FinExpert.e15.cz

Psychologie nákupů aneb Jak vás chtějí ošidit

Nákupní horečka, opakující se každým rokem, již vypukla.

Nakupování se dávno změnilo z činnosti nutné pro získání obživy na způsob trávení volna, někdy až životní styl. Nákupní horečka, opakující se každým rokem a směřující k tomu, aby právě pod naším stromečkem byly ty nejkrásnější dárky a aby kapr na našem stole byl ten největší a nejčerstvější, již začala.

A díky tomu přibývá i těch, kdo chtějí z této situace těžit a prodat vám i to, co byste jinak nekoupili. Jaké jsou nejčastější triky prodejců?

1. Iluze potřebnosti

Vyvolat v zákazníkovi představu, že právě tuhle věc musí mít, je hlavním účelem reklamních spotů a billboardů. Přitom naprostá většina toho, co nabízejí, patří ke zbytným, občas i zbytečným, věcem, o nichž jsme často do shlédnutí reklamy netušili, že existují. Dobrá otázka někdy je, proč nám tato věc dosud nechyběla, když je tedy údajně tak nepostradatelná.

2. Iluze nejvyšší kvality

Namluvit zákazníkům, že jejich zboží je mnohokrát kvalitnější než kterékoliv jiné ze stejné kategorie je specialitou zejména výrobců volně prodejných doplňků stravy, přípravků na hubnutí a kosmetického průmyslu. Je pravdou, že výrobky většinou obsahují účinné složky, uvedené v reklamách, avšak to, že vitamín za 1 000 Kč je desetinásobně účinnější než stejný za sto korun, koupený v běžném obchodě, už bývá většinou klam.

Vyděláváme | Nakupujeme | Rodinný rozpočet | Platíme | Psychologie

Nechci slevu zadarmo aneb Triky prodejců jak z vás dostat peníze

Než začnete bezhlavě nakupovat, vše si přepočítejte.

3. Iluze dobrého obchodu

Nechci slevu zadarmo. Tato kultovní hláška Miloslava Šimka je ve skutečnosti mottem mnoha nakupujících. Pocit, že jste právě ušetřili několik set, často jen maskuje fakt, že jste utratili pár tisíc. Vidina slevy nebo výhodné koupě může někdy zastínit povědomí o tom, že právě utrácíme peníze, plánované na něco úplně jiného.

4. Iluze rychlosti

Časově omezená nabídka! Platí jen do konce týdne! Tento trik má v nakupujících vyvolat bleskové rozhodnutí. Kdyby vás nechali si nákup rozmyslet, velmi pravděpodobně byste tuto věc nekoupili. Rychlá rozhodnutí navíc podléhají nedostatku informací. A to i když získat povědomí o tom, je-li představovaný výrobek ve své kategorii skutečně nejlepší a zda nabízená sleva není běžnou normální cenou, je v době wifi a mobilního internetu docela dobře možné.

5. Iluze vítězství

Soutěživost je vlastní mnoha lidem. Představa, že konečně budeme mít něco, co ostatní nemají, co je výjimečné a vzácné, nebo naopak obava, abychom co do majetku za ostatními nezaostávali, je hnacím motorem mnoha nákupů.

Podobného efektu využívají zejména prodejci při skupinových prezentacích výrobků. Jsou založené na tom, že chceme mít víc než ostatní, podvědomě vyhrát nad ostatními účastníky, případně na tom, že je nám trapné otevřeně přiznat, že nějaký výrobek je pro nás příliš drahý nebo dokonce cenově nedostupný.

Další článek


 

Další články

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Před 6 hodinami  |  Fórum FinExpert.cz
Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

Češi si opět půjčí na Vánoce. Dokonce i ti s exekucí

Před 9 hodinami  |  Ondráčková Kamila
Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Zmatky, zavřené hospody i bojkot. Takový byl první den s EET

Systém Finanční správy zatím prý funguje jak má...

Před 20 hodinami  |  Pospíšil Aleš  |  2

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

Pojištění „na blbost“? Může se opravdu hodně vyplatit

Včera  |  Rybová Romana
Finanční gramotnost podle regionů: Kde se lidé ve financích vyznají?

Finanční gramotnost podle regionů: Kde se lidé ve financích vyznají?

Včera  |  Ondráčková Kamila

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená