FinExpert.e15.cz

Podnikání a temperament

Jedním z nejvýraznějších vlivů, uplatňujících se v počátcích podnikání, je samotná osobnost podnikatele.

Jedním z nejvýraznějších vlivů, uplatňujících se v počátcích podnikání, je samotná osobnost zakládajícího podnikatele, jeho povahové vlastnosti a temperament. Tyto rysy určují rychlost a dynamiku rozbíhajícího se projektu, jeho slabé i silné stránky. Podívejme se na rozdíly mezi jednotlivými typy temperamentu podle nejčastěji používané typologie, jejíž základy položil už Hippokratés. Podle něj se lidé dělí na čtyři typy na základě „šťáv“ – tedy tekutin, jež podle starořeckých poznatků převládaly v tělech jednotlivých lidí. Na tuto teorii navázali později další a dělení se, i když ve výrazně pozměněné podobě, udrželo dodnes:

Sangvinik

Jeho výhodou je, že působí vyrovnaně, takže ostatní mu snadno nevidí do karet. Dobře se přizpůsobuje změnám a rychle se orientuje v nových situacích. Je pro něj snadné se dlouhodobě tvářit vlídně a přátelsky vůči klientům nebo konkurentům. Sangvinici bývají také dobří v oblasti PR, komunikace a reklamy.

Cholerik

Impulsivní a aktivní lidé se snadno a rádi nadchnou pro nové věci. Cholerik se do nich pouští velmi rychle, což je výhodné v oborech, kde probíhají časté a výrazné změny a je třeba na ně reagovat. Má sklon vypěnit a rozzlobit se, když věci nejdou tak, jak mají, což vadí všude, kde je vyžadováno zachovat dekorum. Dokáže v zapálení pro věc dosahovat extrémních výkonů, ovšem na druhé straně může i neúspěchy prožívat silněji a dramatičtěji.

Melancholik

Mohlo by se zdát, že melancholici nejsou vůbec vhodnými typy pro podnikání. S jejich uvážlivostí, pesimismem a samotářstvím dnešní doba není příliš kompatibilní. Nicméně i lidé s tímto povahovým založením mohou být v podnikání úspěšní. Bývají oceňováni například proto, že jsou stálými a spolehlivými obchodními i vztahovými partnery. Jsou vytrvalí a často dosahují dlouhodobých a stabilních výsledků právě dlouhodobou prací.

Flegmatik

Jeho výraznou devizou je klid. Nevýhodou může být malá schopnost se pro svou práci zapálit, nadchnout a udržet si toto nadšení po dobu počátečních neúspěchů. Flegmatici jsou pečliví a stabilní. Problémem u nich může být sklon reagovat na změny až po delší době, pokud vůbec.

Dva „rychlé“ typy – sangvinici a cholerici, mají výhodu ve svém svižnějším tempu, „klidné“ charaktery zase v rozvážnějšímu přístupu ke konfliktním situacím. Toto se promítá v rozběhu podnikání – někdy má rychlý start a po němž může nastat období nejistoty, jestli se investované prostředky a práce vrátí, ve druhém případě naopak existuje sklon k pomalému rozvoji podnikání a váhání někdy zbytečnému) před každým zásadnějším krokem.

Lidově se traduje, že některé typy lidí jsou k podnikání zcela nevhodné – takto to ale nelze říct. Spíše jde o to, přizpůsobit si to, co děláme, naší povaze – tak, abychom ve své práci co nejlépe využívali své dobré stránky a maskovali ty špatné.

Další článek


 

 


Další články

ČNB udělila první P2P platformě licenci platební instituce

ČNB udělila první P2P platformě licenci platební instituce

Včera  |  Ondráčková Kamila
Berňák jde s dobou, údaje o placení daně pošle e-mailem (když vyplníte žádost)

Berňák jde s dobou, údaje o placení daně pošle e-mailem (když vyplníte žádost)

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  1
Ministerstvo financí ohlásilo „Účtenkovku“. V EET loterii bude 65 mil. Kč ročně

Ministerstvo financí ohlásilo „Účtenkovku“. V EET loterii bude 65 mil. Kč ročně

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  1
Hrubá vs. čistá mzda: Jak velké jsou rozdíly a proč?

Hrubá vs. čistá mzda: Jak velké jsou rozdíly a proč?

Hrubá mzda je základním údajem pro výpočet té čisté.

Včera  |  Gola Petr  |  1

Fórum: Kam "nacpat" peníze?

Fórum: Kam "nacpat" peníze?

8.  12.  2016  |  Fórum FinExpert.cz

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Průměrná mzda | Srovnání | Rodinný rozpočet | Nakupujeme

Češi maličko zbohatli, Západ ale zůstává v nedohlednu

Kupní síla obyvatel ČR dosahuje necelých 60 % průměru Evropy. více