Praha, 21. července 2014
96 % lidí souhlasí s výrokem „můj obvyklý nákup potravin za poslední rok podražil“. Nejvíce zákazníci pociťují zdražení u mléčných výrobků a masa. Vyplývá to z průzkumu Kupi.cz, portálu, který hlídá ceny v supermarketech, mezi 4000 respondenty.
Zdražování potravin „určitě vnímá“ 74 % zákazníků, k variantě „spíše ano“ se přiklonilo 22 % z nich. Zbožím, u něhož lidé pociťují zdražení nejvíce, jsou mléčné výrobky. Ty označilo 86 % respondentů. Mléčné výrobky jsou navíc zbožím, které se nejvíce zákazníků snaží koupit za výhodnou cenu v akci – po mléčných výrobcích v akci pátrá celých 82 % zákazníků. Podobně si vede máslo, které se umístilo na druhém místě v obou žebříčcích. Jeho zdražení pocítilo 71 % zákazníků a v akcích se ho snaží kupovat dokonce 80 % lidí.
Jako další zboží, které mělo za poslední rok zdražit, uvádějí respondenti maso (65 %), brambory (55 %) a zeleninu/ovoce (53 %). Naopak nejméně podle zákazníků zdražily nealkoholické nápoje a alkohol (shodně 15 %).
Mezi zbožím, které se čeští zákazníci snaží koupit v cenové akci, následuje po mléčných výrobcích a máslu s 66 % káva a čaj, zelenina/ovoce (65 %) a maso (63 %). Nejméně lidi zajímají akce na pečivo a potraviny pro děti. Takový výběr je zákaznicky racionální. Na másle v akci lze běžně ušetřit třetinu ceny a třeba u instantní kávy to může být i více než polovina běžné ceny.
„Zajímavé je srovnání subjektivních pocitů zákazníků s oficiálními statistickými údaji. Podle Českého statistického úřadu ceny potravin v červnu meziročně poklesly o 1,1 %, v květnu to byl pro změnu růst o 2,5 %, jde tedy spíše o menší výkyvy,“ říká Martin Kadlčík z Kupi.cz.
„Mírně odlišná je situace, pokud se podíváme na jednotlivé kategorie. U másla se podle našich údajů ceny zvedly za poslední rok o 14 %, u mléka o 8 %. Zde tedy pocity zákazníků odpovídají reálnému vývoji cen,“ dodává Martin Kadlčík.