Relativně brzy vydala společnost Apple čísla o prodejích nových iPhonů 6s a 6s Plus během prvního prodejního víkendu. 13 milionů prodaných kusů je zhruba na úrovni tržního očekávání. Není to nic extrémního navzdory tomu, že loni se nových modelů za první víkend prodalo „jen“ 10 milionů. Jenže tehdy se o prvním víkendu neprodávaly telefony v Číně, která v prodejích iPhonů aktuálně tvoří větší podíl než USA. Žádný zázrak se tedy nekoná, ale přece to je zpráva spíše pozitivní.
Apple už 2 čtvrtletí čelí obavám, že bez revolučního produktu je na vrcholu cyklu a prodeje budou klesat.
Poptávka totiž nepolevuje a mnoho e-shopů je vyprodaných. Navíc se ještě nezačalo prodávat v řadě silných zemí, například ve Španělsku nebo Itálii. Dalších 40 zemí přijde na řadu až v říjnu. Spekulace o tom, že Apple se nachází na vrcholu produkčního cyklu, se tak ukazují jako čím dál méně pravděpodobné.
Důvodem, proč se ale akcii Apple nechce nahoru, je Čína
Tamní zpomalující ekonomika, jejíž HDP letos poroste tempem pod 7 %, totiž může působit jako brzda pro technologického giganta. Prodeje v Číně rostou přibližně o 110 % ročně a už překonaly v počtu prodaných kusů prodeje v USA. Navíc potenciál je tam navzdory velkým regulatorním rizikům obrovský.
Podle prohlášení managementu je předprodejní odezva fantastická a prodeje by skutečně mohly být rekordní.
Konsenzus analytiků podle agentury Bloomberg je velmi optimistický. S průměrnou cílovou cenou 29 % nad aktuální tržní cenou a 76 % nákupních doporučení jsou evidentně sázky na to, že čínský problém se přežene a letošní rok bude jako už opakovaně v minulosti rekordní. Samotný Apple ale celý negativní sentiment na trhu nepřetlačí. Takže nejdříve změna sentimentu na trzích a až poté může akcie Apple ukázat svůj pravý potenciál.
Autor je analytikem Cyrrus.