FinExpert.e15.cz

Potřebujete reklamovat zboží, ale prodejce zanikl. Co teď?

Kde můžete reklamovat vadné zboží, pokud prodejce oznámí ukončení činnosti, odchod z ČR nebo jednoduše zkrachuje? Kdo převezme jeho závazky? Vždy záleží na tom, o jaký typ odchodu z trhu se jedná.

V nedávné době například oznámil odchod z českého trhu řetězec hobby marketů Baumax a přitom spotřebitelům sdělil, ať reklamace uplatňují do uzavření provozoven. Co ale s věcmi, které se rozbijí později? „Prodejce odpovídá za své závazky, dokud trvají a sám existuje,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Pro spotřebitele je to sice komplikovanější, ale stále může reklamovat například na adrese sídla společnosti. Tam ale na rozdíl od provozovny nemusí být vždy pracovník, který je povinen reklamaci přijmout a sepsat protokol.“ Sídlo navíc k určitým typům reklamací nemusí být ani uzpůsobeno, čímž se reklamace rovněž komplikují. Pokud prodejce informaci, kde lze reklamaci uplatnit, nesdělí správně, může od České obchodní inspekce dostat až tří milionovou pokutu.

Nakupujeme | Zákony | reklamace

Reklamace: Co byste měli vědět?

Reklamaci ani není třeba uplatňovat osobně, zákon to nevyžaduje. „Stačí poslat e-mail nebo dopis, popsat vady, přiložit fotografie a vyzvat společnost, ať zákazníkovi sdělí, kam má zboží přivézt,“ vysvětluje Borovička a radí: „Pokud se neozvou, běží třicetidenní lhůta na vyřízení, po jejímž uplynutí má zákazník právo odstoupit od smlouvy.“ Pokud ale obchodník vyzve spotřebitele, aby věc poslal k vyřízení reklamace, lhůta neběží a zákazník musí dopravit vadné zboží k obchodníkovi. Má pak samozřejmě po úspěšné reklamaci právo, aby mu byly proplaceny náklady, které v souvislosti s reklamací vynaložil.

Zajímavosti | Cestování | reklamace

Kuriózní reklamace: Co kazí Čechům dovolenou v zahraničí?

Klienti cestovních kanceláří přichází s kuriózními reklamacemi.

Jiná situace nastává při zániku společnosti. Záleží na tom, jak k němu konkrétně dojde. „Je obvyklé, že jedna společnost koupí druhou a tzv. fúzují, tedy spojí se,“ říká Borovička a vysvětluje: „Pak závazky původní společnosti většinou přechází na novou jako na právního nástupce. Věřitelé, tedy i zákazníci, nesmí být změnou vlastnických vztahů dotčeni.“ Nejhorší variantou pro spotřebitele je krach a insolvenční řízení. Nárok na opravu zboží či vrácení peněz sice teoreticky existuje, ale v praxi spotřebiteli přinese víc starostí než užitku. Podobné je to v případě, že společnost zanikne likvidací.

Zdroj: dTest

Další článek


 

 


Další články

Daňová sleva na EET v praktických příkladech

Daňová sleva na EET v praktických příkladech

Na slevu na EET mají nárok pouze fyzické osoby, právnické osoby nikoliv.

Právě teď  |  Gola Petr  |  5

ČSOB rozšíří platební bránu o řešení EET

ČSOB rozšíří platební bránu o řešení EET

Před 1 hodinou  |  Ondráčková Kamila  |  1
2018: Rodiny s dětmi dostanou více peněz

2018: Rodiny s dětmi dostanou více peněz

Před 1 hodinou  |  Rybová Romana
Jak se nestát otrokem svého e-mailu

Jak se nestát otrokem svého e-mailu

Moderní technologie, zejména internet, přinesly do našeho života nové, v minulosti netušené možnosti, ale také nové a často nepochopitelné závislosti.

Před 2 hodinami  |  web Investiční

Tipy: Jak vyšperkovat byt před prodejem?

Tipy: Jak vyšperkovat byt před prodejem?

Není na škodu byt trochu vyzdobit, zkrášlit, rozhodně pak uklidit.

Před 4 hodinami  |  Rybová Romana  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Trh práce | Zákoník práce | Hledání práce | Zákony | Vyděláváme | Práce

Práce přesčas: Víte, na co máte nárok a na co si dát pozor?

Počet přesčasových hodin je jasně daný zákonnou úpravou. více