FinExpert.e15.cz

Pozor na triky – vyzpovídali jsme prodejce operátora

Konzultanti většinou nemají na výběr, musí prodat za každou cenu.

Každý z nás má mobil, každý už navštívil prodejnu mobilního operátora. Všude je to podobné, prostor prodejny je rozdělen pultíky, za kterými stojí konzultanti, respektive prodejci a to je ta dělicí čára, kde začíná úplně opačný svět.

Svět plnění a prodejů, které se musí doručit, svět ve kterém hrají prim čísla, teprve pak následuje zákazník. Je to velmi podobné například bankovnímu světě, o jejichž poradcích jsme již v minulosti psali. K dosažení mnohdy nereálných cílů je pak jen krůček k ne zrovna „košér“ obchodním praktikám.

Bývalý pobočkový pracovník operátora, kterého jsme vyzpovídali (říkejme mu Honza), nám několik triků představil.

Nejlevněji a napořád

Zákazníkovi se neřekne pravda například o tom, že zvýhodněná cena platí jen na určitou dobu, ne napořád. „Jedná se o standardní trik,“ potvrdil Honza. A dodal, že další běžnou záležitostí bylo prodlužování smluv zákazníkům, kteří neměli zájem o dotovaný telefon.

Klepněte pro větší obrázek
Po návštěvě prodejny odcházeli někteří lidé se službami, o kterých vůbec nevěděli, že jim byly aktivovány

Věcí, o které se nevyplatilo říkat pravdu, bylo pokrytí, respektive rychlost internetu. Lidé si ho podle Honzy chtěli pořizovat hlavně na chaty a na místa, kde je sotva EDGE pokrytí či vzdálenost od ústředny v řádu kilometrů. „Doslova jsem se styděl, když jsem nabízel internet, o kterém jsem věděl, že pojede hlemýždí rychlostí,“ přiznává Honza.

„Zejména, když jsem věděl, že nějaký místní Wi-Fi poskytovatel nabízí vyšší rychlost levněji. Perličkou byla aktivace internetu i lidem, kteří na to vůbec neměli telefony. Byl to požadavek vedení. Když si zákazníci stěžovali a reklamovali fakturu, tak se to zase zrušilo, ale služba už byla prodaná,“ říká Honza.

 
„Na prvním místě byl prodej, pak dlouho dlouho nic, nakonec zákazník“
 

Dále bývalý zaměstnanec Honza mluvil o zákaznících, kteří měli nějaký záznam registru dlužníků SOLUS. Od vedení dostali prodejci nařízeno, že když takový zákazník žádal aktivaci služby na rodné číslo, měli okamžitě prověřit, zda zákazník nemá zrušené či pozastavené IČ a aktivovat službu na něj.

„Tenhle trik jsem nepoužíval, protože v případě, že by tam někdo provolal třeba sto tisíc a nezaplatil, tak bych to musel zaplatit já. A nejhorší na tom byla ta zrádnost vedení, kteří to před oddělením šetřící podvody svedli na konzultanta jako jednotlivce.“

Máte tam internet na měsíc zdarma...

Na prodej služeb způsobem aniž by o tom zákazník věděl, měli prodejci dokonce školení. Zákazníkům, kteří si přišli jen pro mobil a vypadali neznale, měli k ceně telefonu naúčtovat poplatek 300 Kč a do krabičky jim spolu s telefonem vložit ještě SIM kartu. Po koupi pak ještě zákazníkovi sdělili, že „tam“ má internet na měsíc zdarma. Trik byl v tom, že prodejce si započetl prodej předplacené karty a k tomu ještě datového tarifu na oné předplacené kartě. Byly to takříkajíc dvě mouchy jednou ranou, jen zákazník z toho neměl nic.

„Trenéři nás jako konzultanty přímo nabádali, že v první řadě musíme hledět na to, abychom z toho něco měli my, potom hledět na profit firmy a až nakonec na zákazníka.“

Další prodejní podpásovka tak stihla zákazníky se samostatnou pevnou linkou, většinou seniory. Trik byl v tom, že v rámci akční nabídky vyšel hlasový tarif spolu s internetem na stejnou částku jako samotný hlasový tarif, ale jen na rok.

„Když tam přišel zákazník, tak se mu do prostě přidal i internet s tím, že ta cena zůstala stejná, jenomže za rok se zvedla. On o tom vůbec nevěděl. Lidé se pak vraceli s fakturou až po roce a služby se jim zase rušily...“

Prodej na prvním místě, dokonce nezáleží ani na tom, zda u sebe máte doklady. Honza potvrzuje: „Regionální manažerka spolu s vedoucí prodejny po nás dokonce chtěli, ať aktivujeme lidem služby bez dokladů s tím, ať nám je donesou příště, protože prodeje prostě potřebujeme.“

V době krize se přitvrdilo

Pracovat na prodejně operátora takříkajíc v první linii zkrátka není žádný med, ale nebylo tomu tak vždycky. V roce 2008, kdy Honza na prodejně začínal, se mu pracovalo mnohem lépe. Prodejní plány byly dle jeho subjektivního pohledu poloviční a provize výrazně vyšší.

Největší změny k horšímu přišly podle Honzy v roce 2010. Vůbec nejhorší byl přechod na tzv. váhový systém, kdy se stanovilo, kolik kusů od každé služby musí konzultant v daném měsíci prodat a pokud by byť jedinou kategorii nesplnil alespoň z určitého procenta, pak za celý měsíc nedostal na provizích ani korunu. A šrouby se utahovaly dál.

Malusy lámaly vaz

„Limity stoupaly, odměny klesaly a od pololetí roku 2010 byly zavedeny i malusy. Například přišla regionální manažerka a řekla, že kdo neprodá pět televizí, ten dostane dva tisíce dolů z provizí. Naštěstí se malusy neodečítaly od základní mzdy,“ dodává Honza. Tlak na prodeje se stupňoval úměrně s navyšováním prodejních plánů. Když prodeje nešly, čekaly na takového nešťastníka náslechy a pětiminutový rozhovor po každém zákazníkovi s trenéry a nadřízeným.

Dnes Honza už u operátora nepracuje. Se svým bývalým zaměstnavatelem se ale nerozešel v dobrém. Jablkem sváru se staly přesčasy, které ač byly nařízeny, nedostávali konzultanti proplaceny. Spor rozhodoval soud, jeho verdikt si můžete přečíst.

Klepněte pro větší obrázek
Nelíbí se ti, že ti neplatíme za přesčasny? Tak můžeš jít...

Navíc do ukončení soudního procesu, který trval přes rok, měl Honza nálepku zaměstnance, který dostal výpověď kvůli zvlášť hrubému porušení pracovní kázně a jeho šance najít si nové zaměstnání se tak limitně blížily nule.

Čtěte pozorně

Až tedy příště zavítáte na prodejnu mobilního operátora, dávejte si pozor na to, co kupujete a podepisujete. Většina konzultantů je poctivá a podvádět zákazníky se jim příčí, často ale nemají na výběr, pokud nechtějí skončit na úřadu práce.

Další článek


 

celkem 81 komentářů

Nejnovější komentáře

Zákazníci Telefonica O2, dávejte si všichni pozor na...
Ing.Schneider
2. 12. 2015, 13:25
no upřímně řečeno,...já pracuju na call cenru, zrovn...
Caaslav
18. 9. 2014, 00:05
Zaměstavatel si přece může náklady na telefon odečís...
Martin
6. 9. 2013, 14:10
Aha, takže operátoři call centra, který to neumí a n...
Martin
6. 9. 2013, 14:04
Umíte AJ? být bez práce se nedá? napište mi na uvede...
Manta
2. 12. 2012, 07:56

Další články

Češi maličko zbohatli, Západ ale zůstává v nedohlednu

Češi maličko zbohatli, Západ ale zůstává v nedohlednu

Kupní síla obyvatel ČR nedosahuje ani poloviny průměru Evropy.

Před 3 hodinami  |  Pospíšil Aleš

Tipy: Co můžete udělat pro vyšší pracovní výkon

Tipy: Co můžete udělat pro vyšší pracovní výkon

Nastavte správně svůj pracovní výkon. Přinášíme pár tipů.

Včera  |  Štarková Petra

4 z 10 Čechů se chystá na lyže, podceňují cestovní pojištění

4 z 10 Čechů se chystá na lyže, podceňují cestovní pojištění

Včera  |  Pospíšil Aleš
Třetina hospod zvolila nevhodnou EET pokladnu, budou ji muset vyměnit

Třetina hospod zvolila nevhodnou EET pokladnu, budou ji muset vyměnit

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  3
Uplatnění školkovného v praktických příkladech

Uplatnění školkovného v praktických příkladech

Za rok 2016 je možné uplatnit daňovou slevu až 9 900 Kč na každé dítě.

Včera  |  Gola Petr  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Finanční tipy | Zajímavosti

Co dělat, když máte 5 minut a chytrý telefon

Čas jsou peníze. Skutečně ale využíváte čas efektivně? více