FinExpert.e15.cz

Tipy: Jak uspět u pohovoru

Přinášíme několik tipů, na co si během pohovoru či při návštěvě assesment centra dát pozor.

V době, kdy bez výběrového řízení nenastoupí do práce téměř nikdo, tedy kromě těch, kteří mají protekci, nabývají kromě vzdělání a praxe na důležitosti i schopnosti dobře zapůsobit při pohovoru, prosadit se v konkurenci ostatních kandidátů a přesvědčit personalisty, že právě vy jste těmi, kteří by měli být zaměstnáni. Níže několik tipů, na co si během pohovoru či při návštěvě assesment centra dát pozor.

1. Různé funkce vyžadují rozdílné schopnosti

Přemýšlíte-li, jak nejlépe vyzrát na osobnostní dotazník a učíte-li se odpovědi zpaměti, zapomeňte na to. V těchto testech totiž neexistuje jednoznačně dobrá nebo špatná odpověď. Určitý výsledek – kombinace osobnostních vlastností – je ideálním například pro pozici prodejce, jiný pro účetního či managera. Různí vedoucí také mohou vyžadovat různé typy lidí. Někdo má rád pasivnější podřízené, kteří do puntíku splní, oč je požádal, jiný šéf preferuje samostatnou aktivitu. I to se může odrazit v tom, jaký osobnostní profil je vlastně pro danou chvíli, pozici a zadavatele „správnější“ než ty ostatní.

2. Nechtějte být nejlepším, ale tím, kdo k nim nejlépe zapadne

Firmy často nehledají někoho, kdo nejlépe ovládá teorii daného oboru ani nedají přednost tomu, kdo vystudoval se samými jedničkami. Na pohovory bývá často pozvána skupina těch, jejichž vzdělání i praxe firmě vyhovují. Účelem výběrového řízení je pak vybrat z nich toho, s kým si padnou do noty. Platí zejména v případech menších firem, kdy nový zaměstnanec bude pracovat ve společných prostorách s těmi, kteří vedou přijímací pohovor.

3. Berte celou věc jako hru

Uvolnění lidé působí u přijímacího pohovoru nebo v assessment centru lépe než vystresovaní, urputní a kopající v (sebe)obraně slovně kolem sebe. To se samozřejmě daleko líp řekne, než udělá, svou povahu samozřejmě mávnutím kouzelné hůlky nezměníme, z člověka citlivého na stres se jen tak nestane kliďas a z nejistého suverén.

Dokážete-li však vnímat pohovor ne jako jedinou šanci na vysněné místo a konec světa, když se nepodaří dobře zvládnout, získáte větší šanci zapůsobit tak, jak potřebujete. Brát ostatní účastníky pohovoru spíš jako spoluhráče než jako konkurenci je nutnost zejména v případě, že se hlásíte na místo, kde je nutná týmová spolupráce.

4. Aby si vás všimli, musíte být vidět

Aby vás někdo mohl vybrat z desítek vám podobných, předpokládá, že si vás všimne. Nejde o to, být nápadný nebo působit excentricky za každou cenu. Často je však nutné nějakým způsobem vystoupit z řady, být tím, koho si zapamatují.

5. Požádejte o zpětnou vazbu

Umět přijmout kritiku a podívat se na své nedostatky bez vyhrocených emocí je jedna z dovedností, které vám pomohou posunout se dál. Dokážete-li z personalisty nebo psychologa, vedoucího pohovor vytáhnout, co přesně bylo důvodem, proč dali přednost jinému kandidátovi, budete vědět, nač se zaměřit a co natrénovat do příštího pohovoru.

Další článek


 

 


Další články

Kalkulačka: Srážky ze mzdy v roce 2017

Kalkulačka: Srážky ze mzdy v roce 2017

Před 5 hodinami  |  FinExpert.cz
Chaos, zmatky a problémy. Taková může být druhá vlna EET

Chaos, zmatky a problémy. Taková může být druhá vlna EET

Od března má evidovat dalších 250 tisíc podnikatelů...

Před 8 hodinami  |  Pospíšil Aleš  |  15

Banka vám může zrušit účet ani nemrknete

Banka vám může zrušit účet ani nemrknete

Banka vám buď může dát výpověď, nebo může odstoupit od smlouvy.

Před 17 hodinami  |  Rybová Romana  |  4

Equa je poprvé v zisku, banka loni vydělala přes sto milionů korun

Equa je poprvé v zisku, banka loni vydělala přes sto milionů korun

Včera  |  Pospíšil Aleš
Pět věcí, které vás překvapí při startu podnikání

Pět věcí, které vás překvapí při startu podnikání

Najednou nemůžete počítat s žádnou pracovní dobou...

Včera  |  Štarková Petra  |  6

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená