FinExpert.e15.cz

LETIŠTĚ PRAHA: Letiště Praha v létě „praská ve švech“

Kapacita dráhového systému je klíčovým prvkem rozvoje Letiště Praha a její další růst je nezbytný i s ohledem na konkurenceschopnost českého cestovního ruchu i ekonomiky České republiky.

Letiště Praha patří k nejrychleji rostoucím vzdušným přístavům v Evropě a přesto je letecká doprava u nás ve srovnání s okolními zeměmi nižší. V roce 2007 odbavilo Letiště Praha 12,5 milionů cestujících, koncem roku 2008 by terminály měly přivítat třináctimiliontého cestujícího a nejpozději do roku 2020 by mělo odbavovat ročně 20 milionů pasažérů.

„Současný dráhový systém Letiště Praha je nyní provozován téměř na svých limitních možnostech. Případy kdy nelze umožnit letecké společnosti přiletět v optimálním čase jsou stále častější. Velká část poptávky po letecké dopravě tak může zůstat neuspokojena nebo se přesune na jiná mezinárodní letiště,“ řekl Petr Hloušek, ředitel pro Řízení kvality, safety a procesů Letiště Praha a dodává: „Východiskem z této situace je výstavba paralelní dráhy, která zajistí možnost potřebného rozvoje na dalších 20 – 25 let.“

Ing. Vladimír Boháč, vedoucí střediska přibližovacích a letištních služeb Praha uvedl, že: „Provoz na pražském letišti vzrostl od roku 2003 o 61 % a z původních 34 pohybů za hodinu se zvýšila jeho kapacita na současných 44 pohybů za hodinu. Zvyšovat kapacitu stávajícího dráhového systému je možné jen minimálně a v roce 2010 budou tyto možnosti zcela vyčerpány. Další zvýšení bude možné až po dostavbě paralelní dráhy, která rozdělí dráhy na příletovou a odletovou a „zklidní“ provoz v přilehlém vzdušném prostoru.“

Z historie dráhového systému:

  • Při uvedení do provozu v roce 1937 mělo letiště v Ruzyni travnatou vzletovou a přistávací plochu, na které bylo paprskovitě vytyčeno pět přistávacích směrů o délce 800 – 1 200 m. Vzlety se prováděly kterýmkoli směrem, vždy proti větru.
  • S narůstající hmotností letadel přestal travnatý povrch vyhovovat a již koncem roku 1937 byla zahájena výstavba první z celkem čtyř zpevněných drah – RWY 08/26, RWY 04/22, RWY 17/35 a RWY 13/31. Jejich výstavba byla dokončena za protektorátu.
  • Po válce byly hlavní dráhy - RWY 04/22 a RWY 13/31 - postupně prodlužovány a postačovaly provozu do poloviny 60. let.
  • Koncem 60. let se hlavní dráhou letiště stala nová RWY 06/24 s délkou 3 115 m, v roce 1982 prodlouženou na 3 715 metrů. V projektu její výstavby se již výhledově počítalo s realizací paralelní dráhy, která byla počátkem 70. let zapracována do územně plánovací dokumentace.
  • Od 60. let zůstal dráhový systém téměř beze změn, přestože počet letů vzrostl 3,5 x a počet cestujících vzrostl více než 12,5 x.
Další článek



 


Další články

Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

Právě teď  |  Schwarzmann Marek
Příspěvek a doplatek na bydlení: Kdy máte nárok?

Příspěvek a doplatek na bydlení: Kdy máte nárok?

Rozhodující jsou příjmy a náklady za předchozí čtvrtletí.

Před 3 hodinami  |  Rybová Romana

Dalších 30 finančních pravidel, která se vejdou do jedné věty

Dalších 30 finančních pravidel, která se vejdou do jedné věty

Na tato finanční pravidla nedejte dopustit.

Včera  |  web Investiční  |  2

Proč neměníme banky? Častým důvodem je lenost

Proč neměníme banky? Častým důvodem je lenost

Včera  |  Ondráčková Kamila  |  2
Air Bank dává vale kódům v SMS, bude stačit odklepnutí na displeji

Air Bank dává vale kódům v SMS, bude stačit odklepnutí na displeji

Včera  |  Pospíšil Aleš  |  8

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Podomní prodej | Zajímavosti | Smlouvy | Legislativa

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců

Jak se bránit lživým taktikám podomních prodejců? více

EuroEUREUR27.030 Kč0.018 %
Americký dolarUSDUSD23.938 Kč-0.192 %
Britská libraGBPGBP31.587 Kč-0.507 %
Japonský jenJPYJPY23.825 Kč-0.42 %
Chorvatská kunaHRKHRK3.608 Kč0 %
více...
PX851.390-0.78 %
CETV58.5000.86 %
ČEZ416.000-0.48 %
Erste Bank691.4000.04 %
Fortuna91.000-4.21 %
více...
Meziroční změna HDP4,50%3Q / 15
Míra nezaměstnanosti6,40%k 1. 1. 16
Meziroční inflace0,60%k 1. 1. 16
Průměrná hrubá mzda26 072 Kč3Q / 15
Meziroční růst průmyslu-1,70%k 1. 12. 15
více