FinExpert.e15.cz

Trochu jiný bankomat

Služba Cashback si odbyla premiéru v České republice již před více než dvěma roky, přesto se zatím její používání nestalo příliš frekventovaným.

Sice odpadly prvotní obavy z této služby a častá neznalost personálu jak tuto službu používat u pokladen, ale své nejlepší časy má zřejmě ještě před sebou. Přitom mnoho výhod této služby jako alternativního bankomatu je nasnadě.

Cashback není pro nerváky

Co si pod pojmem cashback představit? Nakupujete minimálně za 300 korun a jste připraveni zaplatit kartou v obchodě označeného logem cashback, můžete požádat o vydání hotovosti. Částka je ohraničena horním stropem 1 500 korun, ale například Raiffeisen banka požaduje i minimální výběr hotovosti ve výši 300 korun. Přestože cashback u nás odstartoval již začátkem listopadu není dosud tato služba vnímána jako běžná. Problémy jsou hlavně v nedostatečné kvalifikaci pokladních, které se zpracováním požadavku cash potýkají. Přivolávají na pomoc spolupracovníky a vedoucí. Viníkem hromadící se a znervózňující fronty jste „pochopitelně“ vy. Takže: někdy se obrňte pevnými nervy!

V pokladně Intersparu mne po chvilce se domáhání této služby lámanou češtinou dvě pokladní přesvědčovali, že zrovna na této pokladně nejde terminál a že o patro výš je bankomat. Domáhal jsem se cvičně a statečně dál. Přivolaná pracovnice terminál použít uměla, nicméně jsem si stejně nic nevybrala, protože nejsem klient a držitel platební karty České spořitelny. Já to věděl, ne tak pokladní.

Pro každého něco

Výrazným kladem cashbacku je jeho výhodnost pro všechny tři zúčastněné strany – klienta, obchodníka i banku. Klient získá pohodlný a cenově výhodný způsob, jak se dostat ke svým financím kdykoliv to potřebuje. Banka nabízí svým klientům novou službu a získává tak konkurenční výhodu. A obchodníci se zbaví části hotovosti, kterou by jinak museli složitě odvádět, a také si prostřednictvím zavádění atraktivních novinek z oblasti obsluhy klientů zvyšují obrat na svých provozovnách.

Okno do minulosti

Premiéru této služby v našich končinách měla společnost Cetelem ve spojení s řetězcem Datart. Cashback zde mohou využít pouze držitelé karet Datart, které vydává společnost Cetelem. Ale na rozdíl od bank, lze vybírat hotovost, aniž by bylo nutné zakoupit zboží. Lze vybrat od 200 až do 5 000 Kč. Má to dvě nevýhody, za prvé karta je použítelná pouze u Datartu a za druhé případný výběr není sice jako služba zpoplatněna, ale výběr se v konečném důsledku promítne v úrocích. Z těchto důvodů se nejedná o „čistokrevnou“ službu cashback.

V uvedení této služby na český trh dále následovala Československá obchodní banka a návazně na to Poštovní spořitelna, která pod ČSOB spadá. Tuto službu umožňuje využít v 2 500 pokladen v prodejnách Albert a Hypernova. Nově přibyla možnost využít stejnou službu také v síti čerpacích stanic EuroOil. Při nákupu zboží nad 300 Kč můžete vybrat hotovost ve výši 100 až 1 500 Kč, vždy po stokorunách. Jediné omezení je, že takto lze hotovost vybrat jenom platebními kartami od ČSOB. Banka nerozlišuje, zda jde o kreditní nebo debetní karty, služba je dostupná pro obě varianty a navíc bez poplatků.

Za první rok fungování služby vybrali klienti Poštovní spořitelny a ČSOB CashBackem sto milionů korun, přičemž průměrná částka výběru byla 1250 korun. „Dosavadní historii cashbacku v ČR lze po zkušenostech z prvních dvou let fungování služby vnímat velmi pozitivně. Ze statistik banky vyplývá, že služba cashback je použita při každé sedmé transakci kartou, která umožňuje. U klientů stoupá důvěra využívání této služby, v budoucnu se dá očekávat další rozšiřování služby,“ shrnuje Pavel Prokop, Ředitel Přímého prodeje ČSOB a PSB.

Dalším velkým hráčem, který vstoupil na tento trh, byla Česká spořitelna. Po úspěšném pilotním provozu služby pouze pro zaměstnance České spořitelny byl spuštěn ostrý provoz 16. července 2007, a to s menšími obchodními partnery. Prvním krokem bylo tuto službu umožnit hlavně v mimopražských lokalitách u menších obchodníků, kde přirozeně doplní nižší počet bankomatů. V současné době si lidé na službu cash back zvykají a nějaký čas potrvá, než se dostane do obecného povědomí. Cashback jemožné provést u obchodníků, kteří mají ve svém prodejním místě uvedeno logo této služby.

Lidé mohou službu cash back využít na mnoha různých místech. „Spolupracujeme s celou řadou prodejen, čerpacími stanicemi, restauracemi, rekreačními zařízeními atd. Tuto službu nabízíme i prostřednictvím sítě prodejen společností SPAR Česká obchodní spol. a Žabka, “ uvádí Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny. Na www.csas.cz/cashback najdete seznam prodejen, které tuto službu podporují. Záměrem České spořitelny je nabídnout službu zákazníkům prostřednictvím obchodních míst především v lokalitách, kde nemají přístup k hotovosti. Česká spořitelna navíc poskytuje službu cash back na svých platebních terminálech nejen svým klientům, ale i držitelům platebních karet jiných bank, pokud jim to jejich banka umožní.

Komerční banka rozjela cashback před necelým rokem. Kromě celé sítě hypermarketů Globus je služba přístupná prozatím na dalších osmdesáti terminálech v menších obchodech po celé ČR. Podporovány jsou všechny platební karty asociací VISA a MasterCard vydaných Komerční bankou nebo jinou bankou, která svým klientům službu cashback zpřístupní.

Cashback za hranicemi

V zahraničí je cashback běžně dostupný několik let, například v USA, Švédsku, Dánsku nebo Británii, s úspěchem se v minulých letech setkal také v Itálii a Polsku. Ve Velké Británii je služba cash back nabízena také v hospodách a restauracích. V Polsku je služba nabízena v supermarketech, multimediálních obchodech a na čerpacích stanicích. V USA využívají službu lidé již naprosto běžně, a to především pro rychlé doplnění peněz na drobná vydání. Více než polovina držitelů debetních karet v USA používá službu cashback pravidelně. V USA činí průměrný výběr 16 EUR, z bankomatu asi 55 EUR.

Obecně lze konstatovat, že v zemích, v nichž je tato služba nabízena, využívají zákazníci cash back pro výběr menších částek, zatímco ty vyšší vybírají u bankomatů. Průzkum trhu ukázal, že američtí držitelé karet si natolik cenní pohodlí, které tato služba nabízí, že by byli ochotni změnit banku, pokud by jejich stávající banka tuto službu přestala poskytovat.

Jak cashback funguje v praxi

  • služba cashback může být nabízena pouze, pokud je daná transakce zpracována elektronicky
  • výběr hotovosti umožňují debetní i kreditní platební karty Visa, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Electronic a Maestro, vydané v České republice
  • během nákupu minimálně v hodnotě 300 Kč zákazník požádá pokladní o výběr hotovosti zákazník může požádat o částku až do výše 1500 Kč. Vybraný obnos se započítává do maximální výše hotovostního limitu pro daný den
  • pokladní vyzve zákazníka o zadání svého osobního identifikačního čísla (PIN) nebo o podepsání celkové částky na účtence. Pro zvýšení bezpečnosti a ochrany může prodejce požádat držitele karty o další formu identifikace

Výhody pro zákazníky

  • vyběr hotovosti na pokladně u obchodníka při placení nákupu platební kartou
  • výběr hotovosti v místech, kde se nenachází bankomat
  • šetří poplatky za výběry z bankomatů
  • větší bezpečnost při výběru hotovosti v obchodě než v bankomatu

Výhody pro obchodníky

  • zvýšení prestiže a upevnění věrnosti zákazníků
  • potenciál zvýšení objemu transakcí, výběr hotovosti je podmíněn zakoupením zboží
  • zvyšuje komfort nakupování pro zákazníky
  • rozšiřuje nabídku doplňkových služeb
  • snižuje se objem hotovosti na pokladnách
Další článek


 

Související články


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Skutečnost je jin8
5. 4. 2009, 09:18
chjoooooooooo:-(
xxx
2. 4. 2009, 17:24

Další články

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

2.  12.  2016  |  Fórum FinExpert.cz
Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

2.  12.  2016  |  Ondráčková Kamila
Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Nákupní horečka, opakující se každým rokem, již vypukla.

2.  12.  2016  |  Štarková Petra  |  2

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Systém Finanční správy zatím prý funguje jak má...

2.  12.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  5

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

1.  12.  2016  |  Rybová Romana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená