FinExpert.e15.cz

Nůž do zad autobusovým dopravcům

S termínem ostrého spuštění výběru mýtného na roste nevole autobusových dopravců. Oprávněně.

V posledních dnech se zvýšila intenzita protestů ze strany společností provozujících dálkovou autobusovou přepravu na existenci a způsob vybírání mýtného na našich dálnicích. Když se autobusové lobby nepodařilo přesvědčit ministra dopravy o tom, aby autobusy byly osvobozeny od povinnosti platit mýtné, soustředila se jejich pozornost na způsob stanovení jeho výše.

Základní fakta

Od 1. ledna 2007 musí uhradit mýtné při jízdě na dálnici každé vozidlo nebo jízdní souprava s hmotností vyšší než 12 tun. Výše mýtného se odvozuje jednak od emisní normy, kterou splňuje motor vozidla, a dále od počtu náprav vozidla či jízdní soupravy. Vozidla splňující normu EURO III a vyšší (dnešní standard) musí platit mýtné za každý kilometr v následující výši:

  • 2 nápravy: 1,70 Kč
  • 3 nápravy: 2,90 Kč
  • 4 a více náprav: 4,20 Kč

Zákonodárce tak presumuje, že třínápravová vozidla znamenají vyšší zátěž pro silniční těleso než dvounápravová.

Jelikož mýtné bylo prvotně namířeno proti nákladním automobilům, nikoho nenapadlo počítat se zvláštní situací, která nastane u autobusů.

Mnozí ředitelé autobusových dopravců argumentují, že mýto znevýhodňuje, až diskriminuje autobusy se 3 nápravami, neboť za tato vozidla je třeba platit o více jak 70% vyšší mýto oproti dvounápravovým vozidlům.

Jsou lepší 2 nebo 3 nápravy?

Postavme vedle sebe 2 typické autobusy z každé skupiny.

Dvounápravové vozy reprezentuje Karosa Arway, 12 metrů dlouhý autobus s kapacitou až 55 pasažérů. Na přední nápravě má dvě pneumatiky, na zadní nápravě dvoumontáž, celkem tedy stojí na 6 pneumatikách. Celková hmotnost 18 tun se ilustrativně dá rozpočítat na 3 tuny/kolo.

Třínápravové autobusy zastupuje Ayats Atlantis, první ze žlutých autobusů společnosti Student Agency. První a třetí náprava jsou řiditelné a každá tedy osazena dvěma koly. Druhá náprava je hnaná a je na ní dvoumontáž. Autobus stojí celkem na 8 pneumatikách. Provozní hmotnost busu je 16 255 kg, celkovou hmotnost se mi nepodařilo zjistit. Ze zákona však smí celková hmotnost dosáhnout max. 25 či 26 tun (v závislosti na technickém provedení pérování). Budeme-li počítat s celkovou hmotností Ayatsu Atlantis 25 tun, pak dosahujeme zatížení 3 125 kg/kolo. Na rozdíl od Karosy Arway však uveze nejméně o 6 pasažérů více (tedy minimálně o 10 % více než Karosa).

V tomto ilustrativním případě tak třínápravový bus zatěžuje vozovku v případě max. vytížení o 4 % více než dvounápravový. Naproti tomu však může přepravit o 10 % pasažérů více.

Můžeme si položit otázku, proč se za provoz takového vozu musí platit o 70 % více než za provoz dvounápravového busu? Vždyť zatěžuje vozovku jen mírně vyšší silou než dvounápravový vůz, ale současně má vyšší kapacitu. Pokud vydělíme celkovou hmotnost vozu počtem kol a dále počtem pasažérů, pak zjistíme, že třínápravový bus dokonce dvounápravový předčí.

  • Ayats Atlantis: 25000 kg/8 kol/61 pasažérů = 51,23
  • Karosa Arway: 18000 kg/6 kol/55 pasažérů = 54,54

Kde je chyba?

Na základě matematických propočtů lze říci, že neexistuje matematicky odůvodnitelné vyšší mýtné pro třínápravové vozy. Vládní legislativci nepočítali při tvorbě nařízení vlády č. 484/2006 Sb. s autobusy a jejich propočty byly z ekonomického hlediska zacíleny jen na nákladní automobily, u nichž je takové rozlišení akceptovatelné, neboť třínápravové vozy mají vyšší nosnost a vyšší mýto se tak rozpočítává do většího množství přepraveného nákladu. Toto však u autobusů neplatí.

Mýto není česká rarita, mýto funguje např. i v Německu. Pokud se ptáme, jak tuto situaci vyřešili západní sousedé, pak je odpověď velmi jednoduchá: autobusy v Německu mýto neplatí. Je to logické, neboť se jedná o ekologičtější druh přepravy, než o jaký jde u osobních automobilů.

Proč naše vláda nejednala stejně? Důvod může být snad jeden jediný: prázdná státní pokladna. Jinak totiž není možné rozumně vysvětlit, proč stát takovým způsobem znevýhodňuje hromadnou dopravu osob. A do očí bijící problém se znevýhodněním moderních třínápravových vozů je jen vrcholkem ledovce celé kauzy.

Pozn. editora: Možná je důvodů více: prázdná státní pokladna, lobby firmy Kapsch, snaha maximálně podporovat individuální dopravu, podpora pro České dráhy, kterým přibudou cestující, a kdoví co ještě. Protože pokud ne, tak se jedná jen o lidskou nebo dokonce úřední hloupost. A na tu obrana neexistuje.

Další článek


 
celkem 86 komentářů

Poslední komentáře

To to trvalo,
kuafo
1. 1. 2007, 11:16
Re:akrobacie s cisly.
kix
21. 12. 2006, 00:25
Re:akrobacie s cisly.
Flasi
20. 12. 2006, 22:13
Re:Argumnetace zastánců ČD
Z
20. 12. 2006, 21:27
Re:vyrovnanie trhoveho prostredia
Z
20. 12. 2006, 21:15

Další články

Nákup bytu, aneb co vám makléř nikdy neřekne

Nákup bytu, aneb co vám makléř nikdy neřekne

„Zjišťovací iniciativa“ při koupi bytu musí být na vaší straně.

24.  6.  2016  |  Procházková Kateřina  |  5

Bankrot pro každého. Vstup do insolvence má být jednodušší, plánuje justice

Bankrot pro každého. Vstup do insolvence má být jednodušší, plánuje justice

Jedním z hlavních cílů má být, po vzoru zahraničních úprav, zpřístupnění oddlužení širšímu okruhu dlužníků.

Včera  |  Novák Daniel

9 poplatků, které chytří lidé zkrátka neplatí

9 poplatků, které chytří lidé zkrátka neplatí

Jestliže chcete skutečně ušetřit, udělejte si inventuru v poplatcích.

Včera  |  web Investiční  |  9

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Fórum: Důchodové pojištění vs. investiční životní pojištění

Včera  |  Fórum FinExpert.cz
Přehled: Nakupování, placení a smlouvání na dovolené

Přehled: Nakupování, placení a smlouvání na dovolené

Nejčastěji nakupujeme suvenýry. Kde se smlouvat vyplatí a kde ne?

Včera  |  Šatný Petr

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Bydlíme

Nákup bytu, aneb co vám makléř nikdy neřekne

„Zjišťovací iniciativa“ při koupi bytu musí být na vaší straně. více

EuroEUREUR27.150 Kč0.184 %
Americký dolarUSDUSD24.692 Kč0.814 %
Britská libraGBPGBP32.544 Kč-3.3 %
Japonský jenJPYJPY24.285 Kč1.503 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.611 Kč0.194 %
více...
PX789.840-3.63 %
CETV52.550-2.87 %
ČEZ398.100-2.95 %
Erste Bank512.300-5.83 %
Fortuna86.0001.78 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více