FinExpert.e15.cz

Nůž do zad autobusovým dopravcům

S termínem ostrého spuštění výběru mýtného na roste nevole autobusových dopravců. Oprávněně.

V posledních dnech se zvýšila intenzita protestů ze strany společností provozujících dálkovou autobusovou přepravu na existenci a způsob vybírání mýtného na našich dálnicích. Když se autobusové lobby nepodařilo přesvědčit ministra dopravy o tom, aby autobusy byly osvobozeny od povinnosti platit mýtné, soustředila se jejich pozornost na způsob stanovení jeho výše.

Základní fakta

Od 1. ledna 2007 musí uhradit mýtné při jízdě na dálnici každé vozidlo nebo jízdní souprava s hmotností vyšší než 12 tun. Výše mýtného se odvozuje jednak od emisní normy, kterou splňuje motor vozidla, a dále od počtu náprav vozidla či jízdní soupravy. Vozidla splňující normu EURO III a vyšší (dnešní standard) musí platit mýtné za každý kilometr v následující výši:

  • 2 nápravy: 1,70 Kč
  • 3 nápravy: 2,90 Kč
  • 4 a více náprav: 4,20 Kč

Zákonodárce tak presumuje, že třínápravová vozidla znamenají vyšší zátěž pro silniční těleso než dvounápravová.

Jelikož mýtné bylo prvotně namířeno proti nákladním automobilům, nikoho nenapadlo počítat se zvláštní situací, která nastane u autobusů.

Mnozí ředitelé autobusových dopravců argumentují, že mýto znevýhodňuje, až diskriminuje autobusy se 3 nápravami, neboť za tato vozidla je třeba platit o více jak 70% vyšší mýto oproti dvounápravovým vozidlům.

Jsou lepší 2 nebo 3 nápravy?

Postavme vedle sebe 2 typické autobusy z každé skupiny.

Dvounápravové vozy reprezentuje Karosa Arway, 12 metrů dlouhý autobus s kapacitou až 55 pasažérů. Na přední nápravě má dvě pneumatiky, na zadní nápravě dvoumontáž, celkem tedy stojí na 6 pneumatikách. Celková hmotnost 18 tun se ilustrativně dá rozpočítat na 3 tuny/kolo.

Třínápravové autobusy zastupuje Ayats Atlantis, první ze žlutých autobusů společnosti Student Agency. První a třetí náprava jsou řiditelné a každá tedy osazena dvěma koly. Druhá náprava je hnaná a je na ní dvoumontáž. Autobus stojí celkem na 8 pneumatikách. Provozní hmotnost busu je 16 255 kg, celkovou hmotnost se mi nepodařilo zjistit. Ze zákona však smí celková hmotnost dosáhnout max. 25 či 26 tun (v závislosti na technickém provedení pérování). Budeme-li počítat s celkovou hmotností Ayatsu Atlantis 25 tun, pak dosahujeme zatížení 3 125 kg/kolo. Na rozdíl od Karosy Arway však uveze nejméně o 6 pasažérů více (tedy minimálně o 10 % více než Karosa).

V tomto ilustrativním případě tak třínápravový bus zatěžuje vozovku v případě max. vytížení o 4 % více než dvounápravový. Naproti tomu však může přepravit o 10 % pasažérů více.

Můžeme si položit otázku, proč se za provoz takového vozu musí platit o 70 % více než za provoz dvounápravového busu? Vždyť zatěžuje vozovku jen mírně vyšší silou než dvounápravový vůz, ale současně má vyšší kapacitu. Pokud vydělíme celkovou hmotnost vozu počtem kol a dále počtem pasažérů, pak zjistíme, že třínápravový bus dokonce dvounápravový předčí.

  • Ayats Atlantis: 25000 kg/8 kol/61 pasažérů = 51,23
  • Karosa Arway: 18000 kg/6 kol/55 pasažérů = 54,54

Kde je chyba?

Na základě matematických propočtů lze říci, že neexistuje matematicky odůvodnitelné vyšší mýtné pro třínápravové vozy. Vládní legislativci nepočítali při tvorbě nařízení vlády č. 484/2006 Sb. s autobusy a jejich propočty byly z ekonomického hlediska zacíleny jen na nákladní automobily, u nichž je takové rozlišení akceptovatelné, neboť třínápravové vozy mají vyšší nosnost a vyšší mýto se tak rozpočítává do většího množství přepraveného nákladu. Toto však u autobusů neplatí.

Mýto není česká rarita, mýto funguje např. i v Německu. Pokud se ptáme, jak tuto situaci vyřešili západní sousedé, pak je odpověď velmi jednoduchá: autobusy v Německu mýto neplatí. Je to logické, neboť se jedná o ekologičtější druh přepravy, než o jaký jde u osobních automobilů.

Proč naše vláda nejednala stejně? Důvod může být snad jeden jediný: prázdná státní pokladna. Jinak totiž není možné rozumně vysvětlit, proč stát takovým způsobem znevýhodňuje hromadnou dopravu osob. A do očí bijící problém se znevýhodněním moderních třínápravových vozů je jen vrcholkem ledovce celé kauzy.

Pozn. editora: Možná je důvodů více: prázdná státní pokladna, lobby firmy Kapsch, snaha maximálně podporovat individuální dopravu, podpora pro České dráhy, kterým přibudou cestující, a kdoví co ještě. Protože pokud ne, tak se jedná jen o lidskou nebo dokonce úřední hloupost. A na tu obrana neexistuje.

Další článek


 

celkem 86 komentářů

Nejnovější komentáře

To to trvalo,
kuafo
1. 1. 2007, 11:16
Re:akrobacie s cisly.
kix
21. 12. 2006, 00:25
Re:akrobacie s cisly.
Flasi
20. 12. 2006, 22:13
Re:Argumnetace zastánců ČD
Z
20. 12. 2006, 21:27
Re:vyrovnanie trhoveho prostredia
Z
20. 12. 2006, 21:15

Další články

ČPP uvedla samostatné pojištění pro případ terorismu

ČPP uvedla samostatné pojištění pro případ terorismu

Před 2 hodinami  |  Schwarzmann Marek
Ministryně Marksová předložila návrh novely zákoníku práce

Ministryně Marksová předložila návrh novely zákoníku práce

Novinkou by měla být jistota návratu do původní práce a na stejné pracoviště pro zaměstnance po skončení rodičovské dovolené.

Před 3 hodinami  |  Rybová Romana

Era mění ceník. Zdraží výběry z bankomatu jiné banky

Era mění ceník. Zdraží výběry z bankomatu jiné banky

Přinášíme přehled jednotlivých změn. Týkají se devíti položek.

Před 7 hodinami  |  Ondráčková Kamila  |  10

Fórum: Výnos z pozemku

Fórum: Výnos z pozemku

Včera  |  Fórum FinExpert.cz
Český důchod putuje do celého světa

Český důchod putuje do celého světa

Včera  |  Ondráčková Kamila

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Elektronická evidence tržeb (EET) | Daně | Aktuálně | Zákony | Vyděláváme | Legislativa

EET budete proklínat, obzvlášť když se něco pokazí

Porucha pokladny či výpadek spojení... Poradíme, jak přežít. více

EuroEUREUR27.020 Kč0 %
Americký dolarUSDUSD24.192 Kč1.091 %
Britská libraGBPGBP31.612 Kč-0.019 %
Japonský jenJPYJPY23.653 Kč-0.786 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.610 Kč0.055 %
více...
PX856.8400.46 %
CETV57.9000.00 %
ČEZ418.600-0.10 %
Erste Bank693.6000.96 %
Fortuna89.2000.91 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více