FinExpert.e15.cz

Za pasažérské daně nižší bojujme

easyJet spustil velkou kampaň, jejímž cílem je přimět britské politiky, aby zaujali racionálnější postoj k letecké dopravě. Jde jen o lobby, nebo má šanci uspět?

Nízkonákladové aerolinie easyJet začaly zajímavou reklamní kampaň, během které chtějí přimět britské politiky ke zrušení současné letecké pasažárské daně APD (Air Passenger Duty) a místo ní navrhují daň novou. easyJet vydal na sklonku minulého týdne rozsáhlou zprávu o dopadu letecké dopravy na klimatické změny a zároveň zveřejnil svoje vlastní daňové návrhy.

Zajímavá fakta o létání

Zpráva, kterou easyJet vypracoval a nazval K zelenějšímu nebi: překvapivá fakta o létání a životním prostředí, analyzuje proces klimatických změn. Ze zprávy vyplývá, že emise oxidu uhličitého z letecké dopravy tvoří přibližně 1,6 % celkových skleníkových plynů na zemi. Současná letadla vytvářejí o 70 % méně emisí a jsou o 75 % méně hlučná než jejich předchůdci v 60. letech 20.století. Ovšem další vývoj leteckých technologií by mohl snížit emise o dalších 50 % v průběhu příštích 10 let a o 75 % do roku 2050.

Podle zprávy připadá na každého cestující se společností easyJet 95,7 gramů oxidu uhličitého na 1 kilometr, což je přo zajímavost

  • méně než co vyprodukuje průměrné rodinné auto (cca 160g CO2 emisí na kilometr)
  • méně než emise z rychlovlaků společnosti Virgin (112 CO2/km/cestující)
  • méně než emise hybridního vozu Toyota Prius (104g CO2/km/cestující)

Přitom vysokorychlostní vlaky jsou alternativou jen pro ty, co žijí v Londýně nebo jeho okolí. Pouze dvě trasy letů easyJet z celkového počtu 338 konkurují těmto vlakovým spojením (Londýn Luton – Paříž a London Stansted – Newcastle).

Pryč s daněmi, které nepokrývají 40% emisí

Zpráva easyJetu vyzývá politiky, aby zaujali mírnější postoj k leteckému průmyslu, a to zejména co se týče daňových nástrojů. Zpráva uvádí, že Velká Británie zdaňuje leteckou dopravu více než kterákoliv jiná země v Evropské unii a více než jakýkoliv jiný srovnatelný způsob dopravy. Zdanění cestujících (Air Passenger Duty) každoročně přinese do státní pokladny na 2,4 miliard liber, s tím že tato daň ani neodpovídá emisím z letadel, nezahrnuje přibližně 40 % leteckých aktivit ve Velké Británii (nákladní doprava, soukromá letadla a transfery cestujících), takže tato daň se týká běžných rodin, ale již ne těch, kdo létají soukromými letadly. Aerolinie vládě vytýkají i to, že daň má paušální sazbu, takže ti kdo cestují do Marrákeše, zaplatí stejně jako cestující do Melbourne, britská vláda nebere v potaz výdaje na vědecké výzkumy či na infrastrukturu letišť a  jednotliví cestující zaplatí stejně bez ohledu na to, zda letí novým či starým letadlem s rozdílnými emisemi.
 
easyJet navrhuje zrušit tuto daň a nahradit ji progresivní daní, která by zohledňovala typ letadla a vzdálenost letu. Tato změna by podle něj zajistila, že by poprvé v historii byly zdaněny všechny typy letů a letecké společnosti byly motivovány se snažit o co nejvíce ekologicky šetrný provoz.

Několik vládních zpráv vyzvalo letecký průmysl, aby „finančně kompenzoval svůj dopad na životní prostředí“, jako by se tak již nedělo. Cena za tunu oxidu uhličitého na světových trzích je 12 liber, ale britská vláda odhaduje, že pokud bereme v potaz sociální dopady, tak se cena vyšplhá na 95 liber za tunu. Vycházeje z této ceny, easyJet dotuje svůj dopad na životní prostředí čtyřnásobně a na některých linkách, například z Liverpoolu do Belfastu, až dvanáctkrát.
 
Nárůst nízkonákladových leteckých společností v posledních letech podstatně zvýšil dostupnost určitých regionů ve Velké Británii pro turisty i obchodní cestující. Únorové zdvojnásobení zdanění cestujících právě nejvíce zasáhlo vnitrostátní linky, které jsou nejvíce citlivé v tomto ohledu.

Spotřebitelé mají tlačit vládu ke snížení daní

Je na čase, aby spotřebitelé zatlačili na politiky a přiměli je zaujmout racionálnější přístup k celé záležitosti, který by vyvážil velký přínos leteckého průmyslu v sociální a ekonomické oblasti s jeho dopady na klimatické změny. Dle informací britské vlády, letecký průmysl zaměstnává celkem 200 000 lidí přímo a o mnoho víc nepřímo a jeho ekonomický přínos činí 11 miliard liber ročně.

Další článek


 

 


Další články

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

2.  12.  2016  |  Fórum FinExpert.cz
Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

2.  12.  2016  |  Ondráčková Kamila
Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Nákupní horečka, opakující se každým rokem, již vypukla.

2.  12.  2016  |  Štarková Petra  |  2

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Systém Finanční správy zatím prý funguje jak má...

2.  12.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  6

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

1.  12.  2016  |  Rybová Romana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená