FinExpert.e15.cz

Možnosti pozitivních registrů

"Díky registru se také urychlil celý proces posuzování žádostí o úvěry. Dobří klienti tak již „nedoplácí“ na nedisciplinované", říká Petr Kučera z Czech Credit Bureau.

V Česku působí čtyři úvěrové registry (viz podrobněji článek Úvěrové registry v Česku). Běžného občana se přitom bezprostředně týkají tři z nich:

  • Bankovní registr klientských informací,
  • Nebankovní registr klientských informací
  • Solus.

První dva jsou pozitivní registry, tj. uchovávají o klientech informace negativní i pozitivní. Solus je registr ryze negativní.

Stručné srovnání

Jednotlivé registry lze porovnávat podle vícera kritérií. Největší vypovídající hodnotu má srovnání

  • podle počtu uspokojených dotazů do registru (tv. hit-rate).

Dále lze registry srovnávat např. podle:

  • počtu evidovaných dlužníků a jejich smluv,
  • počet členů registru apod.

Hit-rate u členů registru Solus činil ke konci roku 2007 15,5 procent. U Bankovního registru to bylo 82,8 procent u Nebankovního registru 64,4 procenta. Společnosti, které využívají Solus tak dostaly odpověď na zhruba každý sedmý dotaz, zatímco třeba společnosti využívající Bankovní registr dostaly odpověď na zhruba 8 dotazů z deseti.

V registru Solus byly ke konci loňského roku evidovány informace o 582 tisících spotřebitelů a 907 tisících záznamů. V Bankovním registru byly ve stejném období evidovány informace o 4,7 milionech lidí a 11,7 milionech záznamů. V Nebankovním registru byly ke konci loňského roku evidovány informace o 1,1 milionech lidí a 1,6 milionech záznamů.

Registr Solus v současné době využívá 26 společností, služeb Bankovního a Nebankovního registru nyní využívá 41 členů.

Rozhovor s výkonným ředitelem Czech Credit Bureau, Petrem Kučerou

 

Petr Kučera.JPGNa otázky týkající se Bankovního a Nebankovního registru klientských informací jsme se zeptali Petra Kučery, výkonného ředitele a místopředsedu představenstva, CCB – Czech Credit Bureau, a.s., tzn. společnosti, která registry provozuje.

Jiří Zatloukal, FinExpert.cz: Kolik stojí dotaz do registru občana, kolik instituci?

Petr Kučera: Občané mohou výpis z registru získat za manipulační poplatky, které jsou pro oba registry shodné. Cena závisí na způsobu získání a také na rychlosti, s níž odpověď potřebujete. Varianta Expres (osobně na počkání nebo odeslání výpisu poštou do 24 hodin) stojí 200 korun, variant Standard (do 30 dnů) pak 100 korun. V případě odeslání výpisu poštou, bude cena tohoto výpisu navýšena o poplatky poštovného dle platného sazebníku České pošty.

Členové registrů platí za jeden dotaz částku v řádu desetikorun.

Které služby s přidanou hodnotou registr začne nabízet (tzn. vývoj do budoucnosti)?

Plánujeme vstup dalších segmentů, jako jsou například faktoringové společnosti, případně telekomunikační společnosti. Chtěli bychom, aby neregulovaný nebankovní registr rostl i tímto směrem.

Chceme také rozšířit bankovní registr o reportování informací o právnických osobách. Nyní jsou v bankovním registru na rozdíl od nebankovního jen fyzické osoby - nepodnikatelé a podnikatelé.

Již více než rok běží v testovacím provozu nadstavbová služba Fraud Analyser, což je jakási obdoba registru, která ale nehodnotí bonitu klienta, ale jeho důvěryhodnost a jeho identifikační znaky - tedy zda se osoba žádající o úvěrový produkt nevydává za někoho jiného, aby se zamezilo zneužívání zcizených identit.

Které konkrétně informace o klientovi pozitivní registry členům nabízejí (příp. jak dlouho je evidována, kolik informací instituce poskytuje, kolik dostává)?

Ke každé osobě jsou v registru kromě jména, rodného čísla a adresy uvedeny také základní informace o její platební morálce. Je tam například počet úvěrových smluv, které daná osoba má, výše jednotlivých úvěrů a výše pravidelných splátek nebo historie splácení těchto závazků. Registr dále může obsahovat údaj o tom, zda daná osoba právě žádá o nějaký úvěrový produkt. V registru se tedy nachází jak dobří klienti, tak i ti špatní. Informace o historii jednotlivých úvěrových produktů jsou v registru uchovávány po dobu 4 let od ukončení úvěrového vztahu. Následně dochází k automatickému výmazu těchto záznamů z registru.

Na základě jakého modelu registry vznikaly (inspirace z ciziny např.?)

Registry jsou inspirovány příkladem ze zahraničí. Přestože v zemích střední a východní Evropy začaly vznikat teprve před několika lety, ve vyspělých zemích západní Evropy fungují již desítky let. Ve vyspělém světě je to naprosto standardní nástroj pro rozhodování o úvěrech, přičemž převahu mají pozitivní registry typu Bankovního a Nebankovního registru. Například z úvěrových registrů ve 175 zemích, které loni zkoumala Světová banka, tvořily celých 72 procent registry se současně pozitivními i negativními informacemi, zatímco registry s ryze negativními informacemi tvořily jen 28 procent.

Výhody pro klienty v praxi? Poskytují reálně banky na základě informací z registru lepší úvěrové podmínky pro klienty?

Výhodou pozitivních registrů je zejména to, že jste-li dobrý klient, který své závazky splácí řádně a včas, potom banka tuto skutečnost uvidí ve Vaší úvěrové zprávě a bude na Vás okamžitě pohlížet jako na solidního zákazníka. Pravděpodobně tak dostanete požadované finanční prostředky rychleji a bez problémů. Navíc je možné, že dostanete lepší podmínky, než by dostal klient neznámý.

Díky registru se také urychlil celý proces posuzování žádostí o úvěry. Bankám se snížila pracnost a náklady spojené se zajištěním úvěrů. Dobří klienti tak již „nedoplácí“ na nedisciplinované klienty, jejichž chování dříve snižovalo ochotu bank úvěry vůbec poskytovat. Ve vyspělých zemích, kde úvěrové registry fungují již řadu let, si lidé často budují úmyslně od mládí svou úvěrovou historii, aby měli přístup ke špičkovým bankovním produktům.

Co tvoří hlavní příjmy registrů?

Hlavní příjmy většiny registrů dosud tvoří příjmy z dotazů uživatelů registru, postupně však dochází k přesunu na poskytování služeb s přidanou hodnotou, kam patří různé služby související s řízením rizik.

Děkuji za rozhovor.


 

Statistiky Bankovního registru za 6 let
BRKI200320042005200620071.7.2008
Počet dotazů do registru (tis.)6748101680237525421772
Počet smluv v registru (mil.)3,25,47,99,811,712,5
Počet klientů v registru (mil.)2,13,23,94,34,74,8
Počet smluv na jednoho klienta1,521,692,032,282,492,59
Hit-rate (nalezení dlužníka)64,70%75,60%78,20%80,60%82,80%86,50%
Smlouvy sdílené s NRKI (tis.)---157027404028
Smlouvy sdílené s NRKI (%)---16,00%23,40%31,8

 

Členové Bankovního registru (20):

Česká spořitelna, a.s., Československá obchodní banka, a.s., GE Money Bank, a.s., UniCredit Bank Czech Republic, a.s., Komerční banka, a.s.,Raiffeisenbank a.s., Hypoteční banka, a.s., Citibank Europe plc, organizační složka, Českomoravská stavební spořitelna, a.s., Stavební spořitelna České spořitelny, a.s., Wüstenrot - stavební spořitelna, a.s., LBBW Bank CZ a.s., Wüstenrot hypoteční banka, a.s., Raiffeisen stavební spořitelna a.s., Modrá pyramida stavební spořitelna a.s., Volksbank CZ, a.s., Oberbank AG pobočka Česká republika, Waldviertler Sparkasse von 1842 AG, BRE Bank S.A. a HSBC Bank plc – pobočka Praha.

Segmenty v Bankovním registru:

  • Banky
  • Hypoteční banky
  • Stavební spořitelny

 

Statistiky Nebankovního registru za 4 roky
NRKI2005200620071.7.2008
Počet dotazů do registru (tis.)64414412266
Počet smluv v registru (tis.)429104916482010
Počet klientů v registru (tis.)33776710831250
Počet smluv na jednoho klienta1,271,371,521,61
Hit-rate (nalezení dlužníka)12,10%44,00%64,40%68,50%
Smlouvy sdílené s BRKI (tis.)-430,1958,91260
Smlouvy sdílené s BRKI (%)-41,00%58,20%62,70%

 

Členové Nebankovního registru (21):

ČSOB Leasing, GE Money Auto, GE Money Multiservis, UniCredit Leasing CZ, Santander Consumer Finance, ŠkoFIN, s Autoleasing, Leasing České spořitelny, Renault Leasing CZ, D.S. Leasing, Credium, Toyota Financial Services Czech, PSA Finance Česká republika, s Autoúvěr, S MORAVA Leasing, UNILEASING, D. S. Leasing Full service, Agro leasing J. Hradec, GMAC, Impuls Leasing Austria a Diners Club Czech.

Segmenty v Nebankovním registru:

  • Leasingové společnosti
  • Splátkové společnosti
  • Poskytovatelé kreditních karet

 

Další článek


 

Související články

celkem 2 komentáře

Poslední komentáře

Nepravdivá odpověď pána v obleku
Honza ale ne hloupý
9. 12. 2008, 14:11
BRKI a mob.operatori?
peppe
2. 12. 2008, 22:43

Další články

ČSSZ: Sociální pojištění v kostce pro studenty a absolventy

ČSSZ: Sociální pojištění v kostce pro studenty a absolventy

Před 4 hodinami  |  Ondráčková Kamila
Británie odchází. Co to může znamenat?

Británie odchází. Co to může znamenat?

Jaké budou ekonomické dopady pro zbývající země?

Včera  |  Rybová Romana

ČSOB představuje mobilní platby bez operátorů

ČSOB představuje mobilní platby bez operátorů

Placení funguje na bázi NFC, stačí mobil s Androidem.

24.  6.  2016  |  Pospíšil Aleš  |  4

Nákup bytu, aneb co vám makléř nikdy neřekne

Nákup bytu, aneb co vám makléř nikdy neřekne

„Zjišťovací iniciativa“ při koupi bytu musí být na vaší straně.

24.  6.  2016  |  Procházková Kateřina  |  5

Česká spořitelna začala akceptovat karty UnionPay

Česká spořitelna začala akceptovat karty UnionPay

23.  6.  2016  |  Rybová Romana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Bydlíme

Nákup bytu, aneb co vám makléř nikdy neřekne

„Zjišťovací iniciativa“ při koupi bytu musí být na vaší straně. více

EuroEUREUR27.100 Kč0.148 %
Americký dolarUSDUSD24.491 Kč2.981 %
Britská libraGBPGBP33.618 Kč-5.107 %
Japonský jenJPYJPY23.920 Kč6.016 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.604 Kč0.139 %
více...
PX812.790-4.97 %
CETV54.100-1.64 %
ČEZ410.200-3.48 %
Erste Bank544.000-10.70 %
Fortuna84.500-2.20 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více

Napište nám

Napište nám | Redakce | Inzerce