FinExpert.e15.cz

10 nejčastějších prací z domova

Chcete pracovat z domova a nevíte, v jakých profesích získáte toto privilegium?
10 nejčastějších prací z domova

České firmy žijí v přesvědčení: Kdo není v kanceláři, ten se fláká. Alespoň tomu odpovídá nabídka prací s možností tak zvaného home office. Výhradně se týká pouze dvou oborů – informačních technologií a obchodních zástupců.

„My jsme zvyklí pracovat od rána do večera v kanceláři, trendem v Holandsku či Skandinávii je určovat si pracovní dobu a místo práce,“ říká Tomáš Hajzler, který v Česku prosazuje koncept svobody práci.

Portál PráceNaDálku.cz uskutečnil letos průzkum mezi 708 respondenty, ze kterého vyplývá, že práci z domova využívá jen 8 % z nich a 12 % pracovníků je schopno pracovat odkudkoliv díky informačním technologiím. Mezi hlavními překážkami je nedůvěra vedoucích pracovníků (35 %), nedostatečné dovednosti vedoucích pro řízení vzdálených pracovníků (26 %) či obavy o rozpad týmu (16 %). Pro zaměstnance je také problém dostat se k firemním informacím, když jsou mimo kancelář.

„Jen 25 % firem je flexibilních a dostanou se ke všem datům a dokumentům bezpečně kdykoliv přes internet. Naproti tomu u 16 % firem musí zaměstnanci všechno řešit z kanceláře,“ doplňuje konzultant portálu Michal Martoch. Naopak zájem u samotných zaměstnanců je velký, podle manažerů oslovených v průzkumu  pouze 10 % lidí nemá o práci z domova zájem.

To, že české firmy práci z domova nenabízí tak často jako je to obvyklé v západní Evropě, potvrzuje i Tomáš Ervín Dombrovský, analytik portálu Jobs.cz a Prace.cz. „Práce z domova je zmíněna přibližně u 6 % nabídek na Jobs.cz. Ve většině případů jde o možnost pracovat z domova částečně, tedy určitý počet dní v měsíci, případně určitý podíl celkové pracovní doby,“ říká.

Důvodem jsou podle něj jak předsudky zaměstnavatelů ohledně výkonnosti zaměstnanců bez přímého dohledu, tak i česká legislativa. „Při rigidním výkladu jsou podmínky práce z domova jen těžko splnitelné, například v povinnosti zajistit bezpečnost na pracovišti,“ upřesňuje.

V žebříčku nejčastějších pozic s home office vévodí informační technologie a sekundují jim práce obchodních zástupců, které se skrývají pod názvy account manažerů. U nich se však obvykle jedná o ježdění za klienty a nabízení produktů či služeb společnosti. Pokud chcete pracovat z domova, v Česku bohužel existuje jistota pouze v IT – nejčastěji firmy hledají programátory v jazycích PHP a Java.

TOP 10 pozic s home office

Programátor – 176 nabídek
← Obchodní zástupce – 165
← Account manager – 91
← Key Account manager – 91
← Regionální obchodní manažer – 72
← Project manager – 62
← Obchodní ředitel/manažer – 61
← IT analytik – 47
← SW architekt – 45
← Manažer obchodního týmu – 44

Zdroj: Jobs.cz, červen 2013

Sdílení pracovního místa

Home office není jediným flexibilním úvazkem. Typicky mobilní operátoři nabízí job sharing, nebo alespoň posun začátku pracovní doby. V případně job sharingu sdílí jedno pracovní místo dva nebo i více zaměstnanců. „Ti pracují kombinovaně tak, aby pokryli stanovenou týdenní pracovní dobu pro konkrétní pracovní pozici. Náš zákoník práce nezná institut job share, nicméně lze na něj rámcově použít úpravu kratší pracovní doby,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský.

Na podobném principu je založeno i rozdělení jednoho pracovního místa na dva pracovníky, tak zvaný job split. „V praxi ale obě jmenované flexibilní formy práce zůstávají stranou zájmu,“ dodává Tomáš Ervín Dombrovský.

Jak vybojovat práci z domova

Ačkoliv vaše firma není práci z domova nakloněná, můžete zkusit přesvědčit šéfa, že je to pro firmu výhodné, jak to radí Tim Ferriss v knize Čtyřhodinový pracovní týden. Prvním krokem je omluvit se na jeden den s tím, že vám není dobře. Důležité je zvolit den v období od úterý do čtvrtka, protože to nevyvolává dojem, že si hodláte prodloužit víkend.

Během home office udělejte dvojnásobek obvyklé práce a všechno reportujte e-mailem, aby to nadřízený nemohl přehlédnout. Práci z domova není možné kvůli odporu seshora představovat jako zaměstnaneckou výhodu, nýbrž jako skvělé podnikatelské rozhodnutí vedoucí k vyšší produktivitě. Následně navrhněte šéfovi, že budete pracovat 1-2 dny v týdnu z domova, protože toho bez vyrušování v kanceláři uděláte více. Po svolení home office rozšiřujte na 1 či 2 týdny v měsíci, které budou nejproduktivnější ve vaší kariéře, až dosáhnete svého.

Další článek


 

celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Jako virtuální asistent můžete pracovat z domova i p...
Markéta
25. 7. 2016, 15:07
Rok jsem pracovala z domova jako asistentka obchodní...
Věra
4. 8. 2013, 14:17
"komunikace" je právě to vyrušování zmiňované v člán...
Martin
13. 7. 2013, 12:52
Nevím proč se to v článku svádí jen na zaměstnavatel...
Karel
4. 7. 2013, 09:10
Se tady moc nemluvi o nevyhodach, kdyz nekdo dela z ...
petr
3. 7. 2013, 08:16

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená