FinExpert.e15.cz

Reklamace zboží v EU

Koupili jste si na dovolené něco v zahraničí a potřebujete zboží reklamovat? Práva jsou jasně vymezena.

Postup při reklamaci zboží a služeb, které si koupíte v Evropské unii (a také v Norsku a na Islandu) se od těch tuzemských výrazně neliší. Na ty hlavní odlišnosti ale upozorňuje následující článek.

Hlavní věc – doklad o koupi

Stejně jako v Česku je pro hladké vyřízení reklamace hlavní věcí, abyste předložili doklad o zakoupení výrobku nebo služby.

Kde vadný výrobek reklamovat?

Vadný výrobek či službu musíte reklamovat tam, kde jste je zakoupili. Tzv. eurozáruka neexistuje. Například zboží, které koupíte v TESCO v Londýně, nelze reklamovat v TESCO v Praze, fotoaparát dané značky zakoupený ve Vídni nelze běžně reklamovat v autorizovaném servisu dané značky v Praze. Nedodržíte-li tuto zásadu, můžete přijít o cenu opravy a možnost reklamovat případné další vady. Existují však výjimky, kdy některé autorizované servisy v ČR (např. u aut) nabízejí bezplatné opravy výrobků zakoupených v zahraničí během dvou let od zakoupení. Pak je ale spolupráce prodávajícího a servisu podložena smlouvou a kupující musí seznam těchto servisů obdržet při nákupu.

Délka záruční lhůty u nových výrobků

Ve všech zemích EU, v Norsku a na Islandu prodejce ručí za veškeré vady, pokud se na spotřebním zboží projeví vady do dvou let od dodávky zboží.

Jestliže reklamujete vadný výrobek, je ten, kdo vám ho prodal povinen závadu posoudit a vyhodnotit, reklamaci přijmout či odmítnout. Vznikne-li závada na výrobku v prvých šesti měsících po zakoupení, má se za to, že existovala již v okamžiku nákupu. Uznání reklamace by mělo být bezproblémové. Spotřebitel má právo, aby zboží bylo uvedeno do souladu s kupní smlouvou, tj. aby bylo zdarma opraveno nebo nahrazeno. Za neoprávněnou reklamaci lze považovat opotřebení výrobku či závadu vzniklou neodborným zacházením s výrobkem. Že nejde o neoprávněnou reklamaci, že vada výrobku byla způsobena např. vadou materiálu či výrobní vadou, může spotřebitel doložit znaleckým posudkem. Znalecký posudek vypracuje za úplatu soudní znalec. Seznam soudních znalců naleznete na www.justice.cz.

Prodávající však takový znalecký posudek uznat nemusí. Problémy s uznáním reklamace mohou proto vzniknout spíše po uplynutí šestiměsíční lhůty. Transpozicí evropské směrnice do národních legislativ může být odlišně upraveno započítávání doby opravy do lhůty pro reklamaci. V některých zemích platí, že lhůta pro uplatnění reklamace se neprodlužuje o dobu, po kterou byl výrobek v opravě, nevzniká nová lhůta pro reklamaci u vyměněné součásti.

Délka lhůty pro reklamaci vady u použitého zboží

Dvouletá lhůta pro reklamaci vady existuje obdobně i na použitý výrobek. Zkrácení záruční doby až na jeden rok je možné a dokonce obvyklé, prodávající však o tom musí kupujícího informovat písemně buď ve svých obchodních podmínkách či na jiném dokladu (např. na faktuře). Neučiní-li tak, platí dvouletá lhůta pro reklamaci vady.

Rozšířená, prodloužená záruka (komerční záruka)

Dobrovolné dodatečné záruky poskytované výrobcem či prodávajícím nesmějí omezovat zákonná práva spotřebitelů vyplývající z předpisů. Musí být potvrzeny písemně, a pak jsou soudně vymahatelné.

V jakém jazyce reklamaci napsat?

Není povinností prodávajícího přijmout reklamaci v cizím jazyce, pokud však v tomto jazyce své zboží nenabízí (např. na svých webových stránkách). Případy, kdy zahraniční obchodník odmítne reklamaci v angličtině, jsou však řídké.

Kdo hradí nutné náklady spojené s reklamací

Úhrada nutných nákladů s reklamací spojených je, zejména u našich západních sousedů, upravena odlišně od podmínek u nás. Obvykle není povinností obchodníka tyto náklady hradit. V Rakousku např. záleží na tom, zdali si spotřebitel vyzvedl zboží v prodejně či mu bylo zasláno (pak obchodník hradí i náklady spojené se zasláním výrobku). Při reklamování zboží proto vždy o úhradu těchto nákladů prodávajícího požádejte.

Jak dlouho má prodávající na vyřízení reklamace?

V zemích na západ od nás není zákonem stanovena lhůta k vyřízení reklamace jako u nás (30 dnů). Platí tzv. lhůta obvyklá - 4 - 6 týdnů. Je proto žádoucí, abyste si do reklamačního dopisu stanovili datum odpovědi. V zemích na východ od nás je lhůta obvykle stanovena (např. na Slovensku 30 dnů, v Polsku 14 dnů).

Odstoupení od smlouvy bez udání důvodu

Při nákupu na dálku (tj. např. při internetových nákupech, u zásilkového obchodu), při nákupech mimo provozovnu prodávajícího (např. na prezentacích v hotelích, výstavách, výletech), máte právo k odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do určité doby. V ČR je tato lhůta 14 dnů. V jednotlivých členských zemích EU je však tato lhůta stanovena odlišně (7 dnů pro odstoupení od smlouvy mají např. na Slovensku, v Rakousku, Francii, Velké Británii, 10 dnů v Polsku a Itálii, 14 dnů např. v Německu).

Kupujete podle občanského zákoníku, podle obchodního zákoníku

Poměrně často si kupující pletou svou roli spotřebitele a živnostníka, tj. nakupování podle občanského zákoníku a obchodního zákoníku. Je-li na prodejním dokladu uvedeno IČO kupujícího, nakupuje-li živnostník výrobek pro svou živnost, nákup se řídí podmínkami obchodního zákoníku, nikoli občanského zákoníku. Kupující v tomto případě nemá automaticky nárok na dvouletou záruční dobu, protože není spotřebitel, ale délku záruční lhůty si musí sjednat v kupní smlouvě. Obchodním zákoníkem se řídí i nakupování v síti řetězce Makro (Metro). Makro je velkoobchodní řetězec určený pro nákupy podnikatelů, kteří sem mají vstup na kartu. Nakupováním v Makro se spotřebitel vědomě připravuje o svá spotřebitelská práva vyplývající z občanského zákoníku, ze zákona na ochranu spotřebitele. Odmítá-li zahraniční obchodník podle Vás oprávněnou reklamaci přijmout nebo vzniknou-li Vám nějaké další problémy při nakupování v Evropské unii, obraťte se se svým problémem na Evropské spotřebitelské centrum pro ČR (k 1. 3. 2008 změnilo Evropské spotřebitelské centrum své působiště a nyní sídlí na této adrese: Na Františku 32, 110 15 Praha 1)

Další článek


 

Související články

celkem 1 komentář

Poslední komentáře

nevim si rady
radim
7. 2. 2009, 16:47

Další články

Jak se z bagrů stal jeden z nejváženějších indikátorů globálního růstu

Jak se z bagrů stal jeden z nejváženějších indikátorů globálního růstu

Odborná veřejnost se předhání v tom, kdo dá ty nejpřesnější odhady růstu globální ekonomiky.

Včera  |  Menčík Tomáš  |  1

„Spořka“ upraví Všeobecné obchodní podmínky, chystá totiž novinky

„Spořka“ upraví Všeobecné obchodní podmínky, chystá totiž novinky

24.  10.  2014  |  Ondráčková Kamila
Blíží se sezóna zimních pneumatik

Blíží se sezóna zimních pneumatik

24.  10.  2014  |  Ondráčková Kamila
Kam investovat peníze: tři čtvrtiny z nás nemá tušení

Kam investovat peníze: tři čtvrtiny z nás nemá tušení

24.  10.  2014  |  Rybová Romana
Nespalte se, poznejte barevné a audiotextové linky

Nespalte se, poznejte barevné a audiotextové linky

Zelené, modré, bílé, prémiové... Které jsou které a jaké jsou sazby?

24.  10.  2014  |  Pospíšil Aleš  |  15

Stavební spoření | Srovnání | Spoříme

Vyplatí se spořit u stavební spořitelny?

Úrokové sazby stále klesají a klienti se rozhlížejí, kam peníze uložit. více

EuroEUREUR27.695 Kč0.072 %
Americký dolarUSDUSD21.877 Kč0.142 %
Britská libraGBPGBP35.115 Kč0.288 %
Japonský jenJPYJPY20.267 Kč-0.123 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.609 Kč0.028 %
více...
PX950.1700.39 %
CETV50.8501.09 %
ČEZ600.9002.37 %
Erste Bank514.9502.99 %
Fortuna117.2000.43 %
více...
Meziroční změna HDP2,90%1Q / 14
Míra nezaměstnanosti7,40%k 1. 8. 14
Meziroční inflace0,60%k 1. 8. 14
Průměrná hrubá mzda25 500 Kč2Q / 14
Meziroční růst průmyslu8,60%k 1. 7. 14
více