FinExpert.e15.cz

Mimosoudní řešení sporů se zpřístupňuje také on-line formou

Praha, 16. února 2016

V posledních dnech proběhlo v médiích několik informací o tom, že v ČR byl otevřen systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Sdružení českých spotřebitelů (SČS) k tomu vydalo svoji tiskovou informaci již na počátku ledna.

Spotřebitel má právo – dle novelizovaného zákona o ochraně spotřebitele – na mimosoudní řešení sporu z kupní smlouvy na výrobek či službu. Účast v systému, účinného od 1. února 2016 je pro stranu prodejce či poskytovatele služby povinná – což nezbytně neznamená, že závazná z hlediska závěrů procesu. Také SČS chce přispět k tomu, aby spotřebitelé byli na nový nástroj a jeho využívání připraveni. K tomu slouží publikace, kterou v předstihu, v závěru minulého roku SČS připravilo a vydalo (na stejném odkazu výše).

K dnešnímu dni otevřela Evropská komise novou elektronickou platformu pro spotřebitele a obchodníky, která umožnuje řešit spory on-line – http://ec.europa.eu/odr.

Jedná se o spory týkající se nákupů na internetu, zatímco národní systém, zmíněný výše, je všeobecný.

Nejdříve citace komisařky pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věry Jourové: „Většina spotřebitelů, kteří při nákupech on-line narazí na problémy stížnost nepodá, protože si myslí, že celá procedura je příliš zdlouhavá a nevede k žádnému řešení. Platforma pro řešení sporů on-line je inovativní nástroj, který spotřebitelům a obchodníkům šetří peníze. Pomůže zvýšit důvěru spotřebitelů při nákupech on-line a podpoří podniky, které prodávají do zahraničí, čímž přispěje k rozvoji evropského jednotného digitálního trhu.“ 

Platforma pro řešení sporů on-line představuje jednotné kontaktní místo, které spotřebitelům a obchodníkům z EU umožňuje urovnávat spory v případě domácích i přeshraničních nákupů on-line. Děje se tak prostřednictvím přesměrování sporů k vnitrostátním subjektům alternativního řešení sporů, které jsou na platformu napojeny a byly vybrány členskými státy na základě kvalitativních kritérií a následně oznámeny Komisi.

„A v tom je prvotní problém“, sděluje Libor Dupal, ředitel SČS a pokračuje: „Proklamace představitelů Evropské komise předpokládají funkčnost modelu. Česká republika má alespoň najmenované vnitrostátní subjekty alternativního řešení sporů; Českou obchodní inspekci, Finančního arbitra a Český telekomunikační úřad. Naopak Chorvatsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko – tedy deset členských států (!) pro platformu pro řešení sporů on-line své vnitrostátní subjekty alternativního řešení sporů nenahlásily. Samo nastartování systému je tedy poněkud nešťastné a můžeme jen doufat, že uvedené členské státy systém o své subjekty brzy doplní.“

I v ČR ale nemusí být situace pro spotřebitele jednoduchá. ČOI zatím zdaleka není na plné zapojení do systému připravená. Každý z uvedených českých subjektů má odlišný princip vedení procesu (ČOI funguje jako mediátor bez závazných rozhodnutí, zatímco FA a ČTÚ pracují ve správním řízení, což může mít výhody, ale zejména pro zahraniční spotřebitele může být nesrozumitelné a složité (potvrzení stížnosti s podpisem písemně (!) či elektronickými podpisy ad.).

Evropská komise uvádí, že platforma je snadno ovladatelná a přístupná ze všech typů zařízení. Spotřebitelé mohou vyplnit formulář stížnosti dostupný na platformě ve třech jednoduchých krocích.

Problém bude ale zřejmě jazykový, domnívá se SČS. Platforma má ambici komunikovat s uživatelem v jakémkoliv ze zvolených jazyků EU. Již při prvotním prokliknutí do některých z informačních sekcí systém „přeskočí“ do angličtiny. „SČS bude nyní prověřovat, jak platforma funguje při vlastním procesu vyřízení stížnosti spotřebitele. Měl jsem možnost se účastnit zkoušek v průběhu zavádění systému a byl to docela smutný příběh. Za spotřebitele musíme jen doufat, že se jednalo o bolesti, které již odezněly, či brzy odezní. Spotřebitele vyzýváme, aby nás kontaktovali se svými zkušenostmi s platformou. Nabízíme pomoc a také zprostředkování využití platformy pro alternativní řešení sporů on-line,“ uzavírá L. Dupal.

Další článek



Další články

Kodex bankovní mobility míří do zákona, převod účtu se navíc zkrátí

Kodex bankovní mobility míří do zákona, převod účtu se navíc zkrátí

Před 3 hodinami  |  Pospíšil Aleš
21 důvodů, proč právě teď splachujete peníze do záchodu

21 důvodů, proč právě teď splachujete peníze do záchodu

Stačí jen mírně upravit spotřebitelské návyky.

Před 13 hodinami  |  web Investiční  |  7

Novopečení otcové budou mít od příštího roku nárok na týden placeného volna

Novopečení otcové budou mít od příštího roku nárok na týden placeného volna

Sněmovna schválila týdenní dovolenou pro otce, kterým se narodilo dítě. Tato novela by měla začít platit příští rok od ledna nebo února.

Včera  | 

Daňová sleva na EET v praktických příkladech

Daňová sleva na EET v praktických příkladech

Na slevu na EET mají nárok pouze fyzické osoby, právnické osoby nikoliv.

Včera  |  Gola Petr  |  5

Akční nabídky a asistent na telefonu. Znáte výhody firemních karet Visa?

Akční nabídky a asistent na telefonu. Znáte výhody firemních karet Visa?

(Inzerce) Placení bankovní kartou je už v Česku běžným standardem. Povědomí o firemních kartách a jejich výhodách ale stále není moc rozšířené.

Včera  |  Inzerce

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Trh práce | Zákoník práce | Hledání práce | Zákony | Vyděláváme | Práce

Práce přesčas: Víte, na co máte nárok a na co si dát pozor?

Počet přesčasových hodin je jasně daný zákonnou úpravou. více