FinExpert.e15.cz

Šest základních rad pro nakupování po internetu

Na internetu bohužel nenajdete jen kvalitní a seriózní e-shopy, ale rovněž skupinu těch, které se nechovají profesionálně.

Pokud se odhodláte k on-line nákupu, určitě byste měli vědět, jak nenarazit. Bezpečné a bezproblémové internetové obchody se většinou mohou prokázat certifikátem Asociace provozovatelů elektronické komerce (APEK). Mnoho informací pak získáte přímo na stránkách jednotlivých e-shopů. „Než se zaberete do konkrétní nabídky, zjistěte si následující informace,“ radí Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis:

Obchodní podmínky

Barvité popisy funkcí nejnovějších technických hraček v nabídce rozhodně nepatří mezi to, co byste si v e-shopu měli přečíst jako první. Zaměřte na něco zdánlivě obyčejnějšího a často i suchopárnějšího – obchodní podmínky, tedy dodací lhůty, reklamační řád a popis postupů uplatňovaných při vrácení zboží. Pak nebudete překvapeni, že zboží bude na skladě prodejce až za dva týdny, nebo že vám zásilka přijde místo obvyklých tří dnů až za týden. Pokud obchodní podmínky na zkoumaném webu nenajdete vůbec, dejte od něj ruce pryč.

Informace o prodejci

Pokud jsou jedinými kontakty na provozovatele e-shopu emailové adresy či dokonce jen webové formuláře pro odesílání dotazů, buďte obezřetní. Kvalitní e-shop neusiluje o anonymitu a zákazníkům poskytuje plné kontaktní informace včetně názvu firmy, adresy jejího sídla, mailů a telefonů na kontaktní osoby. Důležité jsou také údaje o živnostenském oprávnění prodejce.

Transparentnost cen a dalších služeb

Některé e-shopy kvůli nalákání zákazníků neuvádějí u zboží celkovou cenu, ale jen údaj o ceně bez DPH a dalších nákladů, jako je balné nebo dopravné. To je ovšem klamání zákazníka, které nemá s důvěryhodností nic společného. Na dodatečné náklady, tedy na ceny za balné a dopravné, by měli být zákazníci jasně upozorněni a tyto položky by se při kalkulaci měly transparentně započítat do celkové ceny. Zákazníci by také měli dostat kontaktní informace na kurýrní služby a informaci o intervalu doručení.

Bezpečnostní politika

Provozovatelé kvalitních e-shopů jsou si dobře vědomi nedůvěry, kterou zákazníci stále ještě cítí k nakupování na internetu. Jasně proto informují o své bezpečnostní politice a osvětlují způsob zabezpečení transakcí a používané postupy zacházení se svěřenými citlivými daty. Většina zákazníků je také spokojenější, má-li možnost vybrat si z více způsobů platby.

Přehlednost a popis zboží

Někteří prodejci si příliš neuvědomují, že by se zákazníci o nákupu určité věci měli rozhodnout právě na základě informací obsažených v e-shopu. Proto by mělo být zboží doplněno informativní a kvalitní fotografií, srozumitelným popisem a detailní specifikací. Nenajdete-li u výrobku grafy, nákresy nebo i videozáznamy, i když to jeho povaha vyžaduje, může jít o pohodlnost prodejce nebo o šetření na nesprávném místě. Pokud je nabídka zboží hodně široká, ukáže se také, kdo si dal práci s přehledným roztříděním zboží do skupin a podkategorií.

Okamžitá reakce

Kvalitu e-shopu poznáte i podle rychlosti, s jakou vám jeho pracovníci odpovína dotazy vznesené emailem a především podle jejich ochoty a kompetentnosti při řešení problémů. Pokud se k vám odpovědi na otázky zaslané emailem dostanou za tři dny, narazili jste na stránky, jež jsou přehlíženým doplňkem v široké paletě činností provozovatele nebo večerním koníčkem pro malé živnostníky. Spokojenost zákazníka není jejich prioritou, proto se jim raději vyhněte. Vždy je lepší, když má e-shop kromě emailových kontaktů také zákaznickou linku – řada lidí dává přednost osobnějšímu telefonickému jednání.

Další článek


 

Související články

celkem 16 komentářů

Poslední komentáře

Re: No jo, ...
Jarda
10. 6. 2008, 19:18
Re: zaplacene a nedodane zbozi...
Myk
10. 6. 2008, 08:54
Re: pr článek
Anka
9. 6. 2008, 23:23
Re: obchody
kajman
9. 6. 2008, 18:32
Re: zaplacene a nedodane zbozi...
kajman
9. 6. 2008, 18:30

Další články

Případů padělání bankovek a mincí přibylo

Případů padělání bankovek a mincí přibylo

29.  7.  2016  |  Rybová Romana
Nevíte si rady? Pomůže vám Slovník sociálního zabezpečení

Nevíte si rady? Pomůže vám Slovník sociálního zabezpečení

29.  7.  2016  |  Pospíšil Aleš
Hypotéky: červen byl rekordní

Hypotéky: červen byl rekordní

29.  7.  2016  |  Rybová Romana
Pražský soud podpořil Uber, ale ohrožení rozhodně nekončí

Pražský soud podpořil Uber, ale ohrožení rozhodně nekončí

29.  7.  2016  |  Kůžel Filip, Mobilmania.cz
Pro půjčku do 10 tisíc jdeme nejčastěji za rodinou

Pro půjčku do 10 tisíc jdeme nejčastěji za rodinou

29.  7.  2016  |  Ondráčková Kamila  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Jak se bránit lživým taktikám podomních prodejců? více

EuroEUREUR27.030 Kč-0.055 %
Americký dolarUSDUSD24.324 Kč-0.238 %
Britská libraGBPGBP32.014 Kč-0.275 %
Japonský jenJPYJPY23.533 Kč1.045 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.610 Kč-0.083 %
více...
PX883.050-0.47 %
CETV56.200-0.97 %
ČEZ457.700-2.41 %
Erste Bank643.6001.32 %
Fortuna89.8501.01 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více