FinExpert.e15.cz

Pojišťovny produkty a služby nepřidávají, soustředí se na online. Zajímavostí jsou domácí mazlíčci

Praha, 9. června 2016

Jednoznačným trendem se staly kalkulátory cen pojištění, produkty a služby se stále více přesouvají do online sféry a přibyly novinky v oblasti pojištění domácích mazlíčků. Taková jsou zjištění, která vyplynula z analýzy nabídky produktů a služeb pojišťovacích domů, kterou realizovala analytická agentura Datank v rámci výzkumu Nejlepší banka 2016 a Nejlepší pojišťovna 2016. Partnery výzkumu jsou společnosti KPMG Česká republika a IBM Česká republika.

Průzkum pojišťovacího trhu ukazuje, že pojišťovny nové produkty a služby spíše nepřidávají a zůstávají na svém, v meziročním srovnání tak nemůžeme pozorovat výraznější změny. Můžeme však s jistotou říci, že z oblasti životního pojištění je nejrozšířenějším produktem investiční a rizikové životní pojištění a v oblasti neživotního pojištění se setkáme nejčastěji s pojištěním domácnosti, odpovědnosti nebo cestovním pojištěním. Některé pojišťovny v nabídce stále zdánlivě zaostávají, avšak je tomu opravdu tak?

„Termín, že některé pojišťovny zaostávají nemusí být přesný. Mnohé z nich neprovozují některá rizika vědomě, protože se jim ekonomicky nevyplatí. Větší pojišťovny tak mohou krýt případnou neekonomičnost z jiných typů pojištění a udržování těchto může být hlavně marketingová záležitost. Dalším argumentem je, že některé pojišťovny se specializují na určitý segment, a tak nemají motivaci dělat vše,“ vysvětluje situaci na trhu produktů a služeb Tomáš Síkora, expert na pojišťovnictví a zprostředkování finančních produktů.

Trend určují kalkulátory cen pojištění

„Jednoznačným trendem posledních let je kalkulátor ceny pojištění, který má cíl především pomoci klientovi se zorientovat v nabídkách a nastínit mu případnou cenu pojištění,“ uvádí  Marek Čáp, vedoucí sektoru pojišťovnictví, který odpovídá za služby interního auditu a řízení rizik ve společnosti KPMG. U životního pojištění nabízí možnost vypočítat cenu přímo na webových stránkách pouze tři pojišťovny. Jinak je tomu u produktů neživotních, kde je tato služba daleko rozsáhlejší. A u kterých produktů se s kalkulátorem setkáme nejčastěji?

Nejčastěji můžeme spočíst cenu cestovního pojištění a pojištění domácnosti nebo nemovitosti.  Význam pro pojišťovny je logický. Pokud si klienti nebudou moci na webu pojišťovny sami zkalkulovat cenu pojištění, resp. nastavit parametry a především pojištění pak on-line i sjednat, pak klesá tržní potenciál dané pojišťovny.

„To vše jde ruku v ruce zejména s přístupem k on-line řešení pro zprostředkovatelské firmy, jejich obchodníky  i zákazníky. Boj o distribuci bude směřovat v budoucnu do technologií,“ dodává Tomáš Síkora. „Důležitým úkolem pojišťoven je rozvíjet nové formy on-line komunikace, neboť o vztah s existujícími i potenciálními klienty mohou snadno přijít s nástupem FinTech startupů, kterým moderní platformy pro digitální interakci umožňují vést s uživateli smysluplný a efektivní dialog,” podotýká Jaroslav Peyerl, odborník na finanční sektor IBM ČR.

Domácí mazlíčci jako symbol nové doby

V průběhu roku nastal nárůst pojištění domácích mazlíčků. Zatím hlavně psů a koček. „Toto zjištění nás velice zaujalo, protože doposud se tyto produkty a služby objevovaly jen minimálně a nárůst v minulém roce byl více než vysoký,“ říká analytička agentury Datank, Gabriela Šamanová. Čím si to můžeme vysvětlit? „Nejsem specialista na domácí mazlíčky, ale domnívám se, že to souvisí s poptávkou klientů a tím, že někteří „páníčci“ pečují o své mazlíčky více než o sebe. Mají tito páníčci životní pojištění?“ dodává s úsměvem Marek Čáp.

U třech pojišťoven (ze sedmi), které tuto službu nabízejí, je možné dokonce sjednat pojištění online. Jde však spíše o současný a do budoucna nepříliš ekonomicky udržitelný trend a progresivní rozvoj můžeme čekat spíše u jiných druhů pojištění.

„Podle mého názoru bude růst především pojištění odpovědnosti za škodu. Jeho význam v souvislosti s postupným využíváním právních možností plynoucích z Nového občanského zákoníku. Dále to určitě budou kybernetická rizika a rizika spojená s ochranou dat,“ dodává Síkora.

Jaroslav Peyerl z IBM je přesvědčen, že „se zlevněním všemožných senzorů dojde k praktickému nasazení pojistných produktů založených na měření a sběru dat, ať již v autopojištění (pojistné dle skutečného nájezdu a stylu řízení) nebo pojištění majetku („inteligentní“ budovy, domácnosti, aj.), kde real-time data poslouží k prevenci škod i v procesu jejich likvidace.“

Online „nikdy“ nenahradí osobní kontakt

Nejspíše nikoho nepřekvapí, že možnost sjednat pojištění online na webových stránkách případně přes infolinku pojišťovny je daleko častější u produktů neživotního pojištění. Nejčastěji je tímto způsobem sjednáváno cestovní pojištění, pojištění domácnosti a odpovědnosti. Méně často lze online uzavřít havarijní pojistku nebo pojištění úrazu. Meziročně nejvíce přibyla možnost online sjednání pojištění nemovitosti. Jak to však bude do budoucna s přechodem životního pojištění do online sféry?

„V nejbližší době k tomu spíše nedojde. Pro komplexní životní pojištění není internet vhodný distribuční kanál. Domnívám se ale, že jednoduché rizikové životní pojistky mají budoucnost a najdou na internetu své místo,“ uvádí Marek Čáp. Podle předpokladů bude nová mladá generace za 10-15 let kupovat komoditní produkty hlavně on-line.

„Znamená to, že kdo nebude budovat on-line řešení a webové služby, bude mít konkurenční nevýhodu. Nejde jen o přímý webový prodej, ale i o nástroje pro obchodníky. I vzhledem k ochraně spotřebitele bude nutné produkty více srovnávat a k tomu jsou on-line technologie jediným smysluplným řešením,“ uvádí Tomáš Síkora. Spoléhat však na okamžitý přechod do onlinu by byla pošetilost, avšak postupný přechod produktů a služeb do internetové sféry se dá očekávat nejen v oblasti pojišťovnictví.

„Určitě to nebude revoluce, ale spíše evoluce. On-line u některých zákazníků přímý kontakt s člověkem nikdy nenahradí,“ dodává Marek Čáp. „Pojišťovny se proto potřebují připravit na neustále rostoucí objemy dat, která jsou a budou k dispozici, aby je mohly rychle a levně získávat, analyzovat a využít pro posílení své konkurenční výhody oproti novým, nezávislým hráčům, kteří budou z podstaty velmi přímočaří,“ uzavírá Jaroslav Peyerl.

Další článek



Další články

6 tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

6 tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

Řada podnikatelů vyplňuje přiznání ve stresu. Jak se vyvarovat chyb?

Před 2 hodinami  |  Kleinová Andrea

Pět rad, jak se dobře pojistit proti rakovině

Pět rad, jak se dobře pojistit proti rakovině

Zatímco ještě před pár lety bylo obtížné se proti rakovině pojistit, dnes je samostatné pojištění v nabídce většiny pojišťoven. Podle čeho tyto pojistky porovnávat a na co si dát pozor?

Před 3 hodinami  |  Šídlo Dušan

mBank už refinancuje i kreditní karty. Nabízí nulový úrok

mBank už refinancuje i kreditní karty. Nabízí nulový úrok

Před 4 hodinami  |  Ondráčková Kamila
Kdy vzniká zaměstnancům daňový přeplatek? Zde jsou nejčastější případy

Kdy vzniká zaměstnancům daňový přeplatek? Zde jsou nejčastější případy

Čas na podání daňového přiznání máte v roce 2017 do pondělí 3. dubna.

Před 8 hodinami  |  Kleinová Andrea

10 vět, které prozradí špatného finančního poradce

10 vět, které prozradí špatného finančního poradce

Pokud uslyšíte některou z následujících deseti vět, vezměte nohy na ramena.

Před 9 hodinami  |  web Investiční  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Daňové přiznání | Školkovné | Sleva na dani | Daně | Vyděláváme

Kdy vzniká zaměstnancům daňový přeplatek? Zde jsou nejčastější případy

Čas na podání daňového přiznání máte v roce 2017 do pondělí 3. dubna. více