FinExpert.e15.cz

Lidé jsou líní měnit dodavatele energií

Zájem o změnu dodavatele u českých domácností klesá.

Co nám brání ve změně energetické společnosti? A proč se necháme tak často zlákat na rádoby výhodnou nabídku podomního prodejce? Statistiky hovoří jasně. Nejúspěšnější byl z hlediska počtů změn dodavatelů elektřiny rok 2012, kdy si nového obchodníka s elektřinou našlo přes 382 300 domácností.

Poslední dva roky ale počet změn dodavatelů klesá, a to jak v případě elektřiny, tak i plynu. Zatímco loni v tuto dobu bylo evidováno již 201 180 změn dodavatele elektřiny, letos je jich o 9 500 méně. Podobnou klesající tendenci vykazují i počty změn obchodníků se zemním plynem. 

Tiskové zprávy

Jak zmenšit účty za elektřinu a vyhnout se energetické chudobě

O změně dodavatele v současné době uvažuje 14 procent odběratelů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu společnosti NMS, který si nechala zpracovat firma Europe Easy Energy. Průzkum také ukázal, že hlavní motivací ke zrušení smlouvy se stávající energetickou společností je pro většinu zákazníků navýšení ceny u stávajícího dodavatele. Počátkem letošního roku ovšem ceny elektřiny i plynu poklesly. Jinak řečeno, dodavatelé zlevňovali, a i proto měli lidé menší motivaci o změně uvažovat. Z průzkumu také vyplynulo, že změnu dodavatele odkládáme z nedostatku času, kvůli lenosti nebo nepřehlednosti informací. 

Kde hledáme zdroje informací o dodavatelích:

  • Oslovení prodejcem – 37 %
  • Internet obecně – 24 %
  • Internetové stránky srovnávající dodavatele – 19 %
  • Reference od přátel, rodiny – 18 %
  • Reklama v rádiu/TV – 5 %
  • Reklama v novinách – 2 %
  • Informační stánek – 1 %
  • Jiné – 8 %
  • Nevím – 3 %

Zdroj: průzkum NMS

Lepší cena – hlavní důvod přechodu

Nejčastějším důvodem pro přechod k jinému dodavateli je cena – například objevení levnější nabídky jiné společnosti. Od zajímavosti není, že pro 14 procent respondentů byl impulsem pro změnu dodavatele kontakt ze strany konkurenčního obchodníka. Ke změně energetické společnosti nás motivuje také nespokojenost se službami nebo jednáním stávajícího dodavatele. 

„Arogantní jednání po telefonu, problém se zaúčtováním zaplacených záloh, neustále obsazená zákaznická linka, na kterou nebylo možné se dovolat. To jsou jen některé věci, které mi na stávajícím dodavateli vadily. Když mě kontaktovala konkurenční společnost a předložila mi výhodnější nabídku, ani na moment jsem neváhala,“ popsala Ivana M. z Prahy. 

Ne vždy má ale zákazník prostor si nabídku v klidu prostudovat. České domácnosti stále obcházejí vlezlí podomní prodejci. „Zarážející byl pro nás fakt, že desetina dotázaných, která v minulosti změnila dodavatele, byla k podpisu donucena nátlakem prodejce. Další respondenti (2 procenta) uvedli, že byli podvedeni falešným obchodníkem. Je tak stále důležitější, aby si lidé dávali velmi dobrý pozor na to, co podepisují a jakou nabídku a od koho akceptují,“ komentoval výsledky průzkumu Zdeněk Mařík, energetický poradce Europe Easy Energy.

Šetříme | Aktuálně | Rodinný rozpočet | Platíme

Podomní prodejci energií a jejich nové fígle. Mějte se na pozoru!

Klasickým praktikám odzvonilo. Přicházejí se zcela novými triky. Jak se bránit?

„Ano, změnila jsem dodavatele elektřiny, ale stalo se tak pod nátlakem a lživými argumenty podomního prodejce. Tvrdil mi, že nepodepisuju žádnou změnu, ale jen nějaký formulář. Věřila jsme mu, protože se vydával za pracovníka Energetického regulačního úřadu,“ uvedla Květa S. z Plzně. 

Dáváme přednost velkým společnostem

Průzkum mimo jiné ukázal, že odběratelé dávají přednost velkým energetickým společnostem. Například 32 procent respondentů, kteří změnili dodavatele, opustilo ČEZ;  z toho 11 procent jich zamířilo k RWE. Na druhém místě se umístila společnost E.ON, ke které přešlo 15 procent dotázaných. Za nové dodavatele elektřiny si lidé nejčastěji vybírají RWE, na druhém místě se umístila společnost Bohemia Energy entity. V případě zemního plynu odešlo 47 procent zákazníků, kteří v minulosti měnili dodavatele, od RWE – z toho 19 procent si jich za nového dodavatele vybralo ČEZ. 

O velkých dodavatelích elektřiny a plynu by v případě změny energetické společnosti uvažoval významný počet respondentů. Například přechod k RWE by zvažovalo na 39 procent dotázaných, na druhém místě se umístil ČEZ, o němž by přemýšlelo 32 procent oslovených lidí. Nejméně hlasů dostala společnost Bohemia Energy entity, kterou by za svého dodavatele nechtělo 21 procent dotázaných. „Důvodem, který respondenti v případě této společnosti uváděli, je především nekorektní jednání a nedůvěryhodnost společnosti. Za nedůvěryhodného dodavatele se špatnými referencemi je označován také Centropol Energy, kam by nikdy nepřešlo 14 % respondentů,“ dodal Mařík. 

Další článek


 

celkem 23 komentářů

Nejnovější komentáře

Jo a bacha na jiné sponzorované srovnávače, třeba ww...
Radek
22. 9. 2014, 20:24
Je to docel jednoduché: <a rel="nofollow" href="...
Radek
22. 9. 2014, 20:18
Testuji systémy a už mne vyhodily z Parlametních lis...
Ing. Miloš KŘEMEN
21. 9. 2014, 20:07
Nejhorší je nevzdělanost....:-/
papa
21. 9. 2014, 19:45
a vy píšete jako zástupce toho dominantního dodavate...
papa
21. 9. 2014, 19:40

Další články

U ČMSS si můžete předpřipravit smlouvu on-line

U ČMSS si můžete předpřipravit smlouvu on-line

Včera  |  Rybová Romana  |  1
Jak zbytečně neprotopit majlant?

Jak zbytečně neprotopit majlant?

Každý rok nás tepelná pohoda stojí velkou část rodinného rozpočtu.

Včera  |  Ondráčková Kamila  |  1

Levné hypotéky motivují k nákupu nemovitostí

Levné hypotéky motivují k nákupu nemovitostí

Včera  |  Ondráčková Kamila
Češi chtějí více e-shopů zaměřených na potraviny a hobby

Češi chtějí více e-shopů zaměřených na potraviny a hobby

Včera  |  Ondráčková Kamila
Víte, na jak dlouho máte smlouvu u dodavatele? Jak to zjistit?

Víte, na jak dlouho máte smlouvu u dodavatele? Jak to zjistit?

Někteří dodavatelé motají spotřebitelům hlavy víc, než je zdrávo.

Včera  |  Poncarová Jana

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená