FinExpert.e15.cz

Potopil Tvrdík ČSA?

ČSA jsou na tom špatně. A pokud se nestane zázrak, budou na tom ještě hůř.
4. května řekl Jaroslav Tvrdík v rozhovoru na Frekvenci 1 toto: „Ve vztahu k ČSA je mé svědomí čisté. Já jsem se snažil pro tuto firmu poctivě a tvrdě pracovat a lidé v této firmě to o mně ví.“ Bohužel zůstalo pouze u snahy a zaměstnanci ČSA mu ve skutečnosti  nemohou přijít na jméno. Redakce FinExpert.cz má k dispozici materiály společnosti, které na jasných číslech dokládají opak. Jaroslav Tvrdík v čele ČSA nedokázal nic dobrého, pouze přivedl dobře fungující společnost na pokraj bankrotu, což vyplývá i z prezentace současného prezidenta ČSA Radomíra Lašáka na mítinku se zaměstnanci dne 28. března 2006.

Rekapitulace

V letech 2000 až 2003 vytvořily ČSA kumulovaný zisk ve výši 70 milionů USD. Současně ve stejném období došlo k nárůstu počtu cestujících o 46%. Naproti tomu polský LOT, maďarský Malév i jugoslávské JAT ve stejném období utrpěly ztrátu nebo měly vyrovnané hospodaření a v růstu počtu pasažérů byly nejúspěšnější JAT, které zaznamenaly nárůst o 19%, tedy ani ne poloviční v porovnání s ČSA.

V roce 2003 ovšem Ing. Jaroslav Tvrdík nahradil Miroslava Kůlu na pozici prezidenta ČSA. Podle tehdejších výroků nového prezidenta potřebovaly ČSA změnu, která by zvrátila nepříznivý vývoj. Přivedl své známé, výrazně zvýšil platy a počet manažerů (převážnou většinu z nich bez odpovídajícího vzdělání a zkušeností v oboru), zavedl zcela novou a zbytečnou řídící úroveň, nakoupil flotilu  50 luxusních vozů Audi a vytvořil pro ČSA strategii na období dalších 10 let. Ve strategii prohlásil, že ČSA do konce roku 2006 uhradí kumulovanou ztrátu a v roce 2007 budou připraveny na privatizaci. 2. srpna 2005 v Hospodářských novinách napsal, že „strategie ČSA, vycházející z nejlepší praxe v odvětví, umožňuje reagovat a zvrátit negativní vnější vlivy“.


Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík opakovaně prohlašuje své vedení ČSA za úspěšnou etapu.


Ještě v roce 2004 aerolinie hospodařily se ziskem více než 320 milionů Kč, neboť stále dobíhaly opatření původního managementu. V roce 2005 se však již plně projevily negativní dopady způsobu řízení nového Tvrdíkova managementu. V tomto roce totiž měly ČSA podle jeho plánů hospodařit se ziskem 522 milionů Kč, ve skutečnosti však utrpěly ztrátu přes 800 milionů Kč. Tuto ztrátu se podařilo snížit na cca 490 milionů Kč, ale to jen díky prodeji jednoho letadla a přehodnocení odpisů. Nicméně pohled pana Tvrdíka ještě v listopadu 2005  (rozhovor pro Právo) byl následující:„Odhaduji, že ztráta dosáhne 300 až 400 milionů korun. Jsem ale přesvědčen, že je to pro ČSA poslední ztrátový rok“. Ve skutečnosti se po drtivou většinu roku nedařilo naplnit plánované počty pasažérů a hlavně plánované výnosy.

V roce 2005 se projevily negativní důsledky vedení Jaroslava Tvrdíka – k již dříve zmíněným krokům se přidal vysoký nárůst cen ropy, proti nimž společnost nezajistil, a ten neplánovaně zvýšil výdaje společnosti na pohonné hmoty o více jak 30%. Rovněž tak nedokázal prosadit zmrazení platů a výdaje na mzdy stouply oproti plánu o téměř 20%.

Jaroslav Tvrdík se hájí, že za nárůst cen ropy nemůže a že zmrazení mezd by uvrhlo ČSA do stávky, která by v konečném důsledku vedla k bankrotu. Většina konkurenčních společností se však proti zdražení ropy zajistila a tvrdé vyjednávání s odbory v amerických i evropských aerolinkách vedlo v nejednom případě dokonce ke snížení platů. Pro odbory to bylo přijatelnější řešení než zánik společnosti.

Plány odtržené od reality

Na rok 2005 naplánoval Jaroslav Tvrdík ve své strategii výnosy o 930 milionů Kč vyšší, než jakých bylo ve skutečnosti podle očekávání dosaženo. Naopak náklady měly být o 70 milionů Kč nižší. Dohromady se tedy zmýlil o celou miliardu Kč.

Ještě horší výsledek se rýsuje v roce 2006. Tvrdíkem naplánované výnosy jsou nyní sníženy o více než 1 miliardu Kč, naopak strategií naplánované náklady budou podle současných plánů překročeny o 700 milionů Kč. Celkový rozdíl oproti plánům exprezidenta Tvrdíka dosahuje v roce 2006 téměř 1,8 miliardy Kč. Signifikantní je zejména ta skutečnost, že nebude dosaženo předpokládaných výnosů. Za to ropa ani vysoké mzdy zaměstnanců nemohou.

Podíváme-li se do provozu, počet přepravených cestujících v prvních 11 týdnech roku 2006 byl o 9% nižší oproti plánu, výše výnosů byla nižší o 11%. Zajímavá bude statistika využití sedačkové kapacity (zejména na evropských linkách) v roce 2005 v blížící se výroční zprávě. Radomír Lašák konstatoval, že Tvrdíkova strategie na roky 2005-15 a skutečnost se radikálně rozcházejí.


Většinu tradičních aerolinek srazilo do kolen 11. září, epidemie SARS, prudký růst cen ropy a fenomenální rozmach nízkonákladových aerolinií, ale ČSA měly ještě jeden problém navíc. Čtěte zde.

Nový prezident ČSA Radomír Lašák hodil Tvrdíkovu strategii do koše a připravil Turnaround – plán, který by měl do roku 2008 přivést ČSA zpátky do černých čísel. Bohužel se zdá, že to bude mimořádně obtížné. ČSA trpí nadbytečnou kapacitou, která není dostatečně vytížená a nepřináší očekávané výnosy. Aerolinie také ztratily či nezískaly podstatnou část business klientely, která přešla k jiným společnostem. Dálkové lety nejsou z důvodu nevhodných letadel výdělečné a předpokládá se jejich zrušení, přestože pro většinu ostatních evropských společností jsou mezikontinentální lety výnosné. Radomír Lašák prohlásil, že kdyby vycházel ze současných výsledků těchto linek, zruší dálkovou flotilu ihned. Tím ovšem přijdou ČSA o část lukrativních tranzitních cestujících z východní Evropy, kteří dále pokračují s národním dopravcem do USA a Kanady. Celková situace se dále zhoršuje, každým měsícem se zvyšuje ztráta a po pár měsících již dosahuje několika set milionů korun.

Co udělal Tvrdík špatně

  • Přivedl do vedoucích pozic lidi, kteří leteckému byznysu nerozumí. Připustil, aby byli přijímáni i na nižší úrovně řízení lidé rovněž zcela bez odpovídajících znalostí a zkušeností. Ze svých funkcí musela naopak odejít řada pro ČSA klíčových odborníků.
  • Chaotickými organizačními změnami mimořádně ztížil komunikaci uvnitř společnosti.
  • Nezodpovědně a bez patřičné přípravy nevídaně navýšil počet letadel a tím sedačkovou kapacitu, kterou trh nebyl schopen absorbovat. Aby pak zajistil využití flotily, nekoncepčně zaváděl nové linky, které po krátké době rušil pro nevytíženost a nerentabilitu.
  • Obnovil flotilu letounů na krátké a střední tratě, zatímco potřebná modernizace dálkové flotily neproběhla. Naproti tomu např. polský LOT pevně objednal 7 nových dálkových Boeingů 787 Dreamliner.
  • V současné finančně kritické době se klíčová střednětraťová flotila z důvodů modernizace skládá z Boeingů 737 i Airbusů rodiny A320, což prodražuje provoz.
  • Od začátku jeho působení až do současnosti se na důležité pozici vice-presidenta pro marketing vystřídalo již 6 osob. K podobně tristním personálním změnám došlo i v ekonomickém úseku, kde se na vrcholové funkci víceprezidenta vystřídalo 5 osob. Přitom tyto dva úseky jsou nejdůležitějšími strategickými odděleními ČSA.

Co bude dál

Mezi zaměstnanci ČSA se začíná proslýchat, že po volbách by se Jaroslav Tvrdík mohl vrátit zpátky do aerolinek. Tato snaha byla zřejmá již v lednu tohoto roku, kdy měl usednout do dozorčí rady ČSA a dohlížet na realizaci druhé fáze „transformace ČSA“. Při svém nástupu do Českých aerolinií prohlásil, že jde udělat potřebné změny, které zvrátí nepříznivý trend. Za jeho éry se společnost ze zisku propadla k hluboké ztrátě. Zůstává otázkou, zda-li právě toto bylo cílem.

Buď jak buď, zaměstnanci ČSA by velice uvítali, kdyby Jaroslav Tvrdík upustil od mediální prezentace svých úspěchů ve vedení společnosti, které neexistují, a zejména aby se přestal zaštiťovat jejich jménem.Stejně tak odmítají jeho případný návrat do společnosti, a to na jakoukoliv pozici.

Pozn. Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík byl požádán o vyjádření, které bude ihned po jeho obdržení publikováno na našem webu.
Další článek


 

celkem 158 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Hezky napsáno
Richard
2. 8. 2010, 01:08
Re: Tvrdík!!!!
Jenda Benešovský
28. 5. 2009, 23:01
Tvrdík!!!!
ZAJDA
7. 4. 2007, 14:39
prosba
tom
5. 10. 2006, 06:17
Re:Pracuji v CSA
Lukas Slezak
22. 8. 2006, 11:50

Další články

Tři čtvrtiny mladých: najít práci nebude problém

Tři čtvrtiny mladých: najít práci nebude problém

Před 1 hodinou  |  Ondráčková Kamila
EET budete proklínat, obzvlášť když se něco pokazí

EET budete proklínat, obzvlášť když se něco pokazí

Porucha pokladny či výpadek spojení... Poradíme, jak přežít.

Před 9 hodinami  |  Ondráčková Kamila

Účastníků v penzijních fondech ubývá

Účastníků v penzijních fondech ubývá

26.  8.  2016  |  Rybová Romana
Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

26.  8.  2016  |  Schwarzmann Marek  |  3
Příspěvek a doplatek na bydlení: Kdy máte nárok?

Příspěvek a doplatek na bydlení: Kdy máte nárok?

Rozhodující jsou příjmy a náklady za předchozí čtvrtletí.

26.  8.  2016  |  Rybová Romana  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Elektronická evidence tržeb (EET) | Daně | Aktuálně | Zákony | Vyděláváme | Legislativa

EET budete proklínat, obzvlášť když se něco pokazí

Porucha pokladny či výpadek spojení... Poradíme, jak přežít. více

EuroEUREUR27.020 Kč-0.037 %
Americký dolarUSDUSD23.928 Kč-0.042 %
Britská libraGBPGBP31.618 Kč0.098 %
Japonský jenJPYJPY23.839 Kč0.059 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.608 Kč0 %
více...
PX852.930-0.03 %
CETV58.150-0.77 %
ČEZ416.9000.10 %
Erste Bank687.000-0.04 %
Fortuna89.2000.22 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více