FinExpert.e15.cz

Máte e-shop? Dejte o sobě vědět

K úspěšnému online byznysu nestačí jen registrace domény a vytvoření obsahu. Jak na správnou reklamu?

V minulém článku jste se dozvěděli o možnostech reklamy internetu. Dnes si představíme další možnosti zvýšení povědomí o vaší webové stránce. Seznamte se s budováním zpětných odkazů i jinými SEO aktivitami, propagací na sociálních sítích a dalšími marketingovými triky.

Pomineme-li bannerovou a PPC reklamu, o jejichž výhodách a nevýhodách pro internetový marketing jsme se bavili minule, existuje stále široké množství nástrojů, které jako provozovatel portálu či e-shopu můžete využít ve svůj prospěch. O jaké prostředky propagace se jedná?

Respektuje pravidla SEO a nakloňte si vyhledávače

Jakýmsi základem podnikatelského know-how na internetu by měla být základní znalost SEO (search engine optimalization) neboli optimalizace pro vyhledávače. Respektování principů, kterými se řídí vyhledávače, povede k častějšímu zobrazování vašeho webu na předních pozicích vyhledávačů.

Seznam i Google dnes zveřejňují na svých stránkách základní návody, jak optimalizovat web pro vyhledáče. Na druhou stranu, přesný princip zná vždy jenom několik málo lidí, kteří vyhledávače vytváří. Vyhledávače se vždy snaží zjistit, které stránky jsou „ty nejlepší“ pro konkrétní hledaný výraz. A nechtějí, aby je někdo „podvedl“ tím, že jim „podstrčí“ stránky, které se za „ty nejlepší“ jenom vydávají. Základy SEO jsou tak sice jednoduché, na druhou stranu, psycholog z vás také nebude po přečtění jedné knížky o základech lidského chování.

Agentury, které SEO nabízí, se pak snaží jednak co nejvíce poznat více jak 200 faktorů, podle kterých kupříkladu Google řadí své výsledky vyhledávání, ale hlavně vytvářet stránky, které budou na konkrétní hledané výrazy „ty nejlepší“. „Nestačí mít znalosti. Musíte mít i nápad a hlavně s tím strávit spoustu času,“ vysvětluje Robert Němec, ředitel agentury RobertNemec.com, který se SEO věnuje již devět let.

Vybudujte si adekvátní síť zpětných odkazů

Co tedy můžete pro svůj web udělat sami? Vyplatí se zainventovat určitý čas a peníze do takzvaného linkbuildingu, neboli budování zpětných odkazů. Jinými slovy snažit se o to, aby tématicky příbuzné weby, portály a elektronické obchody odkazovaly na ten váš. Zpětné odkazy ze spřízněných webů totiž zvyšují hodnotu webové stránky a posunují ji výše ve výpisu fulltextového vyhledávání.

Stranou nenechávejte ani registraci do katalogů, tedy specializovaných webů odkazujících na jiné webové stránky a portály. „Budování odkazů, tedy nejen registrace do katalogů, ale i vytváření odkazů z článků, diskuzí, blogů, mikrowebů a dalších stránek, představuje integrální součást SEO. Pozor bych si ale dal na různé placené výměny odkazů či patičky s odkazy, které naopak vyhledávače tvrdě postihují. Naopak takřka vždy se vyplatí zaplatit si registraci na Firmy.cz. I tuto registraci je však vhodné optimalizovat. Platit ostatním katalogům za zápis se naopak nevyplatí skoro nikdy,“ radí Robert Němec.

Z českých webových katalogů můžete kromě již zmiňovaných Firem.cz na Seznamu využít též Najisto.cz spadající pod Centrum.cz, případně katalog DMOZ, z kterého čerpá Google, pro podnikatele prodávající do zahraničí pak Yahoo.

Využijte sociální marketing, fenomén posledních let

Kromě dnes už tradičních forem internetového marketingu, které jsme si dosud představili, existuje další paleta nástrojů, které pomohou přilákat návštěvníky na váš web a rozšíří povědomí o značce či výrobcích, jež prodáváte. Kromě reklamy na sociálních sítích, které se budeme věnovat níže, to jsou PR články, různé prostředky komunikace se zákazníky, případně rozličné offline aktivity.

Viktor Janouch ve své knize Internetový marketing Prosaďte se na webu a sociálních sítích prozrazuje, že stejně důležitá jako samotný základ, tj. samotná webová stránka, je též jakási nástavba, kam řadí profily na různých blozích a sociálních sítích, formuláře, slevové akce, chaty. Za jakýsi doplněk považuje zkušený marketér též offline aktivity, jako například setkávání zákazníků s představiteli firmy, akce či semináře. „Vhodná je i účast na diskusních fórech, kooperace s Wikipedií nebo spolupráce s novináři,“ jmenuje další možnosti Němec.

Trefou do černého může být též vydávání pravidelných newsletterů, tiskových zpráv a další autorská činnost, která vás nemusí nutně přijít na velké peníze. „Prostředkem propagace může být též pořádání soutěží, tvorba různých affiliate programů či získávání sponzorů, kteří například sponzorují určitou část stránek s cílem vlastního výraznější zviditelnění,“ doplňuje výčet dodatečných propagačních aktivit majitel společnosti WebSeller s.r.o. a ředitel agentury stormedia Jaroslav Mikeš.

Získávat potenciální klienty můžete i na Facebooku

Jedním z nejnovějších přírůstků do souboru nástrojů internetového marketingu je bezesporu propagace na sociálních sítích typu Facebook. Tento fenomén poslední doby můžete využít ve svůj prospěch, je však potřeba základních znalostí propagace na sociálních sítích.

„Marketing na Facebooku se může vyplatit, ale získávání nových zákazníků přes Facebook je vcelku náročné. Někdy se vyplatí do něj investovat, často je ale efektivnější třeba sběr e-mailových adres a rozesílání newsletterů. Rozhodně je potřeba vždy zkoumat, co se vyplatí pro daný případ,“ upozorňuje Robert Němec. Zdarma můžete na Facebooku využít aplikací jako vytvoření stránky, zadávání událostí či možnosti online komunikace s klienty.

Online maloobchodníci to nemají lehké, říká odborník

Závěrem je potřeba dodat, že skutečný maloobchodník-laik to má dnes na internetu opravdu těžké. „Mám tu možnost nahlédnout „do kuchyně“ malých firem i nadnárodních korporací a vidím, že malí nemají strategii, nemají dobrý produkt, nemají dokonalé procesy – a nemají peníze na další rozvoj, včetně investic do marketingu. Navíc zákazníci přechází od malých e-shopů k velkým,“ shrnuje úskalí podnikání na webu Němec. Co tedy s tím?

„I malé firmy musí mít připravený dostatečný rozpočet. V marketingu totiž stoprocentně platí následující pravidlo. I když jste chytří, pokud investujete málo, jsou to všechno vyhozené peníze. Investujete-li středně, je získání zákazníka drahé. Teprve když investujete hodně, je získání jednoho zákazníka levné,“ zní závěrečná rada z úst Roberta Němce.

Další článek


 

Související články


celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Přesně tak. 2% jsou takové zaklínadlo při prvních od...
Milan
25. 7. 2016, 13:57
To je ale půůůůůůhlednéééééé.... :D
Milan
25. 7. 2016, 13:49
Řešim teďka svůj novej eshop, mám zatim jen mizivou ...
Luboš Slaný
29. 4. 2016, 11:08
Úplně zcestná čísla. Průměrná konverze v shopech nen...
Petr
19. 12. 2010, 11:10
Drahé je investovat do PPC systémů, které mají velmi...
PPC
17. 12. 2010, 16:07

Další články

EET budete proklínat, obzvlášť když se něco pokazí

EET budete proklínat, obzvlášť když se něco pokazí

Porucha pokladny či výpadek spojení... Poradíme, jak přežít.

Před 8 hodinami  |  Ondráčková Kamila

Účastníků v penzijních fondech ubývá

Účastníků v penzijních fondech ubývá

26.  8.  2016  |  Rybová Romana
Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

26.  8.  2016  |  Schwarzmann Marek  |  3
Příspěvek a doplatek na bydlení: Kdy máte nárok?

Příspěvek a doplatek na bydlení: Kdy máte nárok?

Rozhodující jsou příjmy a náklady za předchozí čtvrtletí.

26.  8.  2016  |  Rybová Romana  |  2

Už jste někdy koupili pračku nezávazně?

Už jste někdy koupili pračku nezávazně?

(Inzerce) Ať už chcete koupit pračku, televizi nebo žrádlo pro psa, internet je Váš mocný pomocník, protože Vám dává svobodu výběru.

26.  8.  2016  |  Inzerce

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Elektronická evidence tržeb (EET) | Daně | Aktuálně | Zákony | Vyděláváme | Legislativa

EET budete proklínat, obzvlášť když se něco pokazí

Porucha pokladny či výpadek spojení... Poradíme, jak přežít. více

EuroEUREUR27.020 Kč-0.037 %
Americký dolarUSDUSD23.928 Kč-0.042 %
Britská libraGBPGBP31.618 Kč0.098 %
Japonský jenJPYJPY23.839 Kč0.059 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.608 Kč0 %
více...
PX852.290-0.41 %
CETV58.6000.17 %
ČEZ416.500-0.12 %
Erste Bank687.300-1.09 %
Fortuna89.000-2.20 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více