FinExpert.e15.cz

Názor: ČSA zvoní hrana

Zatímco většinu tradičních aerolinek srazilo do kolen 11. září, epidemie SARS, prudký růst cen ropy a fenomenální rozmach nízkonákladových aerolinií, ČSA měly ještě jeden problém navíc – jejich prezidentem se stal trafikant Jaroslav Tvrdík.

Když na podzim roku 2003 přicházel Jaroslav Tvrdík do ČSA, zvedaly se proti němu silně kritické hlasy nejen ze strany odborů působících v ČSA, ale i ze strany odborníků pohybujících se v oblasti letecké dopravy. Ze strany odborů se taková reakce očekávala, neboť právě ony jsou Achillovou patou ČSA. Odborníci však varovali před tím, že každá letecká společnost má přibližně dvouletou setrvačnost, přičemž po tuto dobu se ještě nemusejí nutně projevit negativní důsledky špatného vedení. A pak už může být pozdě. Letos v zimě bývalý ministr obrany v rychlosti vyklízel svou kancelář a stěhoval se do Lidového domu na místo šéfa volební kampaně. Jako správný politik ale nepřipustil svůj neúspěch. Faktem ovšem zůstává, že za jeho éry se ČSA dostaly do největší krize za celou dobu své existence.

Modernizace naopak

Jeho manažerská rozhodnutí se dají nazvat všelijak, jen ne koncepčními. Každá řádně fungující aerolinka začíná při modernizaci flotily od dálkových letounů, poté pokračuje se střednětraťovými stroji a nakonec pořídí nová letadla na krátké vzdálenosti. U ČSA tomu bylo přesně naopak, flotila malých letadel prošla modernizací a management pod Tvrdíkovým vedením rozhodl o obnově střednětraťové flotily Airbusy rodiny A320. A to navzdory tomu, že střednětraťové Boeingy 737 budou stačit ještě 10 let. Zato dálková flotila zůstala kupodivu změn ušetřena. První 2 Airbusy A310-300, s kterými se létá do Severní Ameriky, byly objednány ještě za minulého režimu a nepřetržitá 15 let trvající služba se na nich projevuje. Nemine měsíc, aby aspoň jeden stroj nevzlétl nebo se nevrátil z důvodu poruchy. O tom, že interiér je už řádně „unavený“, se nemá cenu ani zmiňovat. V neposlední řadě tyto stroje doletí sotva na americké východní pobřeží a dál už ne. A i proto jsou dálkové linky ztrátové.

V současné době je nebe nad Evropou přeplněno stroji low-cost aerolinek, které dopravují cestující sice s menším komfortem, ale za to za poloviční cenu. Tvrdíkovo vedení se snažilo této konkurenci čelit zaváděním nových linek, ovšem často po zavedení nové destinace následovalo uzavření dvou jiných linek. A s tím spojené náklady padly na obětní stůl expanze.

Zpátky na východ

Z úst mnoha zaměstnaců ČSA zní unisono: směr východ! Lidé s praxí v ČSA vědí, že mohou přežít jen tehdy, když se zaměří na východní Evropu a Asii. Evropa je pro klasické aerolinie mrtvá, a na spojích do Ameriky se jen stěží dá konkurovat zavedeným americkým i evropským společnostem se skutečně dálkovými letadly. Zatímco letenky z Prahy do západní Evropy se prodávají za 3 000 Kč, do Ruska za 10 a více tisíc. A spoje jsou přesto relativně vytížené. Mnoho pasažérů však nemíří do Prahy, ale přesedá na letadla směřující do USA a Kanady. ČSA nahlas mluví o plánu rozpustit dálkovou flotilu. Tento krok by však znamenal fakticky konec společnosti. V pátek byl do aliance Skyteam, v níž jsou i ČSA, přijat ruský národní dopravce Aeroflot. Tím ztratily ČSA pozici jedničky Skyteamu pro lety do bývalého Sovětského svazu. Teď už zbývá jen Asie.

ČSA umírá, ale má ještě šanci

O tom, že takové linky mají perspektivu se můžeme přesvědčit ve Finsku. Finnairu se nebývale daří na spojích do Asie. Proč by tomu v případě ČSA mělo být jinak? Navíc, Praha na rozdíl od Helsinek leží v srdci Evropy, a většinu transitních cestujících by čekal už jen ani ne dvouhodinový let do jejich cílové destinace. Loni utrpěly ČSA rekordní ztrátu. V tom samém roce se Lufthanse podařilo zvýšit zisk o 50%. Trapné řeči o drahé ropě a konkurenci low-costů zde nezaberou. Problém byl jinde – ve špatném vedení. Tvrdík je pryč, Tvrdíkovi lidé začínají odcházet, přišel Radomír Lašák. Má před sebou těžký úkol – postavit na nohy umírajícího národního dopravce. Evropa jej nezachrání, musí se zaměřit na mezikontinentální lety a pustit se do riskantního nájmu drahých dálkových letadel. Jeho manažerská pověst sice nevěstí nic dobrého, ale má novou šanci. Pokud však nový prezident ČSA odvahu obnovit dálkovou flotilu nenajde, pak se Jaroslav Tvrdík do dějin nezapíše jako jeden z ministrů obrany, ale jako ten, kdo zničil ČSA.

Další článek


 

Související články


celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:Asi je potreba podat trestni oznameni
yyy
15. 6. 2006, 17:56
Tvrdík měl natrénováno...
radek
25. 5. 2006, 19:15
Re:ČSA
MiCi
21. 5. 2006, 22:36
Asi je potreba podat trestni oznameni
xxx
24. 4. 2006, 16:03
ČSA
Richi
18. 4. 2006, 16:50

Další články

EET: 40 tisíc podnikatelů poslalo za osm dní 22 mil. účtenek. „Bonzů“ bylo 851

EET: 40 tisíc podnikatelů poslalo za osm dní 22 mil. účtenek. „Bonzů“ bylo 851

Před 1 hodinou  |  Pospíšil Aleš
Uplatnění školkovného v praktických příkladech

Uplatnění školkovného v praktických příkladech

Za rok 2016 je možné uplatnit daňovou slevu až 9 900 Kč na každé dítě.

Včera  |  Gola Petr  |  2

ČNB udělila první P2P platformě licenci platební instituce

ČNB udělila první P2P platformě licenci platební instituce

9.  12.  2016  |  Ondráčková Kamila
Berňák jde s dobou, údaje o placení daně pošle e-mailem (když vyplníte žádost)

Berňák jde s dobou, údaje o placení daně pošle e-mailem (když vyplníte žádost)

9.  12.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  1
Ministerstvo financí ohlásilo „Účtenkovku“. V EET loterii bude 65 mil. Kč ročně

Ministerstvo financí ohlásilo „Účtenkovku“. V EET loterii bude 65 mil. Kč ročně

9.  12.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Průměrná mzda | Srovnání | Rodinný rozpočet | Nakupujeme

Češi maličko zbohatli, Západ ale zůstává v nedohlednu

Kupní síla obyvatel ČR dosahuje necelých 60 % průměru Evropy. více