FinExpert.e15.cz

Vztahy na pracovišti: Kde to v práci nejvíce „skřípe“?

Často se v práci potkáváme se situacemi, ve kterých nám je těžko.

V práci trávíme přes polovinu života, takže by to ideálně mělo být místo, kde se realizujeme, cítíme se naplnění a spokojení. Někdy to tak i je, ale často se právě v práci potkáváme se situacemi, ve kterých nám je těžko. Uvádíme šest vybraných tíživých situací, se kterými se často setkáváme i rady, jak vztahy na pracovišti zlepšit.

Situace číslo 1: propouštění

Organizační změny, „zeštíhlování“ firmy, změna majitele, neplnění povinností zaměstnanců. Důvodů propuštění je povícero a vždycky je to stresující zážitek, a to většinou pro obě strany. Někdy propouštění provází pláč, leckdy výhružky, občas musí zasáhnout i ochranka. Když je manažer dobře připravený, k pohovoru si vezme i personalistu, mohou odcházejícímu pracovníkovi nabídnout rozumné odstupné či různá řešení v rámci outplacementu, je vše rozhodně jednodušší. Vyplatí se nepodcenit přípravu, jednat s pochopením pro druhou stranu a nejlépe za přítomnosti další osoby. Někdy jenom pro pocit podpory, někdy i jako svědka rozhovoru.

Vyděláváme | Zajímavosti | Práce | Psychologie

Pět důvodů, proč pěstovat komunikaci ve firmě

Schopnost domluvit se a předat informace je klíčovou dovedností.

Situace číslo 2: osobní zvyky

Jsou lidé, kteří velmi nahlas telefonují, jiní mají mimořádné nároky na prostor a „roztahují se“ se svými věcmi po širokém okolí, někdo nelibě voní svým kolegům třeba přehnaným množstvím parfému nebo naopak jeho naprostým nedostatkem, někoho zlobí kolegův návyk stále větrat. Jsme s kolegy více než osm hodin denně a je tedy mnoho příležitostí nechat se vytočit jeho nebo jejími zvyky. Rozdíly v chování či návycích je třeba komunikovat přímo, ať se sporná situace vyřeší. Když to nepomůže, požádat o spoluřešení manažera, ombudsmana nebo HR oddělení, supervizora nebo konzultanta – hlavně nestrkat hlavu do písku, že se nic neděje. Frustrace ze zátěžové situace tím naopak narůstá a vzájemnou spolupráci jenom ztěžuje.

Situace číslo 3: vztah nadřízený-podřízený

Možná jste si s nadřízeným nesedli a nerozumíte si. Nebo se váš kamarád stal vaším nadřízeným a najednou vám zadává úkoly a velí a pryč je kamarádství. A mnoho jiných nebo. Vztah nadřízený-podřízený má být založen na vzájemném respektu, vyjasněných kompetencích a komunikaci srozumitelné pro obě strany. Nadřízený potřebuje umět delegovat svým podřízeným a oni potřebují mít jasno, co a proč dělají. Manažer by měl za svými lidmi stát a podporovat je a oni zase nenechat šéfa „ve štychu“. Zodpovědnost je tu jako v manželství – oboustranná. 

Situace číslo 4: jednání s agresivními partnery

Agresivita je často projev strachu či nejistoty. Saháme k ní, když jsme v úzkých a běžné způsoby jednání nám selhaly. Pravda, jsou lidé, kteří jsou bytostně agresivní, ale většinou jde o aktuální, časově omezenou reakci na nezvládnutý podnět. Co použít vůči agresivnímu jedinci? Podle možností a intenzity agrese: omluvu, vysvětlování, překvapivé jednání, odchod, vstup třetí osoby, rovněž agresi, avšak tady opatrně, může být nebezpečné, dále upozornit na důsledky agresivního chování a použít třeba frázi: „nebudu s vámi jednat, když na mě mluvíte tímto tónem“, nebo časový posun a navrhnout: „sejdeme se jindy.“

Situace číslo 5: vztahy mezi kolegy

Láska, mimomanželské vztahy, manipulace, upozorňování na chyby druhých, kariérismus, vzájemná pomoc – ty zdravé zaslouží obdiv, ty nezdravé řešení. Kvalitní teambuilding dokáže pozitivně ovlivnit vztahy v týmu, stejně tak například týmový koučink, rituály jako kuželky, karaoke, slavení narozenin, pracovní snídaně týmu nebo porady s koláčem nebo manažerské pohovory. Když se lidé znají jenom z intranetu, dokáže je stmelit třeba společný seminář, někdy rotace nebo stáž na jiné pobočce postačí k uvědomění si, že to u nás vlastně je docela super.

Situace číslo 6: přijímání a poskytování zpětné vazby

Pracovat se zpětnou vazbou dokáže jeden člověk z deseti. Často ji vnímáme jako kritiku a bereme si ji osobně. A často ji také velmi osobně vyjadřujeme, takže ten druhý se spíše naštve, místo aby si z ní vzal to dobré. Zpětná vazba má jít proti věci třeba výkonu, projevu, situaci, nikdy ne proti člověku. Má být konstruktivní a věcná, nikoliv zraňující a osobní. A záleží i na formulaci, kterou člověk použije. „Nevadí mi, co řekl, ale jak to řekl.“ tady platí dvojnásob.

Autorka je lektorkou a konzultantkou pro byznys z týmu konceptu rozvoje interních vzdělavatelů Nášlektor.cz

Další článek


 

celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Jeden blog k tématu vztahů na pracovišti: <a rel=...
Human Source
14. 11. 2015, 01:09

Další články

Uplatnění školkovného v praktických příkladech

Uplatnění školkovného v praktických příkladech

Za rok 2016 je možné uplatnit daňovou slevu až 9 900 Kč na každé dítě.

Před 3 hodinami  |  Gola Petr

Pět tipů: Co můžete udělat pro svůj osobní rozvoj

Pět tipů: Co můžete udělat pro svůj osobní rozvoj

Dosáhli jste ve svém životě určité úrovně a přemýšlíte, co a jak dál?

Včera  |  Štarková Petra  |  1

Co dělat, když máte 5 minut a chytrý telefon

Co dělat, když máte 5 minut a chytrý telefon

Čas jsou peníze. Skutečně ale využíváte čas efektivně?

Včera  |  web Investiční

Stát rozdá 100 milionů korun na zelené střechy a nízkoenergetické bytovky

Stát rozdá 100 milionů korun na zelené střechy a nízkoenergetické bytovky

Nová zelená úsporám rozšiřuje od ledna 2017 oblasti podpory.

Včera  |  Poncarová Jana

Berňák hrozí doměrky, ale zmůže se jen na „malé ryby“

Berňák hrozí doměrky, ale zmůže se jen na „malé ryby“

Chystá se kontrolní akce zaměřená na nesprávné, případně duplicitní uplatnění daňového zvýhodnění na vyživované děti.

4.  12.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Finanční tipy | Zajímavosti

Co dělat, když máte 5 minut a chytrý telefon

Čas jsou peníze. Skutečně ale využíváte čas efektivně? více