zda pro financování konkrétního vozidla popřípadě jiného předmětu bude výhodnější leasing, nebo úvěr.
Oproti bankám mají leasingové společnosti tu přednost, že kromě samotného úvěru nebo leasingu nabízí i další poradenské služby počínaje výběrem vozu, a rovněž pojištěním, které je v rámci úvěru i leasingu poskytováno často za zvýhodněné ceny.
Úvěr a leasing – pro a proti
Obecně lze říct, že pro pořízení nového vozidla je vhodnější formou leasing a pro pořízení ojetého úvěr. Vždy je ale na místě nechat si zpracovat srovnávací kalkulace. Leasing je o něco dostupnější díky tomu, že leasingová společnost zůstává po dobu trvání smlouvy majitelem pořízeného auta. Čím nižší částku finanční instituce klientovi půjčuje, tím je pro něj snazší financování získat. Finančně jsou obě služby srovnatelné, i když každá má své přirozené výhody i nevýhody.
Srovnání výhod a nevýhod leasingu a úvěru při pořizování auta |
| Finanční leasing | Spotřebitelský úvěr |
Výhody | není třeba ručit dalším majetkem | osvobozen od DPH |
zvýhodněné pojištění nebo i další služby | v případě neúčelového úvěru lze peníze lze použít na „cokoli“ |
| automobil je majetkem zákazníka |
Společné výhody | možnost pořídit si automobil s minimem vlastních prostředků |
rychlé vyřízení žádosti |
nízké a neměnné úrokové sazby |
možnost volby délky splácení i předčasného splacení |
kontrola splácení přes internet |
Nevýhody | z leasingu se platí DPH | u vyšších částek je třeba ručit dalším majetkem (někdy i přímo kupovaným autem) nebo si najít ručitele |
automobil je dočasně majetkem leasingové firmy | u vyšších částek může být časově náročnější peníze získat |
| u bank někdy povinnost zřídit si běžný účet |
Společné nevýhody | financování ne vždy pokryje celých 100 % ceny auta |
leasingové společnosti někdy nechtějí financovat příliš stará auta |
Novela nepřinesla pro běžné občany významnější změny
Již před novelou zákona o dani z příjmu, která ovlivňuje podmínky poskytování leasingu, většina zákazníků preferovala delší dobu splácení, tedy rozložení splátek na delší období. Povinné prodloužení minimální doby leasingu aut ze tří na pět let nemělo tedy na většinu občanů větší vliv. Změna zákona neovlivnila výši leasingových úroků, ty zůstaly na původních hodnotách.
Se zvyšující se životní úrovní obyvatelstva budou zřejmě autosalony zaznamenávat nepatrný růst koupě vozidel za hotové peníze.
Téměř vše lze řešit na internetu
Čím dál větší část komunikace s poskytovateli finančních služeb se přesouvá na internet. Pomocí on-line kalkulaček si zájemce o financování spočítá, kolik jej bude stát splácení. Vybrané společnosti pak může prostřednictvím formulářů oslovit a požádat o konkrétní kalkulace nebo rovnou o financování v případě, že už má poskytovatele vybraného. Pokud financování nezprostředkovává přímo prodejce vozu, je po internetu možné získat i tzv. leasingový příslib. Autobazary i autosalony jsou však dnes vybaveny internetovým rozhraním, prostřednictvím kterého komunikují s leasingovými společnostmi i bankami, takže získat auto i peníze na něj lze prakticky na počkání.
K úvěru nebo leasingu také existuje obdoba internetového homebankingu. V této aplikaci může klient sledovat vývoj svých splátek včetně pojištění a další jevy dohodnuté ve smlouvě. Dále zde může požádat o devinkulaci pojistného plnění nebo o financování dalšího předmětu. Elektronická komunikace mezi finanční společností a klientem je samozřejmě chráněna šifrováním.
Zadlužovat se s citem
Každý dospělý občan by měl mít jasno v tom, kolik peněz mu stačí na živobytí a jakou část může věnovat splácení různých půjček. Většina lidí si občas musí odepřít věci, na které zrovna nemají, a musí se zdravým rozumem odolávat pokušení různých reklam. Ne všechny nabídky na financování jsou férové. Smlouvu, které nerozumí nebo která se mu zdá nevýhodná, by zkrátka člověk neměl podepisovat.
Solidní finanční instituce se snaží různými způsoby předcházet tomu, aby se občané předlužili. V první řadě nahlížejí do registrů dlužníků a ty žadatele, kteří už dluží na jiných místech a u kterých by hrozilo riziko nesplácení, obvykle odmítají. Druhou možností, která je stále častěji nabízena, je připojištění pro případ finančních problémů a neschopnosti splácet. Za zákazníka, který se například vlivem ztráty zaměstnání dostane do finančních problémů, pak část splátek uhradí pojišťovna.
I pokud pojištění proti těmto situacím sjednáno není, existují vyzkoušená řešení. Klient, který dočasně nemá na splácení, by měl finanční instituci o situaci co nejdříve informovat. Může zároveň požádat o úpravu splátkového kalendáře, anebo jestliže je pravděpodobné, že se jeho situace delší dobu nezlepší, o převod leasingové smlouvy na jinou osobu, která je v lepší finanční situaci.
Autor je ředitelem společnosti D. S. Leasing, a. s., člena České leasingové a finanční asociace.