Praha, 15. května 2013
Veřejnost a média se začala zabývat tématem podvodných praktik některých podomních prodejců. Města a obce tak stále častěji přistupují k plošnému zákazu podomního prodeje na svém území. Tuto skutečnost vítá Asociace osobního prodeje, která dohlíží na dodržování základních principů v oblasti přímého prodeje. Zároveň upozorňuje na častou nejasnost pojmů, kdy se zaměňuje podomní prodej či výjezdní předváděcí akce
s přímým prodejem, který nabízí renomované, solidní firmy. Jsou to právě členové této Asociace osobního prodeje, kteří jsou vázáni nejpřísnějšími pravidly a na trhu vystupují dlouhodobě v souladu s etickým kodexem, který by měly dodržovat i další subjekty.
Asociace osobního prodeje vyzývá obce a města ke společnému postupu proti aktuálně medializovanému problému nekalých obchodních praktik. Zároveň je připravena podpořit diskusi na téma konkrétních aktivit, které mohou vedle plošného zákazu podomního prodeje pomoci situaci řešit.
„Chtěla bych se kategoricky vymezit vůči spojování přímého prodeje s vysoce neetickým chováním některých skupin a jednotlivců. Pro nezasvěcené může být mediální propojení podomních prodejců čehokoli bez jakýchkoli zásad a pravidel s renomovanými firmami z oblasti přímého prodeje zavádějící. Totéž platí i v případě tzv. výjezdních předváděcích akcí. Ty jsou často presentovány jako přímý prodej, čímž v žádném případě nejsou. I tady se cítíme být praktikami prodejců a jejich nesprávným zařazováním dlouhodobě poškozováni. Naším cílem je přispět k pročištění trhu a zvýšení důvěry v ty subjekty, které nabízí kvalitní výrobky v souladu s pravidly prodeje,“ říká Ildiko Dikošová, předsedkyně Asociace osobního prodeje.
„Je pochopitelné, že radnice chtějí své obyvatele před nekalými praktikami prodejců chránit. Pokud je primárním cílem těchto opatření diskreditace prodejců, kteří parazitují na důvěře lidí, jedná se o krok správným směrem. Toto opatření, pokud nebude dále zneužito, může přispět k osvětě a vyššímu kreditu všech solidních firem, které se angažují v přímém prodeji," dodává Ildiko Dikošová.
Podle informací od členů Asociace osobního prodeje nemá plošný zákaz podomního prodeje, ke kterému nyní přistupují některé obce, žádný vliv na provozování činnosti seriózních firem v přímém prodeji.
„Přímý prodej je tradiční součástí korektního obchodního prostředí u nás i ve světě. Stejně jako jinde je i zde samozřejmě možné narazit na různé podvodníky, ale ti by neměli být spojováni s principem přímého prodeje a s firmami, které poctivě podnikají a celkově český business kultivují,“ říká Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.