FinExpert.e15.cz

Velký test internetových obchodů

Další ze série pravidelných testů Sdružení SOS potvrdil, že se bát nemusíme.
Průzkum realizovaný v průběhu října letošního roku byl zaměřen především na plnění základních předběžných informačních povinností internetových obchodů, dále poskytnutí správné informace o délce záruční doby, způsoby vyřízení reklamací vad a další.

Celkem bylo testováno 100 internetových obchodů. Jejich výběr byl v letošním testu ovlivněn požadavkem srovnání obchodů, které jsou členy Asociace pro elektronickou komerci – APEK a obchodů, které jejími členy nejsou.  V kategorii členů APEK bylo otestováno 25 obchodů různých oborů, s tím, že byly testovány pouze takové obchody, které nejsou zařazeny do programu kvality - Certifikovaný obchod. Dalších 75 obchodů bylo rozděleno do 15 kategorií podle oboru jejich činnosti:

  • Auto-moto
  • Dětské zboží
  • Domácí spotřebiče a elektro
  • Foto-kino
  • Klenoty a hodinky
  • Mobilní telefony
  • Oděvy a obuv
  • Sportovní potřeby
  • Výpočetní technika
  • Knihy
  • CD a DVD
  • Drogerie a kosmetika
  • Nábytek
  • Železářství – nářadí
  • Ostatní
Z každé uvedené kategorie bylo vybráno 5 internetových obchodů v sekci Obchody katalogu portálu Seznam.cz. Výběr se blížil v nejvyšší možné míře běžnému spotřebitelskému výběru – zohledněn byl název obchodu, atraktivnost popisku obchodu a jeho domény. Pokud bylo zřejmé, že obchod je určen jen k velkoobchodnímu prodeji, nebyl testován. Od každého obchodníka byl testován maximálně jeden obchod.

Nejčastější problém je odstoupení od kupní smlouvy

Letošní test internetových obchodů potvrdil, že nejproblematičtější otázkou spojenou s nákupem přes internet je stále právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu v zákonem stanovené lhůtě 14 dnů. V tomto kriteriu dopadl test nejméně úspěšně a tendence ze strany prodejců toto spotřebitelské právo určitým způsobem zužovat stále trvá. Ve srovnání s minulým testem z r. 2005 je ale v této oblasti patrné zlepšení.

Z výsledku testu je zřejmé, že aktuálním problémem je nově zavedená povinnost všech (a to nejen internetových) prodejců řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou.

V zásadě se dá tento test shrnout jako pozitivní, neboť celkové výsledky byly opět příznivější než v loňském roce (byť s ohledem na částečně upravená kritéria není možné provést přímé srovnání). Sdružení obrany spotřebitelů bude i nadále působit v této oblasti směrem ke zvýšení důvěryhodnosti a odstranění obav z tohoto způsobu nakupování.
Další kapitola
 

celkem 25 komentářů

Nejnovější komentáře

nakupování u nejlevnejsiobchod.cz
pali
4. 2. 2009, 10:58
levnexpneu.cz nedodržuje záruku uváděnou na svých
JK
6. 4. 2007, 14:13
Re:juj
Worm
26. 11. 2006, 18:19
LangMaster
Vladimir Brukner
26. 11. 2006, 11:57
Re:juj
powalec
21. 11. 2006, 05:12

Další články

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

2.  12.  2016  |  Fórum FinExpert.cz
Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

2.  12.  2016  |  Ondráčková Kamila
Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Nákupní horečka, opakující se každým rokem, již vypukla.

2.  12.  2016  |  Štarková Petra  |  2

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Systém Finanční správy zatím prý funguje jak má...

2.  12.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  5

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

1.  12.  2016  |  Rybová Romana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená