FinExpert.e15.cz

10 důvodů pro zavedení autobusů na zemní plyn

Celosvětovým trendem je přechod na ekologičtější vozy. Jaké důvody uvádí Česká plynárenská unie?
10 důvodů pro zavedení autobusů na zemní plyn

Ochrana životního prostředí je v kurzu. Svědčí o tom i skutečnost, že většina expozic na letošním autosalonu v Ženevě byla v zelené barvě a obsahovala hesla o tom, jak výrobci vozidel chrání životní prostředí. Ženevský autosalon ukázal, že výrobci věří ve snižování emisí CO2.

Jaké jsou výhody autobusů na zemní plyn

  1. Náklady na palivo jsou o více než 50 % nižší.
  2. Další podporou pro autobusy CNG je i v současné době projednávaná novela zákona o nulové silniční dani v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.
  3. Podle průzkumu společnosti Ipsos Tambor by zavedení autobusů na zemní plyn ve svých městech uvítalo 88 % obyvatel ČR.
  4. Ekologické vlastnosti zemního plynu - produkce emisí pevných částic (popílku) a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu rovněž nevznikají karcinogenní látky jako polyaromatické uhlovodíky (PAU), aldehydy a aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého.
  5. CNG autobus dnes může být pro provozovatele celkem levnější až o 2,3 milionu Kč. V rámci Programu na obnovu vozidel veřejné linkové a městské hromadné dopravy ministerstvo dopravy poskytuje každý rok finanční prostředky na nákup nových vozidel a u vozidel s pohonem CNG tuto podporu dále navyšuje až o 900 tisíc Kč. Podpora je také pro nízkopodlažní verzi a plynárenské společnosti poskytují částku 200 tisíc Kč na každý CNG autobus.
  6. Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou a celková spočtená úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně za 12 let by činila až 170 milionů Kč. A to vycházel z tehdy platné spotřební daně na CNG, pokud vezmeme v úvahu současnou nulovou daň, skutečné úspory by byly ještě o 20 % vyšší.
  7. Podle předběžných informací Nezávislé odborné komise pro posouzení energetických potřeb České republiky budou červnové závěry obsahovat doporučení, aby stát věnoval větší pozornost nákupu CNG autobusů.
  8. Autobusy CNG mají mnoho dalších výhod. Jejich dlouhou životnost zaručují tuhé nerezové konstrukce s garancí až 12 roků, výborné jízdní vlastnosti a provozní komfort, který se projevuje např. vynikajícím tahem autobusu do kopců a zrychlením vozu, které je důležité zejména pro rychlé zařazení vozidla do proudu vozidel. V neposlední řadě je nutno zmínit nižší hlučnost, která také přispívá ke komfortu cestujících.
  9. Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu
  10. EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 přibližně 20 % klasických ropných produktů v silniční dopravě, z čehož by zemní plyn měl tvořit celou polovinu. V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel.

V současné době jezdí v České republice 213 autobusů na zemní plyn. V období let 2008–2010 se plánuje pořízení nejméně dalších 200 autobusů na CNG po celé České republice. Žádný CNG autobus nemá zatím Dopravní podnik Praha a Dopravní podnik Ostrava.

Město a počet autobusů na CNG

Havířov (42), Ústí nad Labem, Litoměřice, Frýdlant, Teplice, Prunéřov, Louny, Žatec (68), Jilemnice, Jičín (7), Česká Lípa (25), Prostějov (32), Liberec (9), Trutnov, Janské lázně, Stará Paka (9), Znojmo (4), Tábor (6), Plzeň (3), Karlovy Vary (4), Jeseník (3), Praha (1)

Co říkají průzkumy

Z průzkumu Ipsos Tambor vyplynulo, že autobusy na zemní plyn by ve svém městě či obci uvítalo 88 % obyvatel ČR. Přesto volení zastupitelé některých českých měst na tuto skutečnost reagují velmi pomalu a tzv. zelených autobusů má ČR stále méně než jiné země EU.

Z průzkumu vyplývá, že 40 % dopravních podniků i měst již dnes využívá CNG, 70 % dopravních podniků uvádí, že vozidla na CNG rozhodně splňují jejich očekávání, totéž uvádí i 55 % zástupců měst a krajů. Za největší výhodu ve využívání CNG je pokládána vedle ekologické šetrnosti i úspora nákladů. Z názorů současných provozovatelů/uživatelů CNG rovněž vyplývá, že až 60 % dopravních podniků uvažuje o dalším rozšiřování vozového parku o vozidla CNG.

Jen cca 20 % provozovatelů uvedlo, že se při využívání CNG setkali s nějakými problémy (zvyk na jiný provoz, dříve přestavované motory atd.). Provoz a využívání vozidel CNG se tak jeví jako bezproblémové.

Subjekty, které zatím CNG nevyužívají, hledají cestu pro užití – třeba i s využitím dotací.

40 % z nich uvažuje o využití CNG v budoucnosti, opatrnější v tomto směru jsou zástupci regionální samosprávy.

80 % oslovených subjektů ví o závazku ČR o nahrazování 10 % klasických pohonných hmot zemním plynem do roku 2020. Aktivní hledání alternativních pohonů častěji uváděli představitelé samosprávy než dopravci, dopravce logicky oslovila zejména možnost dotace a nabídka výrobců těchto vozidel.

Článek publikován ve spolupráci s Českou plynárenskou unií.

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Rozpory v počtech
Petr
14. 4. 2008, 10:08

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená