FinExpert.e15.cz

Zuno, Equa a Air bank: Jaké jsou průběžné výsledky?

Banky nasadily ostré tempo, zatím jsou ale v červených číslech.

Nové banky před dvěma lety slibovaly, že pořádně provětrají faldy zlenivělým bankovním tlouštíkům. Nasadily ostré tempo, ovšem zatím jsou všechny v červených číslech. Neznamená to ale zdaleka, že by jejich závod byl ztracený, běží se na dlouhé trati. Podívali jsme se na to, jak se na ní novým bankám zatím daří, v jaké kondici jednotliví borci jsou a jak se jim vyplácí styl, na který na začátku vsadili.

Šetříme | Rodinný rozpočet | Platíme | Cestování | Auta

Provoz auta nemusí váš rozpočet vysávat

Stačí dodržovat pár pravidel a vaše peněženka pocítí rozdíl.

Ve druhé polovině roku 2011 odstartovaly hned tři nové banky: Equa bank, Zuno bank a Air Bank. A všechny hned ohlásily útok na velké bankovní domy, kterým chtěly odlákat co nejvíc klientů. Když se na trať o něco dřív vydávaly mBank a Fio, jejich hlavní zbraní byla nízkonákladovost – běžný účet bez poplatků, se kterým přišla mBank, byl ve své době prostě bomba. Jen to by ale v roce 2011 nestačilo. Nové banky tedy kromě běžných účtů s nízkými nebo nulovými poplatky přidaly nabídku vysoce úročených spořicích účtů, podpořenou masivní reklamou. Výsledkem byla pro oči zákazníků jistě příjemná soutěž o nejvyšší úrok, kalená jen vědomím, že jak soutěž samotná, tak vysoké úroky nebudou mít dlouhého trvání. Splasknutí úrokové bubliny přišlo na přelomu minulého a letošního roku a vzduch z ní stále ještě uchází...

Má to ještě cenu? Vyzkoušejte srovnávač aktuálních sazeb spořicích účtů na Peníze.cz

Zajímavé produkty bylo potřeba podpořit masivními marketingovými kampaněmi, které sice nakonec slavily úspěch a získaly si dostatečnou pozornost veřejnosti, zároveň ale znamenaly vysoké náklady: novým bankám se ještě nepodařilo dostat z červených čísel. Není to ovšem žádné překvapení. „Zatím jsou podle očekávání ve ztrátě. Nicméně jejich cílem je do tří let začít generovat zisk. Nejblíž k tomu má Air Bank, alespoň podle toho, kolik klientů se jí podařilo získat. Samozřejmě dostatečný počet klientů není jediná podmínka. Záleží i na zůstatcích na účtech, počtech operací, které klienti provádějí, a na tom, jaké služby využívají,“ připomíná Zdeněk Bubák, šéfredaktor serveru Finparáda.cz.

Air Bank minulý týden oznámila, že získala 165 tisíc klientů. Nabídka Equa bank zatím oslovila přibližně 50 tisíc lidí. Zuno bank má sice už 180 tisíc klientů, jenže tohle číslo platí dohromady pro český i slovenský trh, na kterém banka startovala o půl roku dřív než u nás. Čísla za samostatné republiky Zuno nechce či neumí sdělit, snad v duchu své kampaně, která říká, že retro je super. Pokud by ale stále platil poměr slovenských a českých klientů, jak ho koncem minulého roku odhadovala tisková agentura SITA, měla by nyní Zuno bank v České republice přibližně 80 tisíc klientů.

Klíč k úspěchu? Efektivní půjčování peněz

Odborníci se shodují na tom, že aby nové banky na českém trhu skutečně uspěly a dokázaly na velké hráče vytvářet permanentní tlak, budou se muset nejdřív naučit efektivně půjčovat peníze. Pro ty jsou Češi zatím zvyklí spíš chodit na pobočku, jedním z hlavních lovišť nových bank je ale především internet. To platí zejména pro Zuno, které má pouhé dvě pobočky. „Malé banky se musí v této fázi mnohem víc soustředit na úvěrové produkty. Není takový problém získat aktiva klientů na vyšší úrok. Nabídnout ‚na dálku‘ úvěr je těžké – avšak zároveň nutné. Až z úvěrových produktů budou mít banky příjmy, které ospravedlní jejich existenci,“ vysvětluje David Vondrák, ředitel projektu ProduktovéListy.cz.

Podle experta Světové banky Tomáše Prouzy má k tomu nejlepší předpoklady Air Bank. Ta spadá do finanční skupiny PPF, která má s půjčkami díky své další společnosti Home Credit hluboké a letité zkušenosti. „S ohledem na zkušenosti ze zahraničí bych byl velmi opatrný v tom, jak banka nakládá se získanými depozity. To je samozřejmě otázka schopnosti regulátora sledovat a chápat bankovní transakce, v některých zemích se totiž retailové banky uvnitř velké finanční skupiny staly poměrně velkým problémem. Snad je ale Česká národní banka dostatečně opatrná i v případě malých bank,“ upozorňuje Tomáš Prouza na to, že tok peněz uvnitř skupiny, by mohl být poněkud neprůhledný.

Nové banky se kromě klasických půjček zaměřují také na refinancování starších úvěrů. Pro takovou Equa bank se klíčovou zbraní stal právě „přepůjčovací“ produkt RePůjčka. A s refinancováním slaví úspěch i u hypoték.

Tlačí vás staré dluhy? Možná by se vyplatilo sloučit je do jediného. Možná. Zeptejte se kalkulačky konsolidace úvěrů na Peníze.cz.

Nová banka jen jako banka číslo 2

Experti ovšem také poukazují na to, že relativně malé banky by si měly dávat pozor, aby si neukously příliš velké sousto. „Portfolio služeb má zřejmě nejširší Equa bank, která poskytuje například i služby pro podnikatele. To ale nemusí být z hlediska efektivity taková výhoda. Na druhou stranu Equa bank ostatní předhonila s refinancováním hypoték, tedy přebíráním klientů velkých bank tím, že jim nabídla lepší podmínky při ukončení fixace jejich úvěru,“ hledá klady a zápory rozsáhlé produktové nabídky Zdeněk Bubák.

Podle Tomáše Prouzy novým bankám pšenka příliš nepokvete na hypotečním trhu. „Trh je poměrně obsazený a nové banky by mohly prorazit jen za cenu velmi agresivního nastavení cen hypoték, na což zřejmě nemají dostatek zdrojů. Primárně by se tedy měly soustředit na spotřebitelské úvěry, na schopnost udržet si vklady klientů dlouhodobě – a především na to, aby se staly transakční bankou svých klientů, tedy na pohodlí a jednoduchost svých internetových a mobilních aplikací.“ Dostáváme se tak k slabině nových bank. Řada klientů u nich má totiž účet stále jen na zkoušku a výplatu si nechává posílat do své staré banky. Noví hráči se tak musí pokusit přetáhnout klienty „na stálo“, i s jejich trvalými příkazy a dalšími pravidelnými platbami. „Aby byly nové banky skutečně úspěšné, musí se pro velkou část svých klientů stát z druhé či třetí banky bankou primární. Což je samozřejmě velmi těžké, protože typický český klient sice převede své úspory kvůli desetině procenta úroku navíc, ale klidně bude dál vyhazovat stovku měsíčně za služby, které jinde nabízejí zdarma. Pokud tedy chtějí nové banky uspět, musí mnohem lépe pracovat s mobilitou účtů a svým klientům odchod od původní banky výrazně zpříjemnit,“ dodává Prouza.

Vyznat se v úrocích – ať si půjčujete, nebo spoříte – je někdy vysoká matematika. Na Peníze.cz najdete kalkulačku, která za vás propočítá pásmové úročení, složený úrok...

Marketingově vítězí Air Bank

Z trojlístku nových bank se o svou image nejšikovněji stará Air Bank. A zdaleka nejde jen o to, že za marketing utrácí nejvíc peněz. Vzhledem k tomu, že se všechny tři banky rozhodly vymezovat vůči velkým bankám, musí se jim podařit klienty přesvědčit o tom, že se od nich skutečně odlišují. A to se zatím nejvíc daří právě bance spadající do impéria miliardáře Petra Kellnera. „Důležité je zdůraznění typických nešvarů ‚tradičních‘ bank a snaha o jejich vymýcení. Krátká otvírací doba, velké bankovky z bankomatů bez možnosti volby, poplatky za všechno – to jsou věci, které dlouhodobě štvou asi každého bankovního klienta, přitom jde zdánlivě o banality. Air Bank postavila komunikaci na tom, že tyto věci změní – a opravdu to udělala. Oceňuji i styl komunikace banky, který je osobní až žoviální a postavený na jednotném copywritingu, od výpisů, přes web až po Facebook. Jednoduše řečeno, dobře se to čte a není to tradiční nuda a bankomluva,“ chválí styl Air bank Lada Kičmerová, ředitelka marketingu a PR finančněporadenské společnosti Partners. A podobně to vidí i David Vondrák: „Air bank nenabízí jen vyšší úrok na spořicím účtu, ale i něco jako životní styl. Stejně jako si lidi koupí produkty Apple, i když poměr cena/výkon není nejlepší, je zde prostě ještě něco navíc. Ostatním dvěma bankám se nepodařilo vybudovat oprávněný pocit odlišnosti značky (byť se Zuno nyní s reklamou snaží) a přitahují jen klienty hledající nižší poplatky nebo vyšší úrok na spořicím účtu.“

Více na www.penize.cz

Další článek


 

celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Diyk Vasemu prispevku jsem mrkl na slevomat o co tam...
ahoj
27. 8. 2013, 20:33
Sorry, ale mám na starosti většinou jiné věci jak pr...
Dan
27. 8. 2013, 09:44
S Equa jsem nikdy žádný z tebou popisovaných problém...
radim
27. 8. 2013, 08:52
No Equa Bank je prima až na ty "drobné" výpadky a ne...
Moravak
27. 8. 2013, 07:38
Re: Banky by se hlavně měly snažit být POUŽITELNÉ! ...
Petr
27. 8. 2013, 03:18

Další články

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou.

Před 6 hodinami  |  Gola Petr

Finanční správa získá právo zkoumat náš majete

Finanční správa získá právo zkoumat náš majete

Včera  |  Rybová Romana
Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

V roce 2017 budou živnostníci platit více na zdravotním pojištění.

Včera  |  Gola Petr

Podnikání během rodičovské dovolené v příkladech

Podnikání během rodičovské dovolené v příkladech

Při RD je samostatná výdělečná činnost považována za vedlejší zdroj příjmů.

Včera  |  Gola Petr

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Hospodské „čtyřky“, vinárny, kavárny a cukrárny v ohrožení, kvůli EET

Suma sumárum, ohrožených podniků je zhruba 13 až 15 tisíc.

27.  9.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  6

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Živnostníci | Daně | Podnikání | Sociální pojištění | OSVČ | Vyděláváme

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. více