Za účelem zvýšit prodeje využívají obchodníci všemožné triky. Odhalte, jaké záludnosti na vás čekají za zdmi supermarketů!
1. Uměle vytvářená asociace „červená barva = sleva“
Začíná to na parkovišti, kde najdete červeně označené „slevy“, abyste si na ně zvykli. Jakmile vstoupíte dovnitř, máte asociaci uloženou v podvědomí a jste více nakloněni nákupu červeně označených výrobků. Ovšem pozor, ne vždy jsou všechny zlevněné!
2. Příliš velké nákupní vozíky
Nákupní vozíky, které byly vynalezeny v roce 1938, jsou záměrně mnohem větší než průměrný týdenní nákup. To vás nutí nakoupit daleko více zboží, než potřebujete.
3. Ovoce a zelenina u vchodu
Ačkoli si ovoce a zeleninu následně pomačkáte těžšími výrobky, je toto oddělení většinou blízko u vchodu. Syté barvy a příjemná vůně vás totiž pozitivně naladí. Pokud si navíc zdravé potraviny nakoupíte hned ze začátku, máte následně tendenci utrácet více za nezdravé pochutiny.
4. Složité ceny
Cena kusového ovoce udávaná za kilogram a cena baleného ovoce za kus – jen příklad triku, jimiž obchodníci komplikují zákazníkům důležité rozhodování, co vyjde levněji.
5. Ovoce a zelenina v bedýnkách jako z farmy
Ovoce a zelenina jsou často naskládané v bedýnkách, aby vznikla iluze, že právě dorazily z farmy.
6. Zelenina rosená vodou
Zelenina je několikrát denně postřikována vodou, aby vypadala čerstvější.
7. Přivítání květinami
Květiny jsou umístěny blízko u vchodu, oproti ovoci a zelenině ale většinou zasahují více do prostoru. Mají navodit atmosféru obchůdku ze sousedství, ve kterém přece rádi pobudete pár minut navíc.
8. Hlad je nejlepší prodejce
Vůně čerstvého pečiva aktivuje slinné žlázy, což zvyšuje motivaci k impulzivním nákupům.
9. Ani uličku nevynechat
Základní potraviny, například chleba, mléko či vejce, jsou rozmístěny v obchodě tak, abyste co nejvíce bloudili.
10. Nejezdi rychle, zpomal!
V uličkách s dražším zbožím jsou menší dlaždice. Když po nich jedete, vozík klape častěji, takže máte dojem, že jedete příliš rychle. Podvědomě zpomalíte, díky čemuž v dražších uličkách strávíte více času.
11. Sýr až někde vzadu
Mléčné výrobky (podobně jako pečivo) jsou většinou v zadní části, takže musíte absolvovat kompletní prohlídku obchodu. Cestou pak nakoupíte spoustu dalších věcí.
12. Pravolevý vzorec dovedený k dokonalosti
Mnohé supermarkety vás vedou směrem zleva doprava, takže máte tendenci kupovat zboží hlavně z uliček po pravé ruce. Zde jsou umístěny ty nejdražší produkty.
13. Děti jako past
Drahé položky se nacházejí v úrovni očí (1,6 metru nad zemí), zboží pro děti je umístěno níže. Nejlevnější zboží je úplně u země, protože je málo pravděpodobné, že se tam podíváte jako první
14. Levné bývá drahé
Když spěcháte, většinou neprocházíte celými uličkami, ale nakupujete "výhodně" na začátku a konci regálu. Jen zřídka tu ale narazíte na nejlevnější produkty.
15. Ještě se vám bude hodit tohle!
Vzájemně se doplňující zboží, například víno a olivy, bývá vedle sebe. Nakoupíte toho pak více, než jste původně zamýšleli.
16. Maso a ryby na bílém pozadí
Díky bílému pozadí vypadají maso i ryby čerstvěji.
17. Lákavý interiér
Vizuální podněty, například dřevěné bedýnky nebo příjemné osvětlení, vás dokáží naladit tak, abyste sáhli hlouběji do kapsy.
18. Červené zdi
Teplé barvy zaujmou pozornost a povzbuzují přemýšlení. Výzkumy ukazují, že lidé dlouho vybírají ovocné džusy, a proto jsou tyto uličky laděny do červena.
19. A ta hudba!
Pomalá hudba způsobuje, že se zdržíte déle, s klasikou zase více utratíte. Prokázalo se, že přehrávání francouzské hudby v uličkách s francouzským vínem zvyšuje jejich prodej.
20. Na tohle jste zapomněli!
Těsně před pokladnami můžete přihodit do vozíku třeba ponožky či deodoranty. Zboží denní potřeby jste ochotni koupit, i když nebylo původně na nákupním seznamu.
21. Odměna za nákup
U kasy najdete čokolády a další sladkosti, jimiž se můžete odměnit za absolvování nákupu.
Zdroj: www.investicniweb.cz