FinExpert.e15.cz

Zdravý životní styl rozpočet nezruinuje, naopak ušetříte

Není třeba pobíhat po specializovaných prodejnách, všechny základní suroviny pro zdravé fungování organismu zakoupíte ve většině supermarketů a hypermarketů.

Čerstvé ovoce, celozrnné produkty, permanentka do fitness centra a časté návštěvy kosmetických salonů. V myslích mnoha Čechů je zdravý životní styl automaticky spojen s nezdravou zátěží pro peněženku.

Nezdravé návyky škodí organismu i peněžence

Tak rádi byste ozdravili jídelníček, začali se sportem, zhubli, zlepšili zdravotní potíže a vůbec naběhli na změnu životního stylu? Jenže ty zdravé potraviny jsou tak drahé a pravidelné návštěvy posiloven z vaší peněženky jen zbytečně tahají další finance navíc. Nemluvě o zeštíhlujících zábalech a dalších pro peněženku náročných procedurách.

A tak raději stále do košíku v supermarketu cpete XXL balení či 4 za cenu 3, po večerech místo procházek pojídáte chipsy u televize a stěžujete si, že jste stále unavení, nevyspalí a bez energie. Jako rychlé řešení nakupujete desítky vitaminových doplňků stravy, zázračných dietních pilulek či platíte regulační poplatky u lékařů, abyste zatočili se zdravotními neduhy a nadále kupovali výrobky označené lákavým sloganem 20 % zdarma. Spočítejte si spolu s námi, že za ozdravění životního stylu vlastně nic navíc nezaplatíte, a v mnohých případech dokonce ušetříte.

Při nákupu uvažujte

Není třeba pobíhat po specializovaných prodejnách, všechny základní suroviny pro zdravé fungování organismu zakoupíte ve většině supermarketů a hypermarketů.

„Zdravé a vyvážené stravování není nadstandard, jen je potřeba si rozmyslet, kde které potraviny seženete, v jakém obchodě, od jakého dodavatele vyjdou výhodněji. Někdy se vyplatí nakupovat základní potraviny ve větším množství. Výrazně levnější jsou sezónní potraviny, především ovoce a zelenina. Ostatně, nikdo vás nenutí nakupovat drahé tropické ovoce a exotické potraviny. U masa, které je většinou nejdražší částí jídelníčku, je třeba nakupovat pozorně a vybírat si kvalitní kousky. Zde je lepší si připlatit a mít maso méně často, než nakupovat levné nekvalitní potraviny a mít je každý den,“ shrnuje základní pravidla nakupování certifikovaná výživová poradkyně Ivana Jungová.

Při nákupu se vyplatí přemýšlet, pečlivě studovat složení výrobků na etiketách, vyhýbat se přemíře tuků, cukrů, soli a „éček“. Spíše do košíku ukládejte potraviny na celozrnné bázi, vlákninu, mléčné zakysané výrobky, nenasycené masné kyseliny, vitaminy, minerály a produkty se sníženým obsahem cukru a tuku.

Za přibližně stejnou cenu pořídíte zdraví prospěšnější varianty, stačí například vyměnit koblihu s vanilkovou náplní (13 Kč) za celozrnné sušenky (10 Kč), rohlík s taveným sýrem (jedna porce cca 10 Kč) za celozrnnou kaiserku se sýrem cottage (jedna porce cca 14 Kč), nanuk (20 Kč) za jogurtový nápoj (20 Kč), místo banánků v čokoládě (8 Kč) si dopřát banán (7 Kč) a tak dále.

„Cena je přibližně stejná, zdravé potraviny se však vyznačují vyšší kvalitou a větší pestrostí. Jistě, některé kvalitní potraviny jsou o něco dražší, ale jiné opět levnější. Například dva litry koly stojí asi 33 korun, pitná voda je podstatně levnější. A těch věcí, které do zdravého a vyváženého jídelníčku nepatří a jejichž cena se pohybuje přehnaně vysoko, je nesčetné množství. Jmenujme třeba brambůrky, sladkosti a jiné poživatiny tohoto druhu,“ vypočítává kondiční a výživový poradce Václav Kain.

Také odpustíte-li si různé zlozvyky, potenciál vaší peněženky se mnohonásobně navýší. Kuřáci a „štamgasti“ by si měli spočítat, jaké výdaje dají za cigarety, pivo či alkohol.

Přeprogramujte své myšlení

Zásadní chybou je v tomto ohledu právě naše myšlení, které se řídí spíše cenou výrobku než jeho kvalitou a neuvědomuje si, že nákupem zdraví prospěšných potravin v konečném důsledku ušetří. Pohyb i strava jsou účinnou prevencí diabetu, kardiovaskulárních a kloubních onemocnění.

V budoucnu se tímto vyhnete civilizačním chorobám, obezitě, cukrovce a dalším nákladům spojeným s léčením těchto nemocí. „Zdravá výživa má výrazný vliv na to, jak se cítíme, na naši náladu. Sport nás naplňuje dobrou náladou a optimismem díky endorfinům, zároveň pravidelný pohyb tvaruje postavu, při správném provedení odstraňuje bolesti zad a únavu. Spojením sportování a zdravé výživy zajistíme optimální fungování těla, zmizí pocity podrážděnosti, získáme větší nadhled a energii na každodenní starosti,“ upozorňuje Jungová.

Pestrou stravou ušetříte také za dobíječe typu káva a energetické nápoje, nebudete potřebovat léky na spaní, zažívání či proti únavě ani potravinové doplňky. A ještě jedno plus. „Zdraví prospěšných produktů nezkonzumujete takové množství, a to z důvodu nízkého glykemického indexu potravin, po jejichž konzumaci nepřichází další chutě, především na sladké, a oddaluje se pocit hladu,“ odhaluje další výhodu výživová poradkyně Daniela Šupková z centra Žij zdravě.

Endorfiny jako přírodní antidepresiva

Nedílnou součástí zdravého životního stylu je pravidelná pohybová aktivita. Mnoho lidí se však schovává za výmluvy, že sportování je v dnešní době příliš drahé. V komerčním prostředí, fitness centrech a posilovnách tomu pro některé být může, to ale neznamená, že neexistují jiné způsoby aerobních aktivit.

Nemusíte pro permanentku do fitka, stačí si s přáteli zahrát v parku volejbal, vyvenčit psa či popřemýšlet nad dalšími způsoby vyplavování endorfinů. Rozmanité formy pohybu si totiž mohou dovolit i jedinci, kteří z různých důvodů nemají peněz nazbyt.

„Studenti mohou chodit zdarma či za minimální poplatek na tělesnou výchovu, ženy na mateřské dovolené se mohou poptat v nejbližším mateřském centru na nabídku cvičení pro maminky s dětmi. Některá sportovní centra poskytují slevu jak pro studenty, tak také pro seniory. Samozřejmě zcela zdarma jsou pravidelné procházky. Důležité je začlenit pohyb do svého života a to tak, aby nás nestresovala povinnost cvičit, ale těšil nás,“ vyjmenovává levnější formy cvičení Jungová.

Jízda na kole, běh, domácí posilování, pohybová aktivita podle DVD – všechny tyto činnosti nevyžadují příliš vysoké vstupní náklady.

Lymfodrenáž je v kontextu zdravého životního stylu zbytečná

A co médii a reklamou doporučované kosmetické zábaly, přístrojové procedury a wellness aktivity? Ty přece stojí majlant, říkáte si. Není však pravda, že jsou nezbytnou součástí zdravého životního stylu. Odpočívat můžete i doma ve vaně, četbou knih, antistresovými technikami. Ostatně také peeling a pleťové masky si můžete dopřát vlastní výroby. A taková masáž nebo sauna jednou za čas váš bankovní účet určitě nezruinují.

Inspirovat se ostatně můžete životním stylem našich předků. „Můj děda ani praděda mi neříkali nic o permanentce do posilovny, nechodili na tenis ani do sauny. Babička nikdy nebyla na liposukci či na odsátí tuku. Stravovali se skromně, zdravě, pravidelně. Nechodili do fast food restaurací, nepili sladké nápoje, pohybovali se v práci, relaxovali na zahrádce. Zkuste po jejich vzoru víc chodit pěšky, nejezdit výtahem, pracovat či se pohybovat na čerstvém vzduchu.Toto všechno nic nestojí a může to dělat každý,“ zní závěrečná zlatá rada z úst Davida Trechy, zakladatele společnosti Nutriční klub Hradec Králové a Pardubice.

Další článek


 

Další články

Tipy: Co můžete udělat pro vyšší pracovní výkon

Tipy: Co můžete udělat pro vyšší pracovní výkon

Nastavte správně svůj pracovní výkon. Přinášíme pár tipů.

Před 9 hodinami  |  Štarková Petra

4 z 10 Čechů se chystá na lyže, podceňují cestovní pojištění

4 z 10 Čechů se chystá na lyže, podceňují cestovní pojištění

Před 12 hodinami  |  Pospíšil Aleš
Třetina hospod zvolila nevhodnou EET pokladnu, budou ji muset vyměnit

Třetina hospod zvolila nevhodnou EET pokladnu, budou ji muset vyměnit

Před 14 hodinami  |  Pospíšil Aleš  |  2
Uplatnění školkovného v praktických příkladech

Uplatnění školkovného v praktických příkladech

Za rok 2016 je možné uplatnit daňovou slevu až 9 900 Kč na každé dítě.

Před 19 hodinami  |  Gola Petr  |  2

Pět tipů: Co můžete udělat pro svůj osobní rozvoj

Pět tipů: Co můžete udělat pro svůj osobní rozvoj

Dosáhli jste ve svém životě určité úrovně a přemýšlíte, co a jak dál?

Včera  |  Štarková Petra  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Finanční tipy | Zajímavosti

Co dělat, když máte 5 minut a chytrý telefon

Čas jsou peníze. Skutečně ale využíváte čas efektivně? více