FinExpert.e15.cz

Oživeno: Moneybookers.com vás obere o peníze. Anebo Citibank?

Na internetu se dá platit různými způsoby a po PayPalu patří mezi oblíbené zvláště v Česku i moneybookers.com. Bohužel se mi stala nepříjemná zkušenost, která se může přihodit komukoliv. Použijete kartu - a jste chudší o pár stovek. Banka vám přitom nepomůže.

Oživeno: Na základě mého podnětu finanční arbitr zahájil proti Citibank řízení 20.12.2005. Dne 16.1.2006 jsem od Citibank obdržel dopis, ve kterém mě informovala, že navrhuje uzavřít dohodu o narovnání, přestože z jejího pohledu je tato transakce u tohoto obchodníka "prováděna se statusem hotovostních transakcí, tak jak je i uvedeno na jeho webových stránkách". O této písemné dohodě mě tentýž den informovala i osobní bankéřka mé pobočky a písemnou dohodu o narovnání jsem s bankou uzavřel 18.1.2006. Rovněž teto den jsem reklamovanou částku dostal zpět a požádal jsem finančního arbitra o zastavení řízení.

Kde je příčina?

Banka se tedy zachovala velmi vstřícně, ovšem až po zahájení oficiálního řízení. Pro žádnou banku není příjemné figurovat ve statistikách finančního arbitra. Nešlo mi o to udělat "problém", ale někde chyba je. A vyřešena rozhodně není: při použití platební karty eBanky (MasterCard) a platební karty ČSOB (Visa Electron) na stránkách moneybookers.com se platba u tohoto obchodníka zúčtuje jako skutečná platba, nikoliv výběr hotovosti. U Citibank se platba opět zúčtuje jako hotovostní transakce. Peníze vráceny, problém neodstraněn. Vzhledem k dohodě s bankou se již příčinu nikdo nedozví, finanční arbitr řízení zastavil. Proto z tohoto problému plyne toto ponaučení: u moneybookers.com raději nepoužívejte kreditní kartu Citibank MasterCard.


Pokud používáte službu PayPal, jste zvyklí na komfort používání platební karty. Na druhé straně, ne každý kartám důvěřuje a navíc PayPal pořád neumí platby pro české občany přijímat. Zajímavou alternativou je tak moneybookers.com. Tato britská společnost má totiž účet v Živnostenské bance a pro platby na internetu tak stačí jen převést peníze z jakéhokoliv českéhu účtu na zmíněný účet. Zaplatíte jen za příkaz k úhradě do Živnobanky.

Jako alternativní kanál můžete zvolit i platební kartu. Pro nabití účtu u Moneybookers.com lze zvolit karty MasterCard, Visa a Visa Electron. Pro výplatu hotovosti pak jen karty Visa. Převod na účet je zdarma, transakci kartou však moneybookers zpoplatňuje. Za příjem prostředků na moneybookers z karty si firma účtuje 2,5% z převáděné částky. Pokud však spěcháte s provedením platby na internetu přes moneybookers, karta je jediný on-line způsob, jak okamžitě můžete účet nabít penězi. Lze tak v některých případech poplatek akceptovat, konečně je zvěřejněn zcela legálně.

Chcete-li u moneybookers používat svoji platební kartu, musíte ji nejdříve zaregistrovat. Registrace se provádí tak, že do uvedeného pole zadáte všechny požadované údaje o platební kartě. Firma pak kartu zatíží částkou mezi 1,01 - 2,99 EUR. Přesnou částku uvidíte na svém výpisu nebo prostřednictvím přímého bankovnictví. Skutečnou částku na výpisu pak musíte zadat do formuláře moneybookers a teprve poté je karta ověřena a můžete ji používat k placení.

Podvod nebo chyba?

Bohužel, nikde už moneybookers neuvádí, že tato transakce je z jeho strany (tj. pozice obchodníka) u jeho zúčtovací banky nastavena jako výběr hotovosti! Nejedná se tedy o běžnou platbu na internetu. Výběr hotovosti, navíc v zahraničí, s sebou nese nemalé poplatky. V případě použití kreditní karty se navíc okamžitě rozlučte s bezúročným obdobím.

Proto použití platební karty u moneybookers nedoporučuji. Poplatky za výběr hotovosti v zahraničí se běžně pohybují nad 100 Kč. V níže uvedeném obrázku je on-line výpis z účtu kreditní karty Citibank (výběr hotovosti je zpoplatněn 3% z částky, min. 70 Kč + úrok 26,4% p.a.).

 

 

S reklamací u banky neuspějete

Okamžitě po zjištění téti nesrovnalosti jsem transakci u banky písemně reklamoval a žádal storno poplatku ve výši 70 Kč. Reklamace však byla zamítnuta s tím, že banka za toto nenese odpovědnost. Podle sdělení bankéře Citibank, který mě o zamítnutí reklamace vyrozuměl telefonicky, moneybookers.com má nastaveno u této transakce, že se jedná o výběr hotovosti. Z hlediska Citibank je tedy vše v pořádku. Mám vznést reklamaci přímo u obchodníka, aby mi prostředky vrátil.

Nezájem nebo standard?

Opravdu musím reklamovat transakci kartou přímo u obchodníka? Není náhodou povinností banky, aby moji stížnost předala zúčtovací bance obchodníka? Bankéřem jsem byl navíc upozorněn, že se mi může v zahraničí stát, že obchodník bude mít ve smlouvě s bankou nastaveno, že se jedná o výběr hotovosti a přitom může jít o běžný obchod se zbožím. Z hlediska banky jde pak o výběr hotovosti a pro banku je věc uzavřena. Reklamovat musím u obchodníka.

Raději platit v hotovosti nebo kartou jiné banky?

Při představě, že budu cestovat po světě, vrátím se domů a na výpisu uvidím několik transakcí, které jsou neoprávěně účtovány jako výběr hotovosti se mi ježí vlasy hrůzou na hlavě. To by totiž samo o sobě nevadilo. Ale mám-li sám kontaktovat obchodníka, aby byl tak laskav, vrátil mi peníze za poplatek banky, která mi jej ztrhla za výběr z "bankomatu", protože mě na to předem neupozornil... kde jsme? Jak se mohu pak mohu na svoji banku spolehnout?

Ještě to neskončilo

Transakci budu tedy reklamovat přímo u moneybookers.com, výsledek si rozhodně nenechám pro sebe. Přemýšlím však, zda nebude pro mě jednodušší vyzkoušet registraci další karty jiné banky, transakci opakovat a poté případně reklamovat. Co myslíte, jak se jiná banka zachová? Jde o nezájem Citibank anebo je to můj problém?

Jaké máte zkušenosti s platbami kartou na moneybookers.com vy?

Další článek


 

Související články


celkem 45 komentářů

Poslední komentáře

Mám velmi podobnou zkušenost. Moneybookers jsem pou...
Jarda P.
1. 4. 2013, 17:55
V žádném případě si nezřizujte účet u moneybookers! ...
Jan Vanda
4. 10. 2012, 16:02
Re: Poplatky u MB - ....
Dalibor_Chvatal, Dalibor_Chvatal
27. 1. 2006, 19:13
Re: Poplatky u MB - ....
XXXSize
27. 1. 2006, 18:39
Re: Poplatky u MB - ....
Dalibor_Chvatal, Dalibor_Chvatal
27. 1. 2006, 12:31

Další články

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Jak se bránit lživým taktikám podomních prodejců?

Před 8 hodinami  |  Ondráčková Kamila

Fórum: Kontrola kotlů na pevná paliva

Fórum: Kontrola kotlů na pevná paliva

Včera  |  Fórum FinExpert.cz
Místo do banky do mobilu? Už za pět let

Místo do banky do mobilu? Už za pět let

Včera  |  Rybová Romana
30 finančních pravidel, která se vejdou do jedné věty

30 finančních pravidel, která se vejdou do jedné věty

Na tato finanční pravidla nedejte dopustit.

Včera  |  web Investiční

Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zdravotní pojištění pro OSVČ v roce 2017

V roce 2017 budou živnostníci platit více na zdravotním pojištění.

Včera  |  Gola Petr

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Jak se bránit lživým taktikám podomních prodejců? více

EuroEUREUR27.025 Kč0 %
Americký dolarUSDUSD23.984 Kč0.634 %
Britská libraGBPGBP31.747 Kč1.039 %
Japonský jenJPYJPY23.925 Kč0.476 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.608 Kč-0.055 %
více...
PX858.3800.9 %
CETV58.2000.61 %
ČEZ417.3000.02 %
Erste Bank691.5002.49 %
Fortuna95.8001.97 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více