FinExpert.e15.cz

Nejčastěji reklamovaná dovolená? Tříhvězdičkový hotel v Tunisku

Díky přijetí nového občanského zákoníku je v letošním roce očekáván výrazný nárůst reklamací zájezdů cestovních kanceláří.

K nejproblémovějším destinacím v loňském roce patřilo Tunisko, Turecko, Egypt, Řecko a Bulharsko. Nejčastěji byly reklamovány zájezdy s ubytováním ve tříhvězdičkových a čtyřhvězdičkových hotelech v hodnotě 30 tisíc korun pro dvě osoby. Vyplývá to z databáze společnosti Vašenároky.cz.

Nejčastěji si čeští turisté stěžují na ubytování. Závady jako špína na pokoji, plíseň v koupelně, proleželé a špinavé matrace, hluk, zápach nebo hmyz nejsou u reklamovaných zájezdů žádnou výjimkou. Problematická bývá také strava, která je často jednotvárná, v některých případech dokonce zdravotně závadná.

Za reklamace zájezdů ale nemohou jen majitelé ubytovacích zařízení, ale i cestovní kanceláře. Často totiž ve svých katalozích nebo na webových stránkách uvádějí mylné informace. Slibují například vyšší úroveň hotelu nebo menší vzdálenost od moře.

Podle nového občanského zákoníku mají klienti nárok na to, aby jim byly poskytnuty přesně takové služby, jak jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu a nabídce v katalogu či na internetových stránkách pořadatele zájezdu. V opačném případě mají právo zájezd reklamovat a žádat slevu, která se obvykle pohybuje od 5 do 50 % z ceny zájezdu v závislosti na závažnosti nedostatků.

Kromě finanční kompenzace plynoucí z reklamace zájezdu lze navíc nově žádat také odškodnění za újmu za narušení dovolené, někdy nazývanou jako náhradu za zkaženou dovolenou nebo ztrátu radosti z dovolené. V českém právu se jedná o zcela nový institut, který má poškozeným nahradit nemajetkovou újmu, která je spojená zejména s pocitem zklamání a stresem vyvolaným danými komplikacemi. Díky tomu lze za zkaženou dovolenou ve vyhrocených případech získat dokonce vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu.

Co všechno lze reklamovat

  • Jiný než slíbený hotel
  • Jiné umístění hotelu
  • Jiný druh nebo úroveň ubytování
  • Pokoj bez výhledu na moře, pokud byl přislíben
  • Pokoj bez balkonu nebo klimatizace, pokud byly přislíbeny
  • Nefunkční toaletu a další vybavení
  • Nedostatečný úklid
  • Plíseň či hmyz na pokoji
  • Hluk během dne i noci
  • Zápach
  • Jednotvárná, zkažená nebo žádná strava
  • Špinavá pláž nebo bazén
  • Chybějící lehátka a slunečníky, pokud byly přislíbeny
  • Chybějící hlídání dětí, pokud bylo přislíbeno

5 kroků, jak správně postupovat při reklamaci zájezdu

1. Vady zájezdu řešte přímo na místě s delegátem. Máte nárok na to, aby vám byly poskytnuty takové služby, jaké jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu a nabídce v katalogu či na internetových stránkách pořadatele zájezdu.

2. Pokud pořadatel, kterým je většinou cestovní kancelář nebo agentura, neodstraní vady zájezdu, můžete nápravu zjednat sami a následně žádat náhradu účelně vynaložených nákladů po pořadateli. Konkrétně to znamená, že se můžete přestěhovat do jiného hotelu odpovídající úrovně, sami si zajistit stravování, cestování, chybějící či nedostatečné vybavení pokoje (např. klimatizaci) a následně požadovat kompenzaci nákladů, které jste v této souvislosti museli vynaložit.

3. Jestliže během zájezdu nedojde k nápravě k vaší spokojenosti, pořiďte si důkazy, s nimiž budete po návratu z dovolené zájezd reklamovat. Doporučujeme provést zejména následující:

  • Sepište s delegátem protokol o vadách zájezdu a nechte si jej od něj podepsat.
  • Vyfoťte si nedostatky, které se během zájezdu vyskytly (např. špinavé stoly v jídelně, plíseň na pokoji, nedostatky hotelu apod.). Můžete také pořídit videozáznam.
  • Promluvte si s ostatními hotelovými hosty. Jsou taktéž nespokojení? Vyměňte si na sebe kontakt, budete mít svědky a lépe tak prokážete svůj nárok na kompenzaci.

4. Po návratu z dovolené zájezd písemně reklamujte u jeho pořadatele. K reklamaci přiložte podklady prokazující váš nárok, zejména kopii protokolu o vadách zájezdu, fotografie nebo výpovědi svědků. V souvislosti s účinností nového občanského zákoníku je nutné uplatnit reklamaci do 1 měsíce od skončení zájezdu. Pozor, zde došlo ke zkrácení původní tříměsíční lhůty! Pořadatel zájezdu musí ze zákona vyřídit vaši reklamaci do 30 dnů a o jejím výsledku vás informovat.

5. Můžete rovněž nárokovat újmu za narušení dovolené, někdy také nazývanou jako náhradu za zkaženou dovolenou. Díky tomu můžete za zkaženou dovolenou ve vyhrocených případech získat i vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu.

Další článek


 

 


Další články

Berňák jde s dobou, údaje o placení daně pošle e-mailem (když vyplníte žádost)

Berňák jde s dobou, údaje o placení daně pošle e-mailem (když vyplníte žádost)

Před 1 hodinou  |  Pospíšil Aleš
Ministerstvo financí ohlásilo „Účtenkovku“. V EET loterii bude 65 mil. Kč ročně

Ministerstvo financí ohlásilo „Účtenkovku“. V EET loterii bude 65 mil. Kč ročně

Před 4 hodinami  |  Pospíšil Aleš
Hrubá vs. čistá mzda: Jak velké jsou rozdíly a proč?

Hrubá vs. čistá mzda: Jak velké jsou rozdíly a proč?

Hrubá mzda je základním údajem pro výpočet té čisté.

Před 12 hodinami  |  Gola Petr  |  1

Fórum: Kam "nacpat" peníze?

Fórum: Kam "nacpat" peníze?

Včera  |  Fórum FinExpert.cz
Státní rozpočet má přebytek 55 mld. Kč, zaplatili jsme si ho třikrát

Státní rozpočet má přebytek 55 mld. Kč, zaplatili jsme si ho třikrát

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  4

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Průměrná mzda | Srovnání | Rodinný rozpočet | Nakupujeme

Češi maličko zbohatli, Západ ale zůstává v nedohlednu

Kupní síla obyvatel ČR dosahuje necelých 60 % průměru Evropy. více