FinExpert.e15.cz

AEGON aneb penze po holandsku

Nový hráč na trhu penzijního připojištění nechce zůstat outsiderem, přestože na bitevní pole vstupuje až dvanáct let po prvním penzijním fondu.
AEGON aneb penze po holandsku

Jak netradičně zaujmout potenciální klienty i novináře? Třeba svoláním tiskové konference, která však probíhá jen ve virtuální podobě. Tak oslovil nově vzniklý Penzijní fond Aegon (PF Aegon) ekonomické redaktory a novináře při představení svého působení. Virtuální tiskovou konferenci svolal e-mailem, otázky se kladly na webovém rozhraní a odpovědi bylo možné získat v den konání tiskové konference jak ve wordu, tak i v souborech mp3.

Jak probíhala tisková konference

Klepněte pro větší obrázek

Podle slov generálního ředitele PF Aegon Vladimíra Bezděka chce být tento fond jiný, než ostatní, přinášet nové služby, které u nás ještě nejsou a samozřejmě získat i mladší klienty. A že se PF Aegon neboji vyzkoušet nestandardní věci, je důkaz proběhlé tiskové konference. Cestu však mít lehkou nebude. Současný penzijně pojistný trh je již velmi přebraný, stávající klienti penzijních fondů jsou loajální, takže novému PF Aegon nezbývá moc možností, jak oslovit nové klienty. Jednou z cest je přijít s natolik inovativními produkty a službami, které osloví nové zájemce o penzijní připojištění, další možbností je zaměřit se na stávající klienty jiných fondů a zkusit je přetáhnout. Když se pro přechod k novému penzijnímu fondu rozhodne pro zdravé úvaze klient sám, je to v pořádku, pokud jde o dobře odvedenou práci obchodního zástupce, je to přinejmenším diskutabilní (ne-li neetické).

Co můžeme od PF Aegon čekat, na co se můžeme těšit a s čím přijde na náš trh? Na otázky redaktorů odpovídal jeho generální ředitel Vladimír Bezděk. 

PF Aegon vskutku nevšedním způsobem svolal tiskovou konferenci. Dá se to vysvětlit i tak, že PF Aegon chce být odlišný, než ostatní penzijní fondy v ČR, přijít s odlišnými produkty či přístupem? Chcete preferovat komunikaci přes internet i se svými klienty, resp. chcete hlavně mladé klienty? (Dalibor Z. Chvátal, FinExpert.cz)
 
Ano, volba této formy tiskové konference přesně odráží náš přístup a filozofii – být vždy o něco napřed a přinášet vždy něco navíc. Příkladem může být náš produkt, který přichází jako jediný s prémií + 2 % pro ty klienty, kteří spoří více a bonusem pro ty, kdo spoří déle.
Příkladem může být náš systém AEGON online, prostřednictvím kterého mají klienti Aegon Pojišťovny (a výhledově i klienti penzijního fondu) přístup ke svým smlouvám prostřednictvím internetu. A příkladem mohou být i systémy AEGON WEB agent a SMS agent, které slouží jako informační podpora našim poradcům a externím partnerům a díky kterým jsme schopni poskytovat finanční poradenství na té nejvyšší úrovni.

V době vašeho působení v komisi připravující podklady pro rozhodnutí o penzijní reformě jste měl zůstat objektivní, svůj osobní názor jste nesděloval. Můžete dnes říci, která z tehdy zvažovaných variant by byla dle vašeho názoru nejvhodnější? A v jaké podobě se podle vás změna penzijního systému nakonec uskuteční? (Jan Majer, Reflex)

Z variant, které tehdy byly obrazně řečeno na stole, byl podle mého názoru nejvhodnější částečný opt-out. Tedy varianta, kterou nejvíce zosobňoval návrh KDU-ČSL. Našel bych tam určitě nějaké mouchy (Například neochota srovnat perspektivně důchodový věk pro muže a ženy, což znamenalo vyšší výdaje státního systému (kvůli nižšímu důchodovému věku žen), které se pak „zachraňovaly“ přesměrováním části inkasa DPH do příjmu důchodového systému. Nebo nedostatek odvahy udělat pro nově nastupující generace na trh práce vstup do fondového pilíře povinný (jako je tomu např. na Slovensku), apod.). Přesto však v konečném součtu, v „konkurenci“ s ostatními návrhy důchodových reforem, mně osobně přišla tato cesta jako nejschůdnější. Tím se dostávám i k Vaší druhé otázce: pokud v ČR někdy velká důchodová reforma vůbec bude – o čemž osobně bohužel stále více pochybuji – tak věřím tomu, že nebudeme vymýšlet žádnou českou „cestu“, ale půjdeme podobným směrem, jako v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku s tím, že se samozřejmě maximálně poučíme z jejich zkušeností (v tom pozitivním i z hlediska omylů). To znamená, že doplníme dnešní důchodový systém o tzv. druhý pilíř, který bude mít fondový charakter a který bude, v ideálním případě, pro mladé lidi povinný, tak jako je (pro všechny občany) povinný dnešní státní PAYG pilíř.

Na jakou skupinu se chce PF Aegon nejvíce zaměřit a jakým způsobem chcete získávat klienty? (Filip Dušek, ČTK)

Přivítáme každého klienta bez rozdílu a všem se budeme snažit poskytovat kvalitní služby. Nejvíce však chceme oslovit lidi mladé a středního věku – u těchto osob se totiž novinky v našem penzijním plánu, které jsem zmiňoval u jedné z předchozích odpovědí, projeví s pro klienta největším efektem. Řečeno s určitou nadsázkou – všichni, kdo chtějí mít z penzijního připojištění více, by ho měli uzavřít s námi. :-)

Čím se chce odlišit od ostatních fondů? (Filip Dušek, ČTK)

Od samého počátku přicházíme s myšlenkou na poskytnutí lepšího produktu a služeb. Naší filozofií je rozšíření možností stávajícího systému penzijního připojištění a poskytování vyšší hodnoty pro klienty. Proto jako jediní přicházíme s prémií + 2 % pro ty klienty, kteří spoří více a bonusem pro ty, kdo spoří déle. Konkrétní výhody si můžete jednoduše namodelovat prostřednictvím interaktivní kalkulačky na našem webu www.aegon.cz. Dalším příkladem našeho přístupu je i tato forma tiskové konference. A můžeme vám slíbit, že i nadále budeme přicházet s inovacemi, které budou mít za cíl jediné – lepší budoucnost pro naše klienty.

Jaké má PF Aegon cíle, co se týče počtu získaných klientů a podílu na trhu? (Filip Dušek, ČTK)

V horizontu deseti let chceme být mezi pěti nejsilnějšími penzijními fondy na českém trhu. Tento cíl je určitě odvážný, nicméně je plně v souladu s filosofií Aegon zaujmout ve středním a dlouhém období na všech trzích, kde je přítomen, významné postavení.

Kdy fond zahájí činnost? (Filip Dušek, ČTK)

Dne 4. 6. 2007 vydala Česká národní banka povolení ke vzniku a činnosti penzijního fondu AEGON. V pátek 15. 6. 2007 pak bylo doručeno na centrálu společnosti  usnesení Městského soudu v Praze se zápisem společnosti AEGON Penzijní fond, a.s, do obchodního rejstříku. Bezprostředně poté zahájila společnost AEGON Penzijní fond svou obchodní činnost. Dnes tak již můžete plně využít služeb našich finančních poradců a externích partnerů při sjednání penzijního připojištění AEGON.

Otázka, jaké má fond ambice ohledně počtu klientů a podílu na trhu již padla.
Samotné klienty ale pravděpodobně více zajímá, jaké máte cíle ohledně zhodnocení vám svěřených prostředků (připsaných výnosů)? A jakým způsobem plánujete těchto cílů dosáhnout? (Tomáš Hochmeister, SG CIB)

Z hlediska připisovaných výnosů chceme být konkurenceschopní. Sportovní terminologií řečeno to znamená snažit se „stát na bedně“ každý rok – tedy mezi nejlepšími třemi fondy. Konkrétní investiční strategie musí samozřejmě plně respektovat existující legislativní limity a bude také záviset na průměrném věkovém profilu klientů, které náš penzijní fond bude získávat. Obecně však platí, že bychom rádi v o něco vyšší míře, než je dnes na trhu zvykem, investovali do instrumentů akciového typu. Důležitá je z hlediska výnosů i osoba asset managera. Tato služba bude pro náš penzijní fond  zajištěna v rámci koncernu Aegon střední a východní Evropa našimi specializovanými kolegy z Maďarska. Ti spravují aktiva Aegon v celé střední a východní Evropě a nově i našeho penzijního fondu. Kdo sleduje situaci v penzijních fondech na Slovensku (resp. důchodcovských správcovských společnostech), tak ví, že Aegon DSS připsala svým klientům nejvyšší zhodnocení od počátku startu důchodové reformy. Podobnými výsledky se může chlubit i maďarský penzijní fond. Je to zejména zásluhou kvalitního asset managera a jsem rád, že jeho služby bude moci využít i náš penzijní fond.

Zajímalo by mne to nejdůležitější – a sice, jak atraktivní nabídku připravujte pro potenciální klienty penzijního fondu, protože trh je v současné době již rozdělen. (Dagmar Šístková, časopis FP – Finanční poradce)

Vstupujeme na trh penzijního připojištění po 12 letech jeho existence a musíme klienty oslovit zajímavou nabídkou. Řešení tohoto úkolu je v inovacích. Dvě novinky máme v našem penzijním plánu již nyní. Konkrétně jde o tzv. motivační prémii a výnosový bonus. Nechci unavovat detailním popisem – ten lze najít buď v penzijním plánu, na našem webu nebo osobní informací od poradců – jen bych rád zdůraznil, že tyto novinky v Aegon PF odměňují lidi, kteří v systému penzijního připojištění hodlají spořit déle a více. Snažíme se tak, v rámci možností stanovených legislativou, reagovat na dvě největší slabiny dnešního systému penzijního připojištění, a to, že (i) lidé uzavřou připojištění v relativně vyšším věku (spoří tedy krátce) a (ii) ukládají si relativně nízké úložky (spoří málo).

Poznámka na závěr – nemohu souhlasit s názorem, že trh je již rozdělen. Nezapomeňme, že penzijní připojištění je dobrovolný systém a v rámci dobrovolného systému je klientům umožněno tzv. „hlasovat nohama“ – vybrat si tedy z konkurenčních nabídek takovou, kterou považují za nejvýhodnější. Často se zapomíná na to, že ani po více než 12 letech existence systému a výrazné finanční podpoře státu nemá penzijní připojištění zhruba polovina ekonomicky aktivních obyvatel ČR. A každý rok trh roste potenciálně o dalších více než 100 -150 tisíc občanů, kteří dovrší 18 let věku.

Vladimír Bezděk

Klepněte pro větší obrázekVe společnosti AEGON pracuje od ledna 2007. V současné době je ředitelem a předsedou představenstva penzijního fondu AEGON. Svou pracovní dráhu zahájil v roce 1997 v České národní bance. Za více než devět let působení v ČNB prošel několika útvary a pozicemi. Nejprve v Institutu ekonomie a poté i v Měnové sekci se zabýval analýzou fiskální politiky. Od roku 2001 působil jako poradce člena Bankovní rady. Na podzim 2003 přešel do Samostatného odboru ekonomického výzkumu, kde koordinoval výzkum fiskální politiky a současně působil jako jeden z poradců Bankovní rady. Od července 2004 do června 2005 byl dočasně uvolněn na Úřad vlády ČR a byl vládou ČR jmenován koordinátorem přípravy podkladů pro rozhodnutí o důchodové reformě. Po návratu do ČNB na pozici koordinátora fiskálního výzkumu a poradce Bankovní rady přibral od října 2005 k těmto aktivitám i vedení referátu finanční stability.

V. Bezděk je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze a The University of Manchester ve Velké Británii. Zúčastnil se také řady zahraničních odborných kurzů se zaměřením na důchodovou a makroekonomickou problematiku. Aktivně působí v diskuzích k důchodové problematice v podobě přednášek na konferencích, seminářích a vysokých školách a vyvíjí také publikační činnost v tomto směru.

V. Bezděk je ženatý a má tři děti. K jeho koníčkům patří squash, literatura faktu, mariáš, taroky a bridž.

Další článek


 

celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

2% bonus pro ty co si spori vice = blabol
Honza
15. 7. 2009, 18:28

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená