FinExpert.e15.cz

Vybílený bankovní účet: Dá se s tím něco dělat?

Takzvaná krádež identity je trendem posledních let.

Pokud vám ukradnou peněženku, je to samozřejmě nepříjemné. Obzvláště, pokud v ní máte všechny doklady. V době platebních karet už ale u sebe většinou nenosíme velké obnosy, proto to nemusí být z tohoto pohledu taková katastrofa. Co když vám ale vykradou bankovní účet? Je to vůbec možné? Bohužel ano.

Jaká je pravděpodobnost, že vám ukradnou peníze z účtu?

O krádeži, kdy majitel platební karty nosí napsaný PIN například v peněžence nebo v mobilu, se ani nebudeme zmiňovat. Pokud se chováme obezřetně, neměla by být krádež peněz z účtu jednoduchá.  Bohužel i tak se to stává. Obecně však banky – i díky stále lepšímu zabezpečení – těchto krádeží moc nezaznamenávají.                                                                                                                     

„Nejčastěji bohužel dochází ke zneužití v rámci příbuzenských vztahů. A k většině případů zneužití internetového bankovnictví dochází kvůli nedostatečné opatrnosti uživatelů. Klient například svoje přihlašovací údaje nebo bezpečností SMS sdělí třetí osobě,“ říká Pavla Kozáková z tiskového oddělení České spořitelny.

Toto víceméně potvrzuje i Radek Komanický z Raiffeisenbank: „Společným jmenovatelem jsou především využívání rizikových služeb či osob k nákupům, půjčkám, směnám a obchodům obecně. Dále pak neopatrné zacházení s vlastními osobními údaji. Takzvaná krádež identity, kdy se cizí osoba neoprávněně vydává za klienta, je jistým trendem posledních let, přispívá k tomu především dostupnost informací na sociálních sítích, snadná dostupnost informací v různých registrech, ale také zneužití informací, které mnozí občané s důvěrou sdílí se svými přáteli i nejbližšími.“

Dále podvodníci například lákají osobní údaje od zájemců o práci v rámci pracovní nabídky na internetu. „Nic netušící oběti tak poskytnou svůj bankovní účet k podvodným převodům peněz. Podle policie počet případů stále narůstá. Důležité je nesdělovat osobní údaje a komunikovat jen přes oficiální kontakty,“ informuje Vladimír Michna ze Zuno Bank a dále uvádí: „Co se týká mobilních virů, ty nejčastěji zneužívají naivitu nebo nepozornost lidí. Pro reálné ohrožení je totiž potřeba alespoň minimální interakce od uživatele. Většina útoků ztroskotá na některém z bezpečnostních opatření.“ 

Jakými prostředky se tedy proti krádežím bránit?

Samozřejmě, jak už bylo výše uvedeno, nikomu nesdělovat svoje osobní údaje, nezapisovat je na dostupná místa. Přihlašujte se na počítačích, které znáte. Pokud máte telefon s mobilním bankovnictvím, pořádně si jej zabezpečte.

„Pokud vám přijde e-mail nebo SMS, která se tváří, že je odeslána od nás a chce po vás některou z těchto informací, je falešná. Banka po klientech nikdy nežádá žádné informace po e-mailu nebo v SMS. Falešné e-maily můžete někdy poznat i podle špatné češtiny, gramatických chyb nebo rozpadlé grafiky. V e-mailu rovněž nikdy neposíláme odkaz na přihlášení do internetového bankovnictví, podvodník z vás může chtít vylákat vaše přihlašovací údaje,“ uvádí Petr Plocek z UniCredit Bank. Pokud se vám nebude něco pozdávat, informujte vaši banku.                                           

Dále je dobré před výběrem kartou zkontrolovat bankomat. Při platbách na internetu si zkontrolujte, aby platební brána byla zabezpečená a důvěryhodná. Také pravidelně sledujte pohyby na vašem účtu.

Jak postupovat, když zjistíte, že vám peníze z účtu zmizely?

Okamžitě kontaktujte svou banku. Buď telefonicky, nebo na pobočce. Banka začne situaci okamžitě řešit. Jestliže vám peníze zmizí přes platební kartu, ihned ji zablokujte prostřednictvím klientské linky. Rovněž jde zablokovat i internetové bankovnictví.

Máte nárok na reklamaci a navrácení peněz zpět?

Pokud včas zjistíte, že vám peníze zmizely a rychle zareagujete, je možné, že banka zajistí peníze dříve, než vůbec bankovní instituci opustí. Pokud je už na tyto kroky pozdě, dojde k reklamaci platby, kterou by měla banka prošetřit. Když se prokáže, že nedošlo k žádnému pochybení ze strany okradeného klienty (dodržoval všechny bezpečnostní pravidla), měla by mu banka ukradené peníze vrátit zpět.

Jestliže ale klient nedodržoval všechny bezpečnostní kroky, může to znamenat, že odpovědnost za škodu, která vznikne, ponese on. Klient má na podání reklamace 13 měsíců. Samozřejmě se ale doporučuje podat ji co nejdříve. Banka je povinna reklamaci vyřídit do 55 dní.

Jaké jsou metody zlodějů?

Kromě klasických forem krádeží, mezi které patří:  

Phishing – vylákání přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví, údajů o platební kartě apod. formou podvodného mailu, který se tváří, že přišel z banky, nebo jiné důvěryhodné společnosti,

Skimming – okopírovaní platební karty, např. v bankomatu,

Malware – stažení a instalace škodlivého programu, který může například zaznamenávat přihlašovací údaje apod., se v poslední době v souladu s trendy dnešní doby množí případy zneužití v sociálních sítích, kde prostřednictvím krádeže identity podvodníci lákají z přátel dotyčného finanční částku jako pomoc. „Často jsou pak odkázáni na falešnou platební bránu, kde jsou jim ukradeny přihlašovací údaje, nebo vybrány peníze,“ doplňuje Lucie Policarová z GE Money bank.

Zkušenost našeho čtenáře

„Dne 12. září 2015 jsem chtěl na svém počítači zaplatit platební kartou cestovní pojištění, protože jsme měli následující den odjet do Maďarska na dovolenou.  Platba se neuskutečnila, z důvodu nedostatečného obnosu na účtu. Otevřel jsem internetové bankovnictví a účet byl opravdu prázdný.                                                                                                                            

Ihned jsem volal do své banky a požádal o blokaci karty. Dále jsem volal na Hot line a ptal se na další postup. „Napište reklamaci neoprávněných plateb,“ byla mi dána rada. Dal jsem se do prohlížení historie a nestačil jsem se divit. Od začátku září do 12. září jich bylo 55, otevřel jsem srpen. Od 26. srpna do konce měsíce proběhlo dalších 35 plateb. První neoprávněná platba byla z 8. července 2015. Tam by mohl být začátek celé anabáze, protože se jedná o hru Star Stable, kterou hrála moje vnučka a do které jsem jí kupoval koně a nějaké oblečení. Vše jsem platil kartou.                                                                                                                                    

Karta je také zajímavý účastník našeho problému. V měsíci červnu mi občas vynechávala moje dosavadní karta (MasterCard), tak mi byla vyměněna za novou (Visa). Otázkou je, proč nám pří těch skoro 100 výběrech nepřišla jediná SMS zpráva o změně stavu účtu. Službu jsme měli nastavenou.                                                                                                                                    

Další divnou věcí je, že 12. 9. 2015, kdy jsem na vše přišel, byl někdo z Českých Budějovic přihlášen na můj Google účet. Celý případ je v šetření Policie České republiky,“ vypráví pan Luboš.

Z příběhu pana Luboše bychom se mohli poučit. I když máme nastaveny SMS zprávy o pohybech na účtu, je dobré pravidelně navštěvovat internetové bankovnictví a kontrolovat stav účtu. Také neplaťte kartou u neověřených prodejců.

 

 

Další článek


 

 


Další články

Počet uživatelů internetu roste díky chytrým telefonům

Počet uživatelů internetu roste díky chytrým telefonům

Včera  |  Rybová Romana
Fórum: Stavební spoření nebo penzijko?

Fórum: Stavební spoření nebo penzijko?

Včera  |  Fórum FinExpert.cz
Daň z nemovitých věcí: Na zaplacení máte už jen pár dní

Daň z nemovitých věcí: Na zaplacení máte už jen pár dní

Majitelé pozemků a staveb musí pravidelně platit daň z nemovitých věcí. Zaplatit ji musí nejpozději 31. května.

Včera  |  Ondráčková Kamila, Štarmanová Blanka

Smažte smartphone, citlivá data vás mohou přijít draho

Smažte smartphone, citlivá data vás mohou přijít draho

Včera  |  Pospíšil Aleš
Pět nejčastějších mýtů o podnikatelích

Pět nejčastějších mýtů o podnikatelích

Podnikání bývá opředeno spoustou mýtů a polopravd.

Včera  |  Štarková Petra  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

EuroEUREUR27.030 Kč0.018 %
Americký dolarUSDUSD24.253 Kč0.252 %
Britská libraGBPGBP35.608 Kč0.8 %
Japonský jenJPYJPY22.011 Kč-0.154 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.609 Kč0.055 %
více...
PX889.8001.55 %
CETV56.350-1.40 %
ČEZ430.9000.68 %
Erste Bank657.4003.17 %
Fortuna85.9001.06 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více