FinExpert.e15.cz

Nejčastěji reklamovaná dovolená? Tříhvězdičkový hotel v Tunisku

Díky přijetí nového občanského zákoníku je v letošním roce očekáván výrazný nárůst reklamací zájezdů cestovních kanceláří.

K nejproblémovějším destinacím v loňském roce patřilo Tunisko, Turecko, Egypt, Řecko a Bulharsko. Nejčastěji byly reklamovány zájezdy s ubytováním ve tříhvězdičkových a čtyřhvězdičkových hotelech v hodnotě 30 tisíc korun pro dvě osoby. Vyplývá to z databáze společnosti Vašenároky.cz.

Nejčastěji si čeští turisté stěžují na ubytování. Závady jako špína na pokoji, plíseň v koupelně, proleželé a špinavé matrace, hluk, zápach nebo hmyz nejsou u reklamovaných zájezdů žádnou výjimkou. Problematická bývá také strava, která je často jednotvárná, v některých případech dokonce zdravotně závadná.

Za reklamace zájezdů ale nemohou jen majitelé ubytovacích zařízení, ale i cestovní kanceláře. Často totiž ve svých katalozích nebo na webových stránkách uvádějí mylné informace. Slibují například vyšší úroveň hotelu nebo menší vzdálenost od moře.

Podle nového občanského zákoníku mají klienti nárok na to, aby jim byly poskytnuty přesně takové služby, jak jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu a nabídce v katalogu či na internetových stránkách pořadatele zájezdu. V opačném případě mají právo zájezd reklamovat a žádat slevu, která se obvykle pohybuje od 5 do 50 % z ceny zájezdu v závislosti na závažnosti nedostatků.

Kromě finanční kompenzace plynoucí z reklamace zájezdu lze navíc nově žádat také odškodnění za újmu za narušení dovolené, někdy nazývanou jako náhradu za zkaženou dovolenou nebo ztrátu radosti z dovolené. V českém právu se jedná o zcela nový institut, který má poškozeným nahradit nemajetkovou újmu, která je spojená zejména s pocitem zklamání a stresem vyvolaným danými komplikacemi. Díky tomu lze za zkaženou dovolenou ve vyhrocených případech získat dokonce vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu.

Co všechno lze reklamovat

  • Jiný než slíbený hotel
  • Jiné umístění hotelu
  • Jiný druh nebo úroveň ubytování
  • Pokoj bez výhledu na moře, pokud byl přislíben
  • Pokoj bez balkonu nebo klimatizace, pokud byly přislíbeny
  • Nefunkční toaletu a další vybavení
  • Nedostatečný úklid
  • Plíseň či hmyz na pokoji
  • Hluk během dne i noci
  • Zápach
  • Jednotvárná, zkažená nebo žádná strava
  • Špinavá pláž nebo bazén
  • Chybějící lehátka a slunečníky, pokud byly přislíbeny
  • Chybějící hlídání dětí, pokud bylo přislíbeno

5 kroků, jak správně postupovat při reklamaci zájezdu

1. Vady zájezdu řešte přímo na místě s delegátem. Máte nárok na to, aby vám byly poskytnuty takové služby, jaké jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu a nabídce v katalogu či na internetových stránkách pořadatele zájezdu.

2. Pokud pořadatel, kterým je většinou cestovní kancelář nebo agentura, neodstraní vady zájezdu, můžete nápravu zjednat sami a následně žádat náhradu účelně vynaložených nákladů po pořadateli. Konkrétně to znamená, že se můžete přestěhovat do jiného hotelu odpovídající úrovně, sami si zajistit stravování, cestování, chybějící či nedostatečné vybavení pokoje (např. klimatizaci) a následně požadovat kompenzaci nákladů, které jste v této souvislosti museli vynaložit.

3. Jestliže během zájezdu nedojde k nápravě k vaší spokojenosti, pořiďte si důkazy, s nimiž budete po návratu z dovolené zájezd reklamovat. Doporučujeme provést zejména následující:

  • Sepište s delegátem protokol o vadách zájezdu a nechte si jej od něj podepsat.
  • Vyfoťte si nedostatky, které se během zájezdu vyskytly (např. špinavé stoly v jídelně, plíseň na pokoji, nedostatky hotelu apod.). Můžete také pořídit videozáznam.
  • Promluvte si s ostatními hotelovými hosty. Jsou taktéž nespokojení? Vyměňte si na sebe kontakt, budete mít svědky a lépe tak prokážete svůj nárok na kompenzaci.

4. Po návratu z dovolené zájezd písemně reklamujte u jeho pořadatele. K reklamaci přiložte podklady prokazující váš nárok, zejména kopii protokolu o vadách zájezdu, fotografie nebo výpovědi svědků. V souvislosti s účinností nového občanského zákoníku je nutné uplatnit reklamaci do 1 měsíce od skončení zájezdu. Pozor, zde došlo ke zkrácení původní tříměsíční lhůty! Pořadatel zájezdu musí ze zákona vyřídit vaši reklamaci do 30 dnů a o jejím výsledku vás informovat.

5. Můžete rovněž nárokovat újmu za narušení dovolené, někdy také nazývanou jako náhradu za zkaženou dovolenou. Díky tomu můžete za zkaženou dovolenou ve vyhrocených případech získat i vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu.

Další článek


 

 


Další články

Smažte smartphone, citlivá data vás mohou přijít draho

Smažte smartphone, citlivá data vás mohou přijít draho

Před 5 hodinami  |  Pospíšil Aleš
Pět nejčastějších mýtů o podnikatelích

Pět nejčastějších mýtů o podnikatelích

Podnikání bývá opředeno spoustou mýtů a polopravd.

Před 13 hodinami  |  Štarková Petra

V počtu odpracovaných hodin se řadíme na páté místo v EU

V počtu odpracovaných hodin se řadíme na páté místo v EU

Včera  |  Rybová Romana
Lidé utíkají z velkých měst. Stěhují se do okolních okresů

Lidé utíkají z velkých měst. Stěhují se do okolních okresů

Včera  |  Ondráčková Kamila
Dobrá nálada českou ekonomiku neopouští

Dobrá nálada českou ekonomiku neopouští

Včera  |  Dufek Petr

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

EuroEUREUR27.025 Kč-0.037 %
Americký dolarUSDUSD24.192 Kč0.355 %
Britská libraGBPGBP35.323 Kč1.164 %
Japonský jenJPYJPY22.045 Kč0.041 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.607 Kč-0.083 %
více...
PX887.0901.24 %
CETV56.900-0.44 %
ČEZ431.4000.79 %
Erste Bank652.0002.32 %
Fortuna85.5000.59 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více